9. juni 2013

Faktisk litt retro

Denne kjolen er en kopi eller etterligning av noe designerspiren og jeg nærmest snublet over på vår ferd på Upper East side. Kjolen som sto utstilt i vinduet var et blikkfang, og til alt hell var butikken stengt! For å forklare "hellet", så ble det ved nærmere øyesyn klart at dette etter alle solemerker var en butikk som hadde resultert i et svidd kredittkort. Og følgelig gjort et uforholdsmessig stort innhugg i et begrenset reisebudsjett.
Blomstrete sommerkjole i en deilig bomulls-kvalitet.
Heldigvis hadde jeg et reisefølge som minnet meg på at det ikke var aktuelt å for henne kutte ut mat i bytte mot nye sko eller kjole til mor. - Så, løsningen på den saken var at jeg så diskret jeg kunne tok et bilde av blikkfanget, og la turen til Mood Designer Fabrics den påfølgende dagen. Selvfølgelig hadde de ikke det samme stoffet som jeg hadde sett kjolen i, og etter å ha dratt frem et ukjent antall rød-blomstrede bomullsstoffer led jeg av akutt beslutningsvegring.
Originalen, eller inspirasjonskilden om man heller vil...
Heldigvis er betjeningen på Moods serviceminded, og kom meg til unnsetning ved å plukke ut et stoff sammen med designerspiren. Uten hjelp hadde jeg antageligvis endt opp med noe mer tradisjonelt, jeg var nemlig litt ambivalent til det stoffet de andre hadde valgt. Jeg syntes det var litt for retro. Nå var det 3 mot en, og uten gode argumenter sluttet jeg meg til flertallet. - Jeg ville nødig argumentere med at "dere er så unge og kule at dere ikke hadde peiling på hva som passer til en voksen dame...". Så voksen ville jeg ikke være
Litt retro-inspirert. 
Denne gangen visste jeg eksakt hvordan modellen skulle se ut, problemet var mønsteret. Til alt hell fant jeg et godt utgangspunkt i arkivet av gamle mønstre, hvor jeg kom over en passende modell fra Butterix. Jeg hadde aldri brukt mønstret før, men krysset fingrene for at passformen i alle fall var bedre enn på mønstre fra Simplicity.
Sydd i 8 deler for å sikre mye vidde i skjørtet.
Ermene
Dette var i utgangspunktet et kjolemønster i 7 deler, som på enkelt vis kunne endres til 8 deler for å matche utgangspunktet. I tillegg tegnet jeg på en liten arm, som en del av kjolen, fremfor å lage isydde ermer. Jeg kunne med fordel ha tegnet ermene litt lengre, men det var noe jeg først oppdaget etter at kjolen var klippet. For å bøte på manglende lengde på ermene skonerte jeg med et kantebånd, så kunne jeg bruke minimalt av lengden på ermene til oppleggskant.
Opplegget på ermene ble tråklet før de ble sydd på maskin. Enkelte ganger er det verdt den ekstra jobbe. 
Stoffet, en kraftig vevet bomull, hadde en del stretch i seg. Dette gjorde stoffet både godt å arbeide med, samtidig som det er en fordel med hensyn til komfort ved bruk. Mønsteret fra Butterix viste seg å være et greit utgangspunkt, selv om det krevde mye tilpasninger før jeg opplevde at kjolen satt godt rundt overkroppen og livet.
Jobben blir mye enklere når man ikke forer. Da syr man kjolen bare en gang!
En annen fordel ved et så kraftig stoff og god kvalitet er at det ikke er nødvendig å fore plagget for at det skal sitte eller falle pent. Overlock sømmer gjør også sitt til at innsiden blir pen, selv om det kun er syersken eller brukeren av kjolen som ser dette.
Glidelåsen ble lagt 3-4 cm under kanten for å slippe å ha den under armen. 
Krave og glidelås
Den neste detaljen var kraven som var relativt enkel å lage til, basert på enkle mål og en viss formening om hvor stor jeg ønsket at den skulle være. Jeg ser ut fra bildene av "originalen" at kraven egentlig skulle vært litt lengre. For en gangs skyld har jeg nok stoff til å lage en ny krage dersom dette skulle utvikle seg til å bli et irritasjonsmoment. En litt annen løsning enn det jeg pleier å benytte meg av ble valgt for glidelåsen, da jeg ikke ønsket å sette denne under armen. Da kjolen ikke er foret kan glidelåsen irritere litt når den er plassert i siden. Glidelåsen ble da satt i ryggen, samtidig som jeg ikke lot den gå helt opp, men lot det være igjen 3-4 cm. Dette lot seg fint gjøre da halsåpningen var mer enn romslig nok til å tre hodet igjennom.
Mye vidde i skjørtet var et av kriteriene for modellen, som er klippet i 8 deler i kjolen. 
Resultatet
Kjolen fikk et annet inntrykk som følge av det retro-inspirerte mønsteret. Om jeg angrer på at jeg endte opp med dette stoffet fremfor det jeg selv holdt en knapp på? Så absolutt ikke! Jeg angrer heller ikke på at vi droppet butikkbesøk i Upper East side og endte opp med stoff til litt over 100-lappen istedet for svidd kredittkort. (Glidelåser koster ca 1-2 dollar og kan nesten ikke regnes med som en utgift i denne sammenheng). Og om jeg tror kjolen kommer til å bli brukt i sommer? Absolutt! Retro eller ikke..
Etter å ha svingt rundt på plenen er hammocken et greit sted  å  lande.
Nøden lærer og alt det der..
Av og til strekker hverken tid eller lommebok til. For designerspiren var det en kombinasjon av slunken lommebok og et praktisk problem som var utgangspunktet for denne prøvedukken. Hun er nemlig så midjesmal (om det kan kalles et problem) at selv når vi justerte inn prøvedukken max som er en str S, så ble det for stort for henne. Løsningen ble en av husbondens gamle gensere og duct-tape. Etter en rull med teip og noen runder rundt den smale midjen hadde vi laget en avstøpning og modell av designerspiren. Teip-modellen ble klippet opp midt bak før den ble stoppet ut med avispapir, før den ble lukket. - Den er forøvrig allerede tatt i bruk. Smart hva?
Duct-tape avstøpning og prøvedukke.
Faktaboks
Design: justert Butterix B5782 med litt egne mønstre for ermer og krave
Materialer: 100 % bomull
Fra lager: nei
Forbruk: 1,8 m bomullsstoff
Tilbehør: glidelås 55 cm, vliselin til krave, og belegg
Farge: rød, hvit og sort
Kjøpt hos: Mood Designer Fabrics, NY
Størrelse: S/36