31. desember 2013

Nesten 49 meter med tekstil, 58 knapper og 11900 meter med garn

Juleferien er en fin anledning til å gjøre opp status på flere områder. Som hva har jeg egentlig fått gjort i løpet av dette året? En tidligere kollega ga meg et godt råd når hun ba meg om å ikke glemme å se meg tilbake av og til. For slik å ikke glemme hva jeg faktisk hadde levert i løpet av en uke, måned eller år. For min del er slike påminnelser gull verdt i en travel hverdag, hvor listen over det man skulle ha gjort har en lei tendens til å være lenger når man slår av pc-en om kvelden, - enn ved dagens begynnelse! Så har jeg også gått med en nagende følelse av at 2013 har vært et lite produktivt år. Helt stille på syrommet har det dog likevel ikke vært når jeg gjør opp status.

I tillegg kommer det et par ting jeg ikke har rukket å presentere ennå, 2 bukser, litt småstrikk,
noe barneklær, en Mariusgenser til en liten hund m.m.

I 2013 har det gått med følgende i materialer:
  • Garn: 3 700 g/11 950 m
  • Tekstil: 48,65 m/Skinn: 15,2 fot
  • Glidelås: 20 stk
  • Knapper: 58 stk
  • Silke/ skråbånd/ blonde/strikk: 10,2 m
Av dette har det utmerket seg noen favoritter og absolutte flauser. Det er 2 jakker som har fått favorittstemplene. Den ene jakken er en blazer sydd av ull fra Valentino. Både fasongen og fargen gjør jakken til noe mer enn bare en vanlig dressjakke. Den har vært redningen mer enn en gang når jeg har måttet se "ordentlig ut" i jobbsammenheng, samtidig som den ivaretar det feminine og gir et litt mer lekent uttrykk enn det en sort blazer kan gi.
Blazeren sydd i stoff fra Valentino, en av sommerens beste anskaffelser.
Den andre favoritt-jakken har vært en strikkejakke, strikket i merino-ull, innkjøpt på den samme Italia-ferien. (Jeg med andre ord tilbake til Italia). Jakken er strikket etter eget mønster, hvor jeg har vært spesielt fornøyd med passformen i jakken, som jeg laget innsnitt i ryggen på. Et ekstra pluss er kombinasjonen av godt hold og mykhet i garnet.
Den brune strikkejakken er blitt fast følge de dagene den oransje blazeren får hvile. 
Flausen var en drakt i lin. Kjole og jakke som allerede er kassert. Som regel gir jeg bort, eller forsøker å selge noe når det ikke klaffer helt. Denne gangen klaffet både farge og fasong, men stoffet var helt krise. Aldri har jeg opplevd lin i en så dårlig kvalitet! Det krøllet og dro seg, så jeg kunne sikkert ha vokst både en og to størrelser i samme plagg, selv om det var foret....
Krøll, krøll og atter krøll. Allerede destruert. 
Inspirasjon og produksjon
Husbonden kommenterte nylig at jeg ikke "fløy" i klesbutikker lenger. Heldigvis, kan man kanskje heller si når man ser hva jeg klarer å produsere inn i klesskapet i løpet av et år. Men han har rett i at jeg nesten ikke besøker klesbutikker lenger. Jeg kan nesten regne på  2 hender hva jeg kjøper av klær i løpet av et år, (strømpebukser, undertøy og sokker er ikke med i regnestykket). Det er nesten bare jeans og t-skjorter som jeg ikke setter sammen selv. Sett slik, må jeg innrømme at det er en ganske tilfredsstillende og mye glede i å lage så godt som alle fornyelser i garderoben selv i løpet av et år!
Skisseblokken har ikke fått ligge stille selv om symaskinen ikke har blitt brukt i like stor grad som jeg hadde håpet på.
For dere som har fulgt meg en stund og hørt om mine utfordringer med å finne tid til egne aktiviteter er det kanskje ikke så overraskende, men det kom likevel som en overraskelse på meg  at 2013 skulle være et mindre produktivt år enn 2012! Spesielt med tanke på at jeg har fått redusert reisetiden til og fra arbeid fra 3 timer til 30 min per dag, så skulle man trodd at både produktivitet og kreativitet hadde fått blomstre. Det vil si, kreativiteten er det ingenting i veien med. Det ser dessverre tilsynelatende ut til at jeg i mindre grad enn tidligere har klart å skjerme helgene. Det blir en av de viktigste oppgavene for 2014, å bli flinkere til å gi litt "F" og å være litt mindre flink.
Inspirasjon og ideer kommer underveis mens jeg nåler og "leker" med stoffene på dukken. 
Flere ønsker for det nye året
En av de viktigste erfaringene jeg har gjort meg i løpet av de siste årene, er hvor viktig det er å ha en klar formening om hva man egentlig ønsker å bruke tiden sin på. Og så prioritere dette! Uten å ha dårlig samvittighet.....

En annen erfaring jeg har gjort meg, er hvor vanskelig det kan være å leve i nuet. Å bare være tilstede her og nå, istedet for å haste videre til neste oppgave som venter. - Noe mange av oss gjør. Jeg erfarer dette selv på godt og vondt når jeg gjør mine Yoga-øvelser, - når jeg stoppe opp. I løpet av de siste 3 årene har jeg mistet 3 personer i min nærmeste krets. Felles for dem alle var at de gikk før sin tid. Å sette livet på vent, for å spare til et liv om 5 eller 10 år kan være en risiko-sport. Vi har nemlig ingen garantier for morgendagen. Kun at vi er her og nå! Min egen far var et eksempel på at han sparte hele sitt liv til å kunne leve godt som pensjonist. Bare få måneder etter at han gikk av med pensjon ble han diagnostisert med uhelbredelig kreft.
Fra Manorolo, Chinque Terre
For min del har det vært en solid vekker i at vi lever her og nå. Det er vel også bakgrunnen for de ønskene og forhåpningene jeg går inn i 2014 med. I mens deler jeg igjen et bilde fra mitt kjære Italia med dere. Vi har allerede begynt å spare til neste sommerferie - som igjen går til Italia. Det er nemlig ikke alt man skal vente med til man blir pensjonist med å gjøre.

Jeg ønsker igjen alle mine lesere i Bloggland et riktig godt nytt og kreativt år, og takker dere for hyggelig følge i 2013, og ikke minst for alle de hyggelige hilsenene dere har lagt igjen hos meg. De setter jeg umåtelig stor pris på. Så håper jeg vi høres veldig snart igjen.