31. januar 2022

Hjelp med strikkeoppskrifter

Hva er det rimelig å forvente support på når man kjøper en strikkeoppskrift? Der er meningene delte, både blant designere og kjøpere. 

Hos designerne vil svaret ha en sammenheng med hvor mye tid de har å bruke på strikkedesign. Er man ufør eller pensjonist sier det seg selv at man har større mulighet til å være fleksibel, for da har du en sikker inntekt i bunnen uansett hvor mye eller lite tid du bruker på strikkedesign. Kanskje er det bare en koselig hobby? Noen få lever av det, men de fleste jeg kjenner til har en bi-inntekt ved siden av om de ikke har en form for trygd. Det kan være leieinntekter, deltidsjobb eller noe annet. Andre har fulltidsjobber, men har strikkedesign som en bi-jobb. Selv tilhører jeg kategorien som mer enn fulltidsarbeidende bedriftseier med en bi-jobb som strikkedesigner. 


For saken er at det ligger såpass mye arbeid bak hver strikkeoppskrift, samtidig som fortjenesten per oppskrift ikke er all verden å skryte av. Når du har trukket fra kostnader tilknyttet utvikling, så må du fortsatt trekker fra mva (25 prosent av salgssummen), gebyr til salgssted (Eks. Ravelry), gebyr for betalingsløsning (eks. PayPal), så skatter du av overskuddet. Så nøkkelordet er volum. Du må selge en del strikkeoppskrifter for at det skal bli økonomi i prosjektet ditt. Det krever at du må ha minst mulig arbeid med strikkeoppskriftene etter at de er ferdige, som automatisk nedlasting og betaling. En god og pedagogisk forklart oppskrift er gull verdt. For alle oppfølgingsspørsmål tar tid fra det du egentlig vil legge tid på, utvikle nye design! De fleste av oss har også kun de samme 24 timene i døgnet som alle andre, som skal fordeles mellom jobb, familie, søvn etc. Det sier seg selv at med mindre man er en stor bedrift med mange ansatte er tid for de fleste et knapphetsgode. I alle fall om tiden du har til rådighet, for å utvikle strikkedesign, er en begrenset ressurs. (Noen har mye tid, har det som hobby og behøver ikke ta hensyn til tidsbruk eller økonomi).  Selv skulle jeg gjerne økt "stillingsbrøken", men som typisk sesongarbeider går den i perioder ned i minus!

Det grunnleggende. 

Jeg pleier å si at med mindre du har kjøpt en kokebok for nybegynnere vil du neppe sende en mail til en kokebokforfatter med spørsmål om hvordan du koker poteter. Om du har kjøpt en strikkeoppskrift så har du betalt for en arbeidsbeskrivelse som fordrer at du har noen grunnleggende forkunnskaper om teknikken du skal bruke, i dette tilfellet om strikking. Står du fast på teknikker eller lignede så er svaret ofte å finne på YouTube. Et søk på Google vil også ofte kunne hjelpe deg på veien. Noen har en forventing om å få alt servert, men om du skal lære noe og bli god må du også jobbe litt for det. Utfordre deg selv, om du bare ante hvor mange ganger vi som lager strikkeoppskrifter har rukket opp et strikketøy! Det er ikke farlig, og vi lærer mye av feilene vi gjør.  

Måten strikkeoppskriften er lagt opp på vil variere med hvilken designer som har laget den. Fra min tid i garnbutikk husker jeg at det var stor forskjell på oppskriftene fra de ulike garnprodusentene. Noen var mer pedagogiske enn andre, men de aller fleste fordret at du hadde grunnleggende kjennskap til strikking. Sånn er det også med uavhengige designere, vi har ulike måter å formidle stoffet på. Noen designere har sågar laget sin egen nye terminologi, fremfor å benytte de eksisterende faguttrykkene i strikking. Det kan skape litt forvirring, spesielt hos uerfarne strikkere. Men det behøver ikke gjøre oppskriften mindre pedagogisk fremstilt av en grunn. For ordensskyld, jeg har ikke laget egne uttrykk. 

Les hele avsnittet før du sender en mail

Noen er veldig raske med å sende en melding. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har besvart en henvendelse med at svaret finner du to linjer under. Les igjennom hele avsnittet, ev. hele oppskriften. For det kan godt hende at det som virker litt ulogisk der du er nå har en helt logisk forklaring når du kommer litt lenger ned i oppskriften. Jeg ber også om forståelse for at jeg ikke går rundt og husker på maskeantall, fargekoder, eller garmengde. Må innrømme at jeg ikke husker telefonnumrene til mine egne barn en gang. Når jeg får spørsmål om det stemmer at det skal være 271 masker igjen etter den 8. fellingen.... Har jeg virkelig ikke peiling - uten å måtte slå opp i oppskriften! Men om det står i oppskriften så stemmer det antageligvis. 

Når det er sagt, er det mistanke om feil er jeg veldig takknemlig for å bli gjort oppmerksom på det. Selv om alle oppskriftene mine gjennomgår en teknisk redigering, korrekturlesning med gjennomgang av alle tall, så er vi bare mennesker og feil kan skje. Ved å bli gjort oppmerksom på feil gir du meg muligheten til å rette opp og lage et bedre produkt. 

Endringer på design

Om noen vil gjøre endringer på mine design så må de bare gjøre det. Men de må selv finne ut av hvordan de skal gjøre det. Den oppskriften jeg har laget er det produktet jeg selger, ikke rådgivning på hvordan du kan legge til krager, endre fasong, endre på ermetype, gjøre om til rundfelling fra raglan, gjøre om jakke til kjole eller lignende. Ønsker du å kjøpe rådgivningstimer er det noe helt annet, men per i dag har jeg ikke kapasitet til å ta på meg denne type oppdrag fra private oppdragsgivere. 

Valg av farger og garn

Jeg har absolutt ingen fortjeneste på garn, så mine valg er tuftet på farger og egenskaper som jeg mener passer godt til designet. Derfor anbefaler jeg kun det garnet som står oppgitt i oppskriften, da det er det jeg kan gå god for. Det er testet ut. Det finnes garantert mange gode alternativer, men fordi jeg ikke har kjennskap til dem overlater jeg til ansatte i garnbutikker som kjenner sine produkter godt til å å hjelpe deg med å finne et alternativ om du er i tvil. 

I garnbutikken var hjelp med å velge farger noe vi gjerne bidro med. Når du har kunden foran deg, ser du fargene på hår, hud og øyne. Det gir deg mye informasjon med tanke på om man bør velge varme, kalde, lyse eller mørke farger. Kombinert med ulike kvaliteter visste vi hvor vi skulle begynne å lete etter et godt alternativ. Mange av mine design er ensfargede, eller har kun to farger, men hvor det er benyttet flere dekoreringsfarger. Der hvor jeg kan oppgir jeg fargene brukt til dekorering, ellers er min intensjon at man skal bruke av restlager til dekorering. Jeg synes det er litt unødvendig å kjøpe et helt nøste når man kanskje bare trenger 2 meter. Hjelp med valg av farger overlater jeg derfor til de ansatte i garnbutikkene og deres ekspertise, og valg av dekoreringsfarger til ditt personlige restlager.

Nå lager noen designere fargeforslag til design med mange farger. Det krever litt mer kunnskap om farger så fort du har mer enn 3-4 farger som skal fungere godt sammen. Det er en god ide av flere grunner. En er at man reduserer antall forespørsler om  hjelp til å plukke ut flere farger som harmonerer sammen Og to, du sikrer at designet ditt blir strikket opp i farger som fungerer godt sammen. Du sikrer at de blir Insta-vennlige. Men det krever en del forarbeid, for du må strikke opp mange fargeprøver for å se at det virkelig fungerer. Andre strikkedesignere selger også garn, og vil da ha et annet utgangspunkt for å kunne tilby tips til alternative farger. 

Tilgjengelighet og kontakt

Denne ser jeg kan være litt vanskelig å navigere i. For de som har en 8-16-jobb vil besvare henvendelser utenom denne tiden. Noen er pålogget nesten 24/7 - ikke spør meg om hvordan de orker eller klarer det. Så har du de som besvarer henvendelser innenfor vanlig kontortid. Selv hører jeg til dem, for meg har det vært viktig å skjerme kvelder og helger så langt som mulig. 

Jeg har for lengst innsett at mange sender henvendelser når de kommer på noe, som kan bety "til alle døgnets tider". Bare for å ha sagt det, jeg verken kan, ønsker eller vil være tilgjengelig 24/7. Siden jeg ikke arbeider med noe som innebærer med fare for liv og helse, er min første prioritet å ta vare på min egen helse og famille. Behov og mulighet for å kunne koble helt ut innimellom er en forutsetning for at jeg kan fortsette å holde på med dette. Det innebærer at jeg leser og besvarer henvendelser innenfor vanlig kontortid, mandag - fredag. Nå tar jeg det dessuten for gitt at de som henvender seg til meg både forstår og respekterer at jeg har et privatliv. 

Fordi jeg har en bedrift med flere måter å ta kontakt på har jeg forsøkt å legge opp til at spørsmål om strikking sendes på epost, hellessyskrin (@) gmail.com. Meldinger som sendes privat, PM og på SMS besvares ikke. Dette er for at jeg skal klare å holde oversikt over hva som kommer inn, kunne skille på systue og strikking, samt ha system på hva som må følges opp eller ikke. Ellers blir det fort borte for meg. 

Ikke ta kontakt på telefon vedr. strikkerelaterte spørsmål! Som tidligere nevnt går jeg ikke rundt og husker på tall etc., og må ofte slå opp i oppskriften for å skjønne hva man egentlig lurer på. Og siden jeg ikke sitter foran pc, kan være opptatt med en kunde, ei heller går rundt med et par bøker i vesken om jeg skulle være ute på innkjøp eller lignende, så kan jeg heller ikke besvare spørsmålet ditt der eller da. Men besvarer henvendelsen på mail så fort jeg rekker. I noen perioder kan de bli litt lengre svartid, men om du har kjørt deg helt fast -  legg da bort strikketøyet, eller ta det med til garnbutikken hvor du har kjøpt garnet. Der vil de ofte kunne hjelpe deg på vei. Pust med magen, les igjennom oppskriften en gang til. Eller, kikk innom bloggen under fanen rettelser.  Jeg har også lagt ut noen tips under siden turorials. Da kan det hende at det hele løser seg.