15. juni 2012

En katt og en knapp

En knapp fra Snella og Petronella har vært en av inspirasjonskildene for dette prosjektet. Jeg har stor sans for knappene derfra, men har ikke alltid noen idé om hva de kan brukes til når jeg står der og sikler over dem. Jeg har dermed klart å begrense innkjøp av dem, men når den lokale garnbutikken hadde salg på alle varer i butikken fikk et par bli med meg hjem (sammen med noe garn). Mange av knappene kan ha et litt barnlig motiv, men denne katteknappen syntes jeg var kjempesøt også til en voksen dame.
En katteknapp var en av inspirasjonskildene til dette prosjektet. 
Jeg tenkte først at knappen kunne bli til hårpynt, eller som pynt på en hanske, eller som en brosje på en genser, eller osv.. uten at jeg ble helt overbevist. På en bytur med designerspiren hvor planen kun var lunsj og litt (obligatorisk) garn/ stoffinnkjøp bedrev vi aktiv vindushopping. I en av byens mer eksklusive veskeforretninger vinket en veske forlokkende oss inn i butikken. En nydelig skinnveske i akkurat passende størrelse når man kun skal ut og spise ble prøvd foran speilet opptil flere ganger. Jeg har lenge ønsket meg en litt røff brun selskapveske, og har det samme problemet hver gang jeg skal ut ved at jeg enten ender opp med en diger veske med plass til alt, eller må ty til husbondens lommer til sterke protester.
Oppmålingen til bunnen ga målene til resten av vesken.
Det ante meg at betjeningen syntes det kanskje var opplagt at det ikke ble den helt store handelen med denne kunden. Noe det heller ikke ble, for prislappen tilsvarte det samme som 2 flybilletter og overnatting i Amsterdam. Det minner meg på når jeg var på tur med en kollega i Italia hvor vi snublet over en Christian Loboutin skobutikk. Dette er blant Rolls Royce-ene av skodesign, på linje med Jimmy Choo og Manolo Blahnik. Vi måtte selvsagt inn og kikke, og jeg fikk prøve et par helt fantastiske stiletthæler mens min kollega passet på å ta bilder av meg iført Christian Loboutin-sko. Jeg skyldte på at skoene desverre var trange og derfor likevel ikke aktuelle. Betjeningen virket ikke overrasket. Skikkelig vindushopping med andre ord.
Pass på å "fore" alle delene til vesken med vliselin før man syr den sammen. 
Helt ute av hode kunne jeg likevel ikke få denne vesken og lurte veldig på hvordan dette kunne løses uten store investeringer. Lommeboken er fortsatt en smule skrapet etter ferieturen vår i påvente av påfyll, så her gjaldt det å tenke alternativt. Endelig ga katteknappen meg ideen om at den kunne brukes som pynt på en veske, og en restebit av brun (imitert) nubuc/ skinn ble løsningen på materialet. Delene til vesken ble klippet til etter beste evne, og en litt god og bred bunn ble laget i vesken.
Ullfilt ga vesken en mykere bunn. Sydd fast for at den skal holde seg på plass. 
For å stive opp bunnet laget jeg først en dobbel bunnplate med kartong og et ekstra lag som jeg limte på, men syntes det ble altfor stivt og at kantene kunne føles altfor godt. Litt ullfilt ble hentet frem, og limt på en form for kartong med lim. Hjørnene ble klippet bort for at de ikke skulle kjennes gjennom stoffet. Selv om hele vesken er "foret" med en litt tykkere vliselin, er den fortsatt ikke like kraftig slik ekte skinn ville vært.
Lokket på vesken ble sydd på til slutt.
Lokket til vesken ble sydd som en egen del, da jeg ønsket noen sømmer bak etc, i tillegg til en kantesøm rundt vesken, som jeg ikke så hvordan jeg kunne ha løst dersom lokket og baksiden av vesken hadde vært klippet i en del. Som for falt valget på rester av foret benyttet til den blå og brune kjolen. Foret går i en blå-turkis nyanse, noe som jeg syntes var en litt frekk kombinasjon. Tenkte som så at dersom jeg hadde kjøpt vesken ville jeg ha reagert med positiv overraskelse over en slik fargekombinasjon. En glidelåslomme ble lagt inn i foret for å gjøre vesken litt mer oversiktlig. Den grove glidelåsen ble valgt simpelthen fordi det var den eneste korte lyseblå glidelåsen jeg hadde liggende.
Blå-turkist for i vesken gir en litt uventet fargekombinasjon. 
Etter at lokket ble sydd på, måtte jeg finne en løsning for både lukking og hold for hanken. Det spesielle med vesken var vel egentlig at hanken var festet i lokket noe som gir noen utfordringer. Det begrenser blant annet hvor mye vekt man kan ha i vesken, og stiller krav til en solid lås. 2 trykknapper ble valgt som løsning på låsen. Etter å ha testet litt med det som må tilsvare en mobiltelefon, bankkort og en lipgloss (3 garnnøster, og en saks), fant jeg at dette tålte vesken fint. (Det er forøvrig ikke så veldig ofte jeg drar på fest med 3 garnnøster og en saks i vesken). 
Ringene på lokket skal forhindre hull i veskelokket ved tung last. 
Når løsningen med låsen var klar var det på tide å finne en løsning for hanken. En gammel veskelenke funnet innerst i en skuff, hadde blitt hentet frem for anledningen og satt sammen til en del. På toppen av vesken satte jeg 2 ringer som jeg tredde lenken gjennom ( før den ble satt sammen). For å sikre at tyngden av vesken ikke skulle lage hull i stoffet sydde jeg fast noen mindre ringer på innsiden av lokket. Dette for å sikre at det ble en motvekt, samtidig som alle sømmene ble sydd med ekstra sterk sytråd. Det ble forøvrig også alle stikninger gjort, for å gi et inntrykk av at det er et kraftig materialet.
Vesken passer fint til den blå og brune kjolen. Fylt med garnnøster for anledningen. 
Katteknappen som var den indirekte årsaken til prosjektet ble satt på til slutt. Om jeg skal si det selv, så ble resultatet ikke så altfor galt. Absolutt ingen Mulberry, men en "Helle". Jeg har valgt en del andre løsninger enn inspirasjonskilden, hvor størrelsen var større, materialet var i ekte skinn, samt at den hadde noen små detaljer som jeg syntes min versjon fungerte bedre uten. Nå skal det også sies at inspirasjonskilden heller ikke fantes i mørkebrunt, som var det jeg egentlig var ute etter/ ønsket. Så nå venter jeg igrunnen bare på en anledning til å ta både vesken og kjolen i bruk, jeg håper bare jeg husker å ta ut garnnøstene først. :)
Den indirekte årsaken til hele prosjektet.
Faktaboks
Design: egen, men inspirert av en rådyr designerveske og en katteknapp
Materialforbruk: 0,3 m imitert semsket skinn (nubuc), liten rest av forstoff
Tilbehør: 1 glidelås 15 cm, vliselin, 1stk 60 cm lenke, 1 katteknapp, 2 trykknapper, 4 ringer
Fra lager: ja
Størrelse: høyde 17 cm, bredde 19 cm, dybde 9 cm


Helt på tampen vil jeg takke for alle de hyggelige tilbakemeldinger som kommer inn på bloggen her. De er til stor inspirasjon, og jeg føler på at jeg skulle vært så mye flinkere til å gi kommentarer hos mine inspirasjonskilder, men tiden er nå en gang fortsatt en knapphetsressurs. Spesielt morsomt syntes jeg det var å lese om deres egne symaskinopplevelser, hva dere syr på og å oppdage at jeg er langt fra den eneste som har hatt opplæring på noe tilnærmet antikvarisk i barndommen. :)