29. januar 2021

Varme votter - varme hender

Jeg er en skikkelig frysepinn! Varme votter, varme gensere, under ullpledd i stuen, gjerne med bikkja på fanget og lurer fortsatt på om det er fyr i ovnen. Når vi skal gå tur med bikkja om kvelden ser jeg antageligvis ut som om jeg skal på en polekspedisjon i forhold til resten av turfølget. Jeg har ennå minner fra barndommen om hvordan broren min og jeg lå med føttene på varmeovnen i stuen etter lek ute om vinteren. Og hvor vondt neglesprett kunne være. Så votter som er varme nok til å holde mine frysepinnhender varme de får jeg ikke for mange av. 
Noe varmt i koppen og varm på hendene. Det gjør godt for en frysepinn. 

"Prøvelappen"

Tykke ullgarn er av naturlige årsaker ikke det jeg arbeider mest med, da 3 mm pinne er den foretrukne pinnestørrelsen. Og jeg må innrømme at jeg var litt lunken til Alafosslopi, da jeg synes den virket både stiv og tykk. Men så ønsket jeg å teste den ut før jeg gjøv løs på større prosjekter, (jeg hadde lovet Villmarsgenseren i julepresang), og jeg ble mer begeistret for garnet enn jeg hadde forventet. 

Isteden for den vanlige prøvelappen tenkte jeg at det var morsommere med vottestrikk. På pinne 5 mm strikket jeg et par på en kveld, og hadde tenkt å tove dem når de var ferdige. Det skulle vise seg å være vanskeligere enn jeg hadde trodd. Inn i vaskemaskinen på 40 c. Resultat, null toving. Inn i vaskemaskin på 40 grader og annet program. Resultat, null toving. Puttet dem i tørketrommel. Litt toving. Vaske dem på vaskebrett. Resultat, litt mer fluff, men egentlig null toving. Nå var vottene i og for seg passe i størrelsen og det skulle vise seg at de også var gode og varme selv uten toving. Jeg har testet dem ute i -8 uten å kjenne på den beryktede neglespretten. Så prøvelappene må sies å være svært vellykkede!

For å gjøre dem litt mer spennende applikerte jeg på et hjerte som jeg dekorerte med kjedesting og perler. Under forklarer jeg hvordan jeg gikk frem. 

Vottene ble strikket som prøvelapper før genserstrikk. 

Arbeidsbeskrivelsen på Frysepinn-vottene er som følger: 

  • 1 nøste Alafosslopi
  • Strømpepinner 5 mm
  • En rest tekstil, ca 8 x 20 cm
  • Glassperler, ca 2,5 /3 mm, kan kjøpes hos Panduro
  • Restegarn, ev. brodergarn. 

Votten

Legg opp 30 m på 5 mm og strikk 1 r 1 vr i 6 cm. Strikk glattstrikk etter det. Fortsett med 6 cm glattstrikk. Strikk nå inn en tråd til tommel over de 6 første m på omg. Det gjør du vet å strikke 6 m med en annen tråd, sett de samme 6 m tilbake på venstre p, og strikk dem som vanlig og fortsett med glattstrikk. Begynn å felle av til toppen når votten er på høyde med pekefingeren. 

Felling:

Strikk 2 m sm, 10 m, ta 1 m løs av, strikk 1 m, legg den løse m over, 1 m, 2 m sm, 10 m, a 1 m løs av, strikk 1 m, legg den løse m over, 1 m.

Strikk 2 m sm,  8 m, ta 1 m løs av, strikk 1 m, legg den løse m over, 1 m, 2 m sm, 8 m, a 1 m løs av, strikk 1 m, legg den løse m over, 1 m.

Strikk 2 m sm, 6 m, ta 1 m løs av, strikk 1 m, legg den løse m over, 1 m, 2 m sm, 6 m, a 1 m løs av, strikk 1 m, legg den løse m over, 1 m.

Strikk 2 m sm, 4 m, ta 1 m løs av, strikk 1 m, legg den løse m over, 1 m, 2 m sm, 4 m, a 1 m løs av, strikk 1 m, legg den løse m over, 1 m. 

Strikk 2 m sm, 2 m, ta 1 m løs av, strikk. 1 m, legg den løse m over, 1 m, 2 m sm, 2 m, a 1 m løs av, strikk 1 m, legg den løse m over, 1 m.

Strikk 2 m sm, ta 1 m løs av, strikk 1 m, legg den løse m over, 1 m, 2 m sm, a 1 m løs av, strikk 1 m, legg den løse m over, 1 m.

Du har nå 6 m igjen på p, ryk tråden og tre den gjennom de resterende m. 

Tommel

Plukk opp 6 m fra tråden, 6 m over tråden, og 1 m i hver side = 14 m. Strikk glattstrikk til du har 0,5 cm igjen til toppen av tommelen slik:

Strikk 2 m sm, 2 m, ta 1 m løs av, strikk1 m, legg den løse m over, 1 m, 2 m sm, 2 m, ta 1 m løs av, strikk 1 m, legg den løse m over, 1 m.

Strikk 2 m sm, ta 1 m løs av, strikk 1 m, legg den løse m over, 1 m, 2 m sm, ta 1 m løs av, strikk 1 m, legg den løse m over, 1 m.

Du har nå 6 m igjen på p, ryk tråden og tre den gjennom de resterende m. 

Strikk en vott til, men plasser tommelen etter 7 m på omg, så den kommer på den andre siden, så du får en høyre- og venstrevott. Fest trådene på innsiden av votten. 

Applikering. 

Jeg nåler fast før jeg tråkler applikeringen fast. Da sklir det mindre  og jeg har bedre kontroll når jeg begynner å brodere på votten. 

Jeg har brukt et tekstil som ligner på skinn, men kunne ha brukt et vanlig tekstil for at de skal tåle vask. Tekstil er også letter å sy på enn skinn, og mindre krevende å brodere på. 

1. Kjedestingene ligger som en kjede oppå arbeidet. 2.  Attersting med perle, sy gjennom perlen, sy et sting tilbake, da får du festet perlen. Stram litt til så perlen ikke virker løs. Bruk vanlig sytråd, ev. silketråd om du har det. Fortsett med perler rundt hele kanten. Sy en ny rad med kjedesting med en tynn tråd. 

Du kan selvsagt også applikere andre former, sy på et bånd isteden for å sy en rad med kjedesting. Her er det din fantasi og restelager som avgjør. 

En rute = 1 cm. 

Til brodering har jeg brukt Alpakka silke fra Sandnes garn og tynn gulltråd (broderitråd), og sydd med kjedesting langs kanten på hjertet. Perlene er sydd fast med attersting. Det kan lønne seg å feste hjertet med knappenåler før du tråkler hjertet fast med noen tråklesting, bruk vanlig sytråd, før du syr hjertet helt fast med kjedestingene. 

Om du har behov for nærmere forklaring på for eksempel stingtyper er YouTube et godt sted å lete etter eksempler og forklaringer.  

Lykke til!

Ps. Dette er kun til privat bruk. Det er ikke lov å kopiere og mangfoldiggjøre oppskriften.