30. juni 2013

Mellom skybrudd og glimt av sol

Det aner meg at vi kommer til å få nok en vanlig norsk sommer i år, selv om noen har ymtet frempå om at den kommer til å bli varmere enn i fjor. Ikke at det skal så mye til, for sommeren i fjor var beinkald! Så mens meteorologene kjører hel-gardering på værkartet med sol, sky og regn, er det å planlegge uteaktiviteter fortsatt for risikosport  regne. Vi belager oss med andre ord på å grille under parasoll i sommer også.
Legg til bildetekst
Selv så opplever jeg å virre litt rundt, uten helt mål og mening, om dagen. - Jeg merker at vi er på vi er inn i juli og at sommer-tempoet begynner å gjøre seg gjeldene. Når høyt aktivitetsnivå har fått bli normalen må det nødvendigvis bli et lite skifte, som tydeligvis ikke alle klarer overgangen til like godt... For hva i all verden skal jeg gjøre med all den ekstra tiden? Jeg aner ikke hva jeg bruker tiden på om dagen, men lite fornuftig ser det ut til å komme ut av det.
En søm midt bak for å få den litt mer figur-nær, istedet for innsnitt. 
Ingen bøker har jeg lest ferdig, men har derimot heller økt stabelen på nattbordet med ytterligere 2 bøker jeg har lyst til å lese. Knapt noe er blitt ferdigstilt på syrommet, der jeg bare roter og har startet flere prosjekter - uten at jeg klarer å bestemme meg for hva jeg skal fullføre. Strikking - mange prosjekter, men ingen av dem er nær noe som minner ferdigstillelse.
Forhåpentligvis blir de ikke liggende urørt gjennom hele sommeren. 
Ikke har jeg blogget heller. For hva skulle jeg nå blogge om? En ting er at jeg ikke har hatt noe å vise frem, noe annet er at jeg heller ikke har hatt noe på hjertet. Det er litt som når vi var barn og hadde brevvenner, eller fikk brev fra venner som var på besøk hos en slektning hele sommeren og som hadde noe nytt og spennende å fortelle om hver dag.
Ferdig forstykke hjelper lite, når hverken rygg eller armer ser dagens lys. 
Mens du som gikk hjemme ikke hadde noe nytt å fortelle, hvorpå det som regel endte med at det ble lengre og lengre mellom brevene. Det er tross alt grenser for hvor lenge det har nyhetens interesse, eller hvor mange ganger du kan skrive om at du har fanget rumpetroll, spilt Ludo med mormor, eller vært på Dansken på Grorud-senter og kjøpt godis.
Silkekjolen kom som regel aldri lenger enn til soverommet før jeg fant ut at den ble for søt....
Til tross for virring, litt små-reparasjoner og justeringer har jeg likevel fått satt meg ned med. Bukser må legges opp, glidelåser skiftes, og noen av mine egne produksjoner går gjennom en makeover eller små justeringer. En kjole jeg syntes ble altfor søt hver gang jeg tok den på meg, og som dermed aldri kom utenfor døren, har nå gjenoppstått som en tunika for å nevne noe.
Kjolen er nå blitt tunika, i håp om at den skal bli litt mer brukt. 
Justering av det røde skinnskjørtet har vært et annet slikt "justerings"-prosjekt som tok en del tid i forrige uke. La meg si dette med en gang: At skreddere takker nei til å sy-om skinnplagg har jeg full forståelse for. Årsaken til dette ligger i de limte sømmene. De er omtrent umulige å lirke opp, og i mange tilfeller ender man opp med å ødelegge skinnet. Noe jeg også gjorde flere steder. Så grundig at jeg var redd jeg hadde ødelagt hele skjørtet.
Stygge hull i skinnet holdt på å sette en stopper for hele justeringen. 
Søm i skinn
Jeg har nå sydd 4 skinnskjørt, hvor jeg opplever at jeg nå endelig begynner å få dreisen på det. En del læring har jeg med meg fra disse "eksperimentene", som jeg gjerne deler her:

  • Riktig lim er alfa og omega. Det bør være et tynt lim, så du unngår at det klumper seg. Dette var erfaring fra første skjørtet jeg laget. - Vanskelig å rette opp etterpå. Selv foretrekker jeg et tekstil-lim som også kan brukes på skinn. 
  • Skinn vier seg ut. Det kan derfor være en fordel å lage plagget litt lite, da det fort kan bli for stort dersom du lager det passe i utgangspunktet. - Læring fra det røde skjørtet som ble for stort etter kort tids bruk.
  • Foret bør syes litt større enn plagget, da dette ikke videre seg ut. Læring fra brunt skinnskjørt hvor foret var litt trangt og måtte justeres i sidesømmer.
  • Skinn er til tross for at det er røft og slitesterkt, et sart materiale. Det skal veldig lite til før man ødelegger skinnet. Det kan sammenlignes med den fineste silke. Det bør gjøres riktig på første forsøk, ved oppsprett risikerer du fort stygge sår eller huller i skinnet. 
  • Bruk en (ny) skinn-nål, og litt større sting enn du ville bruke på tekstil og evt. bruk av et tynt papir ved søm direkte på den blanke siden av skinnet, da skinnet suger symaskinfoten fast. Hvorpå maskinen blir stående å tygge- lage hull i skinnet. 
Skjørtet har nå fått en smalere silhuett, etter at jeg sydde det inn, og sitter også langt bedre .
Til slutt vil jeg likevel tilføye at skinn har blitt ett av mine favoritt-materialer, muligens fordi jeg har stor sans for kombinasjonen av det røffe skinnet mot f.eks. myk strikk. - Også synes jeg det lukter så fantastisk godt mens jeg holder på å arbeide med det.
Jersey-toppen bød på litt større utfordringer enn jeg hadde forventet,  men mye av det var selvforskyldt. 
Toppen
Toppen vist på bildene over var egentlig en ganske enkel søm på noen timer. Det kunne ha gått mye raskere dersom jeg hadde klippet den i riktig størrelse, og ikke 2 nummer for stor til å begynne med. Samtidig strevde jeg med å finne en løsning i halsen, da denne tilsynelatende utvidet seg mer for hver gang jeg forsøkte å finne en løsning for halskanten. Løsningen ble ingen kant, men en smal strikk på innsiden. - Ikke helt fornøyd, selv om fargene er nydelige.
Nedtellingen har begynt....
Sommerferien
Sommerferien er fortsatt et stykke unna. Barna ønsker ikke lenger å dra på ferie med gamlingene og har egne planer. Eldstemann er straks på vei over "dammen", for å tilbringe 3 uker i USA sammen med kompiser. Jeg har minnet meg selv på at det ikke er min bekymring som holder flyet oppe, eller som holder ham skadefri, - og har bestemt meg for å kun håpe og ønske at han får en fin ferie. Jeg kan knapt la være å sove de neste 3 ukene i ren bekymring for en voksen gutt....eller?
Fra Chinque Terre
Designerspiren har mere jordnære camp- og leirplaner,  - det vekker gode minner tilbake til en tid hvor man var; ung, singel og uten forpliktelser... Barnas feieplaner har dermed medført at vi i mangel av hundepass har måtte vente litt med vår ferie i år. Selve ferien begynner omsider å falle på plass, etter å nærmest ha blitt glemt! Det ligger an til flere vin-gårdsbesøk, noen dager i Chinque Terre og til slutt noen dager på den franske Rivieraen.- Når jeg tenker etter tror jeg vi gamlingene skal klare dette fint uten barna. 3 uker igjen til ferie, nedtellingen har begynt.

Faktaboks 
Design: eget
Materialer: 0,55 m jersey i viskose +?
Fra lager: Nja
Farge: Beige,med mønster i rødt og sort
Kjøpt hos: Lillestrøm Sysenter
Tilbehør: 0,6 m strikk
Størrelse: 36