28. august 2011

Ut av mitt gode skinn

Tusen takk for mange hyggelige hilsener og kommentarer på mitt forrige innlegg. Jeg vet det er litt tullete, men jeg synes nå en gang det er hyggelig med litt ekstra oppmerksomhet rundt enkelte dager eller anledninger. En astrolog ville antageligvis hevdet at det var Løvinnen i meg som søkte rampelyset: Nå kan jeg imidlertid opplyse at jeg alltid har benyttet enhver anledning som byr seg til å kunne pynte meg eller spise kake, Løvinne eller ikke. 
Mitt første egenproduserte skinnskjørt
I denne anledning var jeg altså så heldig å få noen deilige skinnbiter i presang fra husbonden, noe jeg ikke klarte å la ligge. Jeg har aldri sydd i skinn før, dvs. de få erfaringene jeg har hatt med å forsøke å rette opp noen sømmer på ferdigproduserte skinnklær har ikke vært videre vellykket. Etter å ha fått tips om at skinn krevde mer enn bare spesialnål, men også egne innstillinger på symaskinen (full over- og underspenning), våget jeg å prøve på ny. 
Enkelt på baksiden
Valg av mønster falt på et godt utprøvet skjørtemønster uten innsnitt, da jeg var redd det ville bli klumpete. I ettertid ser jeg at det hadde vært ganske uproblematisk, da skinnet var såpass tynt, og jeg ville kanskje heller ha valgt et mønster som jeg var sikrere på med hensyn til passformen. I utgangspunktet har jeg et par skinnskjørt i garderoben, men de er alle i mokka, noe som gjør dem utrolig upraktiske med hensyn til flekker etc. Jeg hadde derfor lenge ønsket meg et brunt skinnskjørt i glatt skinn. - Nå høres det ut som om jeg søler mye, noe jeg sikkert gjør, og som hundeeier er jeg stadig utsatt for skitne poter..


Når jeg hadde satt skjørtet sammen, gikk det opp for meg at jeg syntes det ble litt vel kjedelig. Selv om jeg nå mestret å sy sammen skinn på min gamle symaskin, var det imidlertid ikke bare helt enkelt. Når jeg forsøkte å lage stikninger på skjørtet som pynt, "spiste" mer eller mindre maskinen opp skinnet. Gode råd var derfor dyre i forhold til hvordan jeg kunne pynte opp skjørtet. Etter å ha tenkt en stund, kom jeg frem til å sjanse på å lage en sjablong og skjære ut et mønster i skinnet. Sjablongen laget jeg av en plastmappe, da jeg ikke hadde kartong for hånden. Det viktigste var at den var litt stiv.

Mønsteret på baksiden etter at det var klippet ut.
Etter litt prøving og feiling kom jeg frem til at jeg måtte tegne mønsteret på fra retten, da det ble altfor vanskelig å forutse hvordan resultatet kom til å bli ved å gjøre alt fra baksiden. Kuttene ble også renere og penere dersom de ble gjort fra rettsiden. Jeg forsøkte først med en skalpell, men fikk fortsatt ikke kantene rene nok. Løsningen ble faktisk en skarp saks som ble benyttet til å klippe ut mønsteret med. 

Skinnbit på baksiden av mønsteret.
Etter å ha klippet ut mønsteret limte jeg på en skinnbit på baksiden med vrangen ut. Jeg forsøkte først å legge skinnbiten på med retten under for å se om jeg kunne skape en dybdevirkning, men da forsvant mønsteret mer eller mindre helt. Det er mulig kontrasten ble litt større enn jeg først hadde tenkt meg, men regner med at skinnet under også vil mørkne noe ved bruk. 
Legg til bildetekst
Noe annet som jeg også oppdaget underveis når jeg foret skjørtet var at grunnen til at maskinen ikke klarte å sy stikninger på skinnet, var at symaskinen ble sittende fast i det glatte skinnet, som kunne bli litt seigt under symaskinfoten. Ved å legge et papir oppå skinnet fikk jeg sydd en stikning ved linningen for å sikre at denne holdt seg på plass.
Ved å legge papir oppå arbeidet løste et problem seg.
Ellers fikk jeg et tips i butikken vi kjøpte skinnet om at alle sømmene burde limes, da skinnet kunne begynne å vri seg, eller bli litt lealøst. - Les miste fasongen. Dette gjorde jeg ved alle sidesømmer og ved sømmene ved linningen nede mot skjørtet. Her var det viktig å finne et lim som ikke ble stivt etter at det var tørket, samtidig som det tålte å bli strukket i etter at det var tørt.


Jeg brukte det jeg hadde for hånden til å presse ned sømmene etter at de var limt. - Godt at mønstre og Burda-blader kan benyttes til mer enn en ting. Skjørtet er som tidligere sagt foret, og det var overraskende enkelt å sy skinn og stoff sammen. Jeg satte også på hemper i sidene slik at det er enkelt å henge opp skjørtet i mangel av skjørtehengere som jeg ofte er. Alt i alt får jeg si meg fornøyd i forhold til at det er mitt første skinnskjørt. Jeg har fått med meg en del læring til neste arbeid i skinn, når enn det måtte komme. 

Foret med hemper til oppheng.
På Pinnene
På toget om morgenen har jeg begynt å komme inn i rutinene. Veldig trett: på med iPoden, litt trett: frem med bok, ganske våken: frem med strikketøy. – Det viser seg at jeg antageligvis har tatt frem strikketøyet under “litt trett”, for jeg har gjort noen feil som krever betydelig omstrikk. Noe som kan være en tålmodighetsprøve, da dette arbeidet har vært drøyt nok i utgangspunktet. 
Isolde underveis.
Jeg forsøker å vise litt viljestyrke og fullføre, da jeg vet at om jeg legger dette bort og begynner på noe mer fristende, kommer det neppe til å bli ferdig med det første. - Om det i det hele tatt blir ferdig. Kveldene er nemlig foreløpig et lost case. Sene, travle og lange dager, kombinert med mye oppe i hodet gjør at jeg pt er henvist til syrommet stort sett utelukkende i helgene, noe som igjen påvirker produksjonen.

Shopping og litt annet
Dagene flyr som sagt avgårde i et forrykende tempo. Nå skal det sies at selv om ukedagene er tapt for blogging og tid i syrommet, kan jeg være effektiv når jeg først slipper til i butikkene er lørdag formiddag. Utrolig hva man rekker av garn- og stoffbutikker, en kjapp tur innom IKEA, et lite kafébesøk.. Ja, det har vel noe med at når er tid et knapphetsgode blir man utrolig effektiv og flink til å prioritere. Et lite besøk hos Lillestrøm sysenter innbragte litt syssel til høsten, den naturhvite ullfilten er allerede klippet til en jakke som jeg håper å arbeide videre med til helgen.. For som jeg har sagt, tiden min skal prioriteres på ting som er lystbetont., dvs mye tid i syrommet.:)

Ullfilt og skjørtestoff i ull.
Faktaboks

Design: Stil 23092
Materialer: Kalvenappa, og antistatisk forstoff 
Fra lager: Nei
Forbruk: 2 biter med Kalvenappa, 0,5 m forstoff (fra lager)
Tilbehør: Usynlig glidelås 25 cm
Farge: Rødbrunt
Kjøpt hos: Jørn Jensen i Lillestrøm
Størrelse: 36