19. februar 2022

Kan ikke du bare strikke

Strikker du på oppdrag? Hvor mange strikkere har ikke fått det spørsmålet. Av og til  formulert litt sånn, "Du som er så glad i å strikke kan ikke du bare strikke en genser til meg også?". Ouch, jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. Instagramprofilen @garnsur satte fingeren på det i en post for noen dager siden. Hun hadde blitt spurt om hun ikke bare kunne strikke to dåpskjoler for en person hun ikke kjente, men denne personen skulle selvsagt betale for garnet selv! Etterpå hadde hun ergret seg stort over at hun ikke hadde svart, Selvsagt, om hun maler to strøk på huset mitt i sommer. Jeg betaler selvsagt for malingen! 

For mange er strikking terapi. Kos, fristed, og avslapning. Innfører man tidsfrister, forventninger, åpner for å strikke ting man ikke har lyst til å lage, fjerner man samtidig terapien og gleden i aktiviteten.

Men svaret på spørsmålet over er Niks, niks og atter niks! Om jeg skulle bruke all strikketid på å strikke for andre, når skulle jeg ha tid til å lage nye design? Vi som strikker har ikke flere timer i døgnet enn andre. For mange er også strikking noe vi kun gjør for kos, nesten som terapi for vår egen del. Ingen tidsfrister, ingen forventinger, kort og godt en frisone. Oppdrag vil medføre krav, forventinger og tidsfrister, og gleden ved strikking blir borte. Det samme gjelder ved å skulle bruke mye tid på å lage noe man ikke har lyst til å strikke. Hele gleden ved hobbyen/håndverket blir borte, og da er det bedre å la være. Å strikke til egne barn eller kjæreste blir en helt annen greie. Da gir du en gave til noen du holder kjær. 

Hva ville du ha syntes var en rimelig kompensasjon for 60 -100 timer av din fritid?

Tidsbruk og kompensasjon

Jeg forstår at om man ikke strikker selv så har man antageligvis ikke en forståelse av arbeidet som ligger bak et strikket plagg. Om det er 10, 40 eller 100 timer. Men det kunne jo vært en idé å spørre først, "Sånn omtrentlig, hvor lang tid tar det å strikke en genser i str xxx?" Og om man da får til svar, ca 60 timer, kan det være greit å gjøre en vurdering på om det er greit å be en annen bruke 60 timer av sin fritid på noen man kanskje ikke kjenner en gang? Eller gjøre en vurdering på hva som ville være en rettferdig kompensasjon for den tiden som du ber den andre om å bruke på deg. Male huset deres, reparere bilen, vaske huset ukentlig i x-antall uker, eller gå tur med bikkja deres hver dag i xx dager? Beklager, men en kommentar om at man "raust" holder garnet gjør ikke forespørselen bedre. Den viser vel heller at man ikke har spesielt høye tanker om verdien av andres tid. 

Men selv om jeg vet at avsenderen antageligvis ikke har peiling på tidsbruken, må jeg innrømme at jeg kan bli irritert når jeg får forespørsler om strikkeoppdrag. - Man kan med fordel sjekke litt før man spør, og gjøre en vurdering om det er rimelig å be om at noen skal gjøre en 60-100 timers "jobb" for deg i bytte mot "null" kompensasjon. (Å bli tilbudt 20-30 kr timen anser jeg som null.) For strømregningen min blir ikke mindre om jeg strikker istedenfor å sy. Jeg må faktisk velge. Strikking er i perioder noe jeg må avstå fra for å ikke overbelaste hender og armer. 

For fritiden min er forbeholdt familie, venner, reiser, trening, tur med bikkja, maling eller tegning, til å lese bøker, dra på fjellturer eller bare strikke for hygge og kos når jeg kan. Selv med tilbud om husmaling er svaret på om jeg tar strikkeoppdrag likevel NEI. Jeg strikker kun tre ting: prototyper til det som skal bli strikkeoppskrifter, kun for egen kos eller en sjelden gang en gave til noen jeg holder kjær. 

Det finnes steder du kan søke etter hjelp til strikking 

Jeg får kanskje si at det finnes steder du kan søke etter strikkehjelp. Sånn før jeg har tatt motet fra de som gjerne vil ha hjelp med strikking, men som nå ikke tør å spørre. Det er noen som gjerne strikker på oppdrag. Noen finansierer blant annet hobbyen sin ved å strikke for andre, og andre trenger noe å fylle dagene sine med. Noen av dem har knyttet seg opp til garnbutikker, andre averterer sine tjenester i strikkegrupper på Facebook eller selger ferdige plagg på Finn. Det finnes også noen egne nettsteder som Woolit hvor man kan finne folk som gjerne strikker på oppdrag. Og kanskje er du ekstra heldig og har en mor, bestemor eller kjæreste som forbarmer seg over deg. Men du, husk da å takke henne skikkelig for tiden og kjærligheten hun legger ned i arbeidet for deg.