9. januar 2013

En hund etter Marius

Til tross for at jeg ikke hadde rukket å bla i boken, skal det innrømmes at jeg hadde hintet ganske tydelig om at jeg ønsket meg Marius strikkeboken under juletreet. Omslaget på boken alene hadde vært tilstrekkelig til å fange min interesse, deriblant bildet av en liten hund iført Marius-genser. I tillegg har mange strikkebloggere vært en inspirasjon, der de har tryllet frem den ene flotte Mariusgenseren etter den andre i løpet av høsten.
Maja ute i ny Mariusgenser.
 Når «mini-Marius» kjolen var strikket ferdig var det liten tvil om hva neste prosjekt på pinnene ville bli. En del vil kanskje synes det er en smule tullete å strikke genser til bikkja, men hunder er forskjellige akkurat som vi mennesker. Vårt 4-beinte familiemedlem er av den frosne sorten, i motsetning til hund vi har hatt tidligere. Med 10 cm lange bein henger magen lavt over bakken, og hun blir fort nedkjølt. Etter av vi for mange år siden gikk til innkjøp av en vinterjakke til henne, opplevde vi at hun plutselig trivdes mye bedre ute i kulden.
Ekstra tilpasninger for lang rygg og utsående brystbein.
Nå skal det også sies at det å kjøpe eller lage klær til en dachs, ofte kan medføre utfordringer, da denne skiller seg ut kroppslig i forhold til mange andre hunder, med sin veldig lange rygg, utstående brystbein og korte bein. Jeg forsto derfor ganske raskt at oppskriften på hundegenser neppe var tilpasset vårt lille familiemedlem. Det medførte en del måling og prøving før vi var vel i havn, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har strikket en genser med en så «rar» fasong før. At hun var vilt begeistret for å prøve underveis, vil være å ta skikkelig i. Som regel foregikk prøving sent på kveld hvor hun hadde «lagt seg» og gjorde seg så tung og uformelig hun bare maktet.
Ser nesten ut som noe en pingvin kunne ha brukt?
Nå skal det sies at det å finne et tidspunkt som passer for en hund som normalt sover 22 timer i døgnet, sterkt angrepet av narkolepsi, ikke er så enkelt. Fornøyd over å bli bakset med for å få trædd noe over hodet, var hun uansett ikke. Ikke var hun spesielt enkel å ta bilde av når vi kjørte testrunden på henne heller, men hun virket varm og beveget seg fint i genseren uten å virke sur eller misfornøyd når den først var på.
Ikke alle setter pris på prøving?

Endringer og tilpasninger
Det måtte som sagt gjøres en del endringer i mønsteret av hensyn til passformen, i tillegg valgte jeg  et annet garn enn det som sto i oppskriften. Valget falt, på grunn av fargene, på et litt tynnere garn enn det som sto anbefalt som medførte omregninger av maskeantall for å få strikkefastheten til å stemme. Når det var gjort var det tid for dachs-tilpasningene:

  • Ekstra masker lagt ut etter halsribben for å komme over brystbeinet. 
  • Lengre avstand mellom hull til beina på grunn av det samme brystbeinet
  • Inntaking etter kulen over brystbeinet, da magen er mindre – her kunne jeg tatt inn noen flere masker enn jeg gjorde.

Og resultatet? Om den er varm nok vet bare bikkja, men ellers satser jeg på at de andre hundene blir skikkelig misunnelige på den varme og fine genseren, når vi runder hundehjørnet i den lille «Rådhusparken» vår.


Faktaboks
Design: Marius strikkebok
Materialer: Freestyle fra Dalegarn
Fra lager: nei
Forbruk: 200 g/ 100 g rød, 50 g sort og 50 g naturhvit
Tilbehør: intet
Farge: rød  4137, sort 0090 og naturhvit 0020 -
Strikkefashet: 14m og 20 omg på p 4,5 = 10 cm.
Kjøpt hos: Lillestrøm sysenter
Størrelse: dachs..?