22. juni 2014

Blomstrede favoritter

En rask gjennomgang av sommergarderoben levner liten tvil om at blomstrede sommerkjoler er blant favorittplaggene når gradestokken nærmer seg 20-tallet. Jeg ble egentlig oppmerksom på hvor mange blomstrede kjoler jeg hadde når jeg skulle finne kjoler som passet til "pippi-skoene", (de rød-brune med rutet hel). Svaret svar stort sett ingen, bortsett fra den lille sorte (som fortsatt er litt trang).
Blomstret bomullskjole, en ny favoritt i garderoben. 
En annen favoritt i klesskapet er de kjolene som er sydd i en litt kraftig bomull, gjerne med litt stretch. Jeg har noen få kjoler i denne kvaliteten og de utmerker seg ved at de har vært morsomme å sy (stødig stoff), behagelige å ha på og at stoffet krøller lite ved bruk. Så når jeg kom over denne kvaliteten med blomstermønster, attpåtil i turkis og oransje var det nesten litt som å vinne i Lotto. - Kanskje ikke helt, men det føltes i alle fall som at jeg hadde flaks som kom over det stoffet akkurat da.
Helt enkel i snittet bak, med en enkel splitt. Mønsteret i stoffet gjør resten.
Jeg var på vei til flytoget etter å ha vært noen dager på jobb i Stockholm, og hadde følgelig lagt inn 15 minutter til å kikke innom det som nå kunne beskrives som en fast tekstil-langer. Selv om jeg sjelden er i byen mer enn en gang i måneden gjenkjennes jeg nå av betjeningen. Sist fikk jeg også "god- kunde-rabatt". Jeg vet ikke helt om det er positivt eller negativt, men hyggelig er det uansett å bli husket.
Kjolen er uten for, da stoffet er såpass stivt at det sitter pent uten for. Et forstoff ville gjort kjolen veldig stiv.
Men som dere nå forstår, med knappe 15 minutter til rådighet måtte det meste unnagjøres i en fart. Jeg fikk også med meg litt stoff til en jakke som passet til det blomstrede stoffet, og jommen klarte jeg ikke også å finne en liten rest.. Tekstiler, glidelåser, forstoffer og tråd ble alt funnet frem i ekspressfart. Jeg ante på det tidspunktet ikke hvilken modell jeg ville sy, og stikk i strid med at jeg alltid skal ha et prosjekt klart før jeg kjøper stoff, endte jeg likevel opp med å kjøpe stoffet. Jeg anså det tross alt som flaks at jeg hadde kommet over det! - En av fordelene med tidspress er at avgjørelser må tas raskt.
Anais fra fjorårets feriestrikke passer godt som fast følge til kjolen. 
Modellen
Men til alt hell, modellen ble raskt funnet og stoffet slapp unna en dyster skjebne som lagervare. Modellen som ble valgt var den sammen som for den rutete blå lin-kjolen. Modellen er feminin, relativt enkel og tidløs. Også denne gangen lot jeg være å fore kjolen, rett og slett fordi stoffet ikke krever det. Det er såpass stivt, men likevel såpass bevegelig på grunn av litt stretch at et forstoff ikke ville hatt noe å tilføre i forhold til komfort eller passform. Uten for blir den også luftigere og behageligere i sommervarmen. Den er også såpass enkel å sy, spesielt dersom du syr den uten for, at den kan lages ferdig på en kveld.
Anais igjen. Fortsatt godt følge. 
Tilpasning og justering
Det måtte også denne gangen noen små justeringer til. Fra før av visste jeg at jeg burde lage ermene litt kortere ned mot selve kjolen. Dette justerte jeg denne gangen allerede i klippingen og ga dermed ingen problemer med passformen denne gangen. Den største overraskelsen var egentlig å oppdage hvor mye det hadde å si at det var litt stretch i stoffet motsetning til den litt harde linen. Det medførte at jeg valgte å sy den litt mer kroppsnær, og kunne ta den ganske mye mer inn på strategiske steder, noe som jeg synes gjorde at den satt bedre. I motsetning til den blå lin-kjolen ble ingen ekstra pynt valgt, da jeg synes det ville blitt for mye med et allerede støyende mønster.
En splitt bak sørger for god gå-vidde i et smalt skjørt.
Resultatet
Kjolen er virkelig splitter-ny! Det vil si at jeg ikke har rukket å bruke den så mange timene ennå, men foreløpig virker det lovende. Den har ikke videt seg ut, og ser ut til å være av den samme kvaliteten som andre favoritter i klesskapet. Mye tyder dermed på at den kommer til å være fast følge med Anais i ferie-garderoben i år.
Luftige men korte ermer er praktisk i sommervarmen. Beskytter skuldrene litt mot sol, samtidig som de ikke tetter helt.
Siste innspurt
Den siste måneden har vært litt sånn hals over hodet, - bortimot kaotisk. At jeg i det hele tatt har rukket å flytte masker fra pinne til pinne innimellom, har vært nesten på ren trass. Jeg har benyttet hvert ledige minutt til å ha et eller annet hyggelig i hendene, som når jeg har 5 min før jeg må løpe til treningsstudioet. (Å løpe til en yoga-time høres antageligvis like idiotisk ut som det er), men det har gitt meg en følelse av å ta de 5 minuttene tilbake. - og samtidig senke skuldrene og puste med magen. (Som er positivt når du skal trene yoga). Men at jeg gleder meg til ferie, og til å få skuldrene ned i normal-høyde, er ingen overdrivelse.
Det er få ting som kan få pulsen ned så godt som å plukke jordbær i egen hage.
Hyggelig må et besøk i København likevel beskrives som. Jeg har nesten en følelse av å komme hjem når jeg rusler rundt i byen som jeg aldri klarer å bli lei av. Det er er eller annet med atmosfæren, i alle fall om man styrer unna de travleste gatene og den heftigste turiststrømmen. På fredag hadde jeg 2,5 timer til egen disp, med den følge at jeg 1. Klarte å bruke litt penger jeg burde ha spart til ferien. 2. Har økt garnlageret noe. 3. Var så sårbeint etter å ha trasket rundt at jeg nå har vannblemmer under føttene. Men til gjengjeld var alt garnet jeg kjøpte på tilbud. Helt sant!
Sommerfuglen skal man ikke gå innom dersom man har lett for å la seg friste....
Så mens nedtellingen til fire uker med hvilepuls for alvor kan begynne, har jeg fortsatt ikke gitt opp å forsøke å frigjøre mer tid utover høsten. Den berømte Work-life kabalen. Ambisjonen er å bruke mer tid på tegning og maling enn det jeg klarer å få til i dag. Ganske ambisiøst har jeg nemlig meldt meg inn i den lokale kunstklubben og varslet at jeg ønsker å stille ut bilder på medlemsutstillingen til høsten. Og da må jeg jo ha tid til å tegne om jeg skal ha noe å stille ut.
Maja hadde nok helst sett at matmor holdt seg hjemme. Men garnnøstene bruker hun gjerne som seng om hun får tak i dem. 
Men nå er det klart for siste innspurt, hvorpå det snart blir rom for både flytting av masker og refleksjon. Sa jeg at jeg gledet meg? En fortsatt god søndag til dere som kikker innom. :)

Faktaboks
Design: Burda 6920
Materialer: 1 m bomull med noe elastan
Fra lager: tja
Farge: hvit bunn med turkis, blå og oransje blomster
Kjøpt hos: Siden Carlsson, Stockholm
Tilbehør: 1 glidelås 50 cm
Størrelse: 36