4. januar 2014

Hvem trenger vel ikke en ny ullkjole?

Jeg har tidligere konstatert at et øvre tall på hvor mange ullkjoler man egentlig trenger - ikke kan tallfestes. - Enkelt og greit! Jeg elsker kjoler, og synes i tillegg at det er morsomt å lage dem. En begrensning kunne derfor fort blitt vanskelig å forholde seg til. - Nå ser jeg imidlertid at klesskapet kan ha enkelte begrensninger, og selv om jeg yderst forsiktig har forsøkt å vokse organisk inn i husbondens del av klesskapet, skal det innrømmes at det begynner å bli en smule trangt.
En ny ullkjole trengs alltid. Øvre antall finnes nemlig ikke. 
Likevel så er nå situasjonen den at jeg sitter på store verdier i både tekstiler og garn. Husbonden ymter forsiktig om at syrommet kan minne om en hobby/garnbutikk de gangene han stikker hodet inn der. - Nå har jeg ettertrykkelig forklart ham at han ikke kan være helt opplyst om hvordan en garnbutikk ser ut, men han har unektelig et poeng.... Det begynner å bli veldig fullt. I 2014 skal jeg derfor ha det å få avsetning på lagerbeholdningen som et overordnet mål. - Så lenge jeg ikke ledes ut i fristelse bør dette gå bra....?
Maja, som en hund av en strikker, vokter garnlageret mens matmor sitter ved symaskinen.
Denne ullkjolen er ikke et av 2014 prosjektene, men et helt på tampen 2013- prosjekt. Jeg rakk bare ikke å blogge om den. Jeg prioriterte som tidligere heller tid i syrommet enn blogging, noe som denne gangen har resultert i et lite overskudd av prosjekter uten bloggomtale.
Inspirasjonskilden, satt ned på papir. 
Foranledningen til denne kjolen var en utstilt modell i en butikk (som jeg ikke husker navnet på). Som tidligere nevnt ble julehandelen utført på omtrent 3,5 timer på et kjøpesenter bare noen dager før jul. Med en lang liste løp jeg rundt mens armene ble lengre og lengre. På vei mot lekebutikken oppfanget jeg i sidesynet en kjole jeg godt kunne tenkt meg. Dvs. Stoffet var for blankt, og litt for lilla. Med et utall av poser på slep var det uansett helt uaktuelt å prøve den. Et diskret bilde tatt med iPhonen fikk holde.... Jeg hadde jo stoff hjemme.
Overdel og belegg ble laget først før underdelen ble tilpasset til denne. 
Og endelig faktisk, for et av de burgunderrøde stoffene jeg hadde med fra London lå og bare ventet på den rette kjolemodellen. - Så var det egentlig bare å sette i gang basert på bildet og egen skisse. Uten mønster ble det som vanlig mye prøving og feiling. Et mønster fra Simplicity dannet grunnlaget for overdelen, mens jeg tegnet opp en underdel som skulle tilsvare inspirasjonskilden. Etterhvert som jeg modellerte på dukken ble det mer og mer klart at foldene på magen neppe ville holde seg der de skulle med den stoffkvaliteten jeg hadde valgt.
Ulike bånd, og kontraststoffer ble forsøkt og senere forkastet. 
Inspirasjonskilden var sydd i et litt blankt og stivt stoff, antageligvis en satin i polyester. Jeg arbeidet med en tynn og myk ull-georgette. Mye behageligere, men med helt andre egenskaper. Foldene på magen ble derfor forkastet og heller løftet opp rett under bysten. Det gjorde at kjolen ikke lenger ble klippet i ett stykke, men i to-, en  over- og underdel. Noe som også skulle lette det videre arbeidet en hel del.
Stadige justeringer på skjørtevidden ble forsøkt, før jeg endte opp med å gjøre modellen helt smal.
Neste utfordring var at stoffet hverken var stivt eller tungt nok til å falle pent i en A-fasong i skjørtet. Bånd i ulike farger og kvaliteter ble forsøkt både under bysten og nederst på skjørtet uten særlig hell. Båndet tok rett og slett for mye oppmerksomhet i forhold til snittet på kjolen. Løsningen ble å lage et smalt skjørt på modellen.
Alle falder ble lagt opp for hånd. Det gir et penere sluttresultat. 
Det var ikke til å unngå at det ferdige resultatet begynte egentlig å ligne mindre og mindre på utgangspunktet. Læringen må da likevel være at selv om ideen var god, må det være et bedre samsvar mellom design og stoffkvalitet. I dette tilfellet var det lite gjennomtenkt.
Modellen ble såpass smal at jeg la inn en liten splitt bak på skjørtet for å sikre gå-vidde. 
Nettopp stoffkvaliteten var avgjørende for valget å ikke fore kjolen. Stoffet har en form for elastisitet i seg på grunn av vevingen, noe som gjør det svært behagelig å ha på seg. Et fastsydd for ville tatt bort den egenskapen fra plagget. En løs underkjole i silke vil være en bedre løsning i dette tilfellet.
Kjolen ble ikke foret da et for ville tatt bort elastisiteten som kjolen nå har.
Resultatet
Kjolen er allerede tatt i bruk, - det er derfor jeg så ettertrykkelig kan lovprise komforten ved den. Selv om den ikke ligner så mye på inspirasjonskilden, bortsett fra omslagslukningen og likheter ved fargen, føler jeg meg trygg på at jeg kommer til å bli mer fornøyd med min variant fremfor butikk-modellen. - Nettopp fordi teksturen i stoffet gjør at den enkelt kan pyntes opp og ned, noe som gjør den svært anvendelig.
Fortsatt utydelige bilder - i mangel av fotohjelp.
Snart hverdag igjen
Juletreet er høstet, og resten av julen er pakket ned. - Det er med andre ord snart hverdag igjen. Jeg holder følgelig godt fast ved de siste fridagene, og forsøker å skjerme meg fra forstyrrelser så godt jeg klarer. Fullt fokus er nå på å bruke tiden på hyggelige aktiviteter, og sette standarden for hvordan jeg ønsker at hverdagen skal være i 2014. - Treningsøkter er allerede booket for de neste ukene, og planer lagt for produksjon i syrommet.
De neste prosjektene ligger klare ,og venter bare på saks, pinner og tid.
Jeg har nemlig erfart at planlegging av prosjekter har vist seg effektivt, (uten å skulle innføre produksjonskrav). Skapergleden er tross alt det viktigste! - Noen timer med tegneblokken gir i tillegg til skisser, også en retning og inspirasjon for hva jeg har lyst til å lage. Det kan være greit å ha når garn- og stoffhyllene bugner over av fristelser. De som ikke strikker skulle bare visst hvor mye glede det er mulig å få ut av noen meter med garn og tekstiler. Sånn sett gir et bugnende lager gode lovnader om muligheter for mye lykke fremover. Carpe diem. 

Faktaboks
Design: Overdel fra Simplicity 2550 - med tilpasninger til eget mønster
Materialer: 100 % Ull
Fra lager: ja
Forbruk:  1,3 m Ull
Tilbehør: 1 glidelås 50 cm
Farge: burgunder
Kjøpt: London
Størrelse: 36