24. juli 2022

Kjolesøm og flekktrøbbel

Jeg tror de fleste kan ha godt av å kjede seg litt. Man trenger litt tid for at nye ideer skal få plass. Når det hele tiden skjer noe blir det vanskelig å konsentrere seg, også opplever jeg at jeg har en del tidstyver i hverdagen, som f.eks. sosiale medier. Siden jeg har nål og tråd som arbeidsverktøy forsøker jeg kun å lese epost som om morgenen, før arbeidsdagen i systuen begynner. Men et mål for høsten er å være mer logget av, og skjerme tiden min til det den bør brukes på. For jeg merker at mange og stadige avbrytelser gjør noe med både konsentrasjonsevne og påvirker kreativiteten min negativt. Så ferie med tid til å kjede meg har kanskje vært akkurat det jeg har hatt behov for?

Luftig og deilig sommerkjole. 

Sommerferien har gjort meg godt, kanskje nettopp fordi jeg har hatt mer tid til å kjede meg enn vanlig, selv om jeg er litt frustrert over å ikke kunne strikke. Armen trenger nemlig fortsatt hvile. Men for å ha sagt det, det går i riktig retning! Men det betyr at jeg har fått lest og sydd litt mer bare for kosens skyld. Nå skal det ikke stikkes under en stol at jeg har et rimelig anselig lager med tekstiler å bruke av, likevel fylles det på med jevne mellomrom opp med litt nytt. Som hver gang jeg har vært ute å reist, eller kanskje når jeg bare skulle innom en stoffbutikk og kjøpe en glidelås. Merkelig det der. 

Dette tekstilet var et sånt tekstil. Skulle bare kjøpe en glidelås hos Stoff og Stil og endte opp med 2 meter med et lekkert rødt tekstil i tillegg til glidelåsen. Jeg mente å huske at jeg hadde plukket stoffrullen fra reolen med lin, men etter å ha arbeidet med det ble jeg mer og mer i tvil, og heller mer mot bomull. Lin kjennes litt tørrere ut enn bomull. Uansett, det krøller, men har vært stødig og godt å arbeide med. Så langt så godt. 

Når jeg ikke forer lager jeg et ekstra godt belegg rundt halsåpningen. Lommene glemte jeg...

Glemte lommene

Da jeg ba om 2 meter med tekstil så jeg for meg en enkel sommerkjole med ermer til albuen. Splitt i front, lommer i sidene og en form for en kappe nederst. Lenge tenkte jeg å klippe en volangkappe, - den kan f.eks klippes som i en spiral, og lage ermer med en liten puff. Jeg valgte å ikke fore kjolen, men heller basere meg på å bruke en underkjole under den. 

Det var først da jeg hadde satt i glidelåsen bak og sydd for- og bakstykke sammen at jeg kom på et jeg hadde glemt lommene. Jeg hadde glemt å klippe dem også, så det var i og for seg greit nok. Og kom frem til at jeg ikke gadd å å sprette opp sidesømmene igjen. Foreløpig er jeg fornøyd med den løsningen, men det kan hende at jeg tar og setter i lommer senere, for jeg er virkelig glad i lommer i kjoler og skjørt.

Jeg har et grunnmønster som jeg bruker som utgangspunkt til flere kjoler. 

Grunnmønster og kropp i endring

Et godt grunnmønster er et fantastisk hjelpemiddel. Basert på det lager jeg skjørt, kjoler, bluser og kåper! Jeg har også et buksemønster som jeg bruker som utgangspunkt til både smale og vide bukser. Nå er det sånn at et grunnmønster må justeres etter hvert som kroppen endrer seg. Jeg fikk for flere år siden, laget en toille - en grunnform i lerret.  Denne passer dessverre ikke like godt lenger fordi kroppen min siden da har endret seg. Midje og hofter har blitt større, uten at bysten har hatt samme utvikling. Sånn sett burde jeg ha fått laget en ny, men det er enklest i gjøre med hjelp av andre. Så enn så lenge legger jeg til de ekstra cm når jeg tegner nye mønstre.

Designendringer underveis

Da jeg fikk satt i ermene syntes jeg at kjolen manglet noe i halsen. Løsningen ble en liten rysj i halskanten, dermed ble volangkappen nederst byttet ut med en tilsvarende rysjekappe. Det skulle vise seg å bli en ganske langdryg affære, for det var litt av en jobb å rynke kappen som var lagt dobbel. Vurderer å anskaffe en egen rynkefot til symaskinen for dette formålet, er jo rimelig glad i rysjer. 

Og plutselig var det litt rysjer både her og der. 

Flekkene

Hvorfor jeg ikke la merke til flekkene på skjørtet før kjolen var ferdig har jeg ikke noe godt svar på. De første flekkene oppdaget jeg ved halsen, men tenkte at de sikkert gikk greit bort og brydde meg ikke med dem. Først da jeg skulle dampe og gjøre klar kjolen oppdaget jeg at det var flere merkelige flekker på det ene forstykket. Først var jeg redd det kunne komme fra strykejernet, men slo det fra meg da jeg hadde strøket flere hvite skjorter før jeg hadde begynt å dampe. Ikke at jeg har hatt problemer med flekker fra strykejernet tidligere heller, men jeg vet jo at man kan være uheldig dersom vann blir liggende i strykejernet lenge. Flekkene virket dessuten litt oljete. Ved nærmere undersøkelser oppdaget jeg også noen partier som hadde lysere flekker. 

Flekkene. Noen først litt oljeaktige før de ble lyse flekker etter at de ble borte. Men ved gjennomgang av tekstilet fant jeg flere lyse flekker. 

Jeg begynte å gni forsiktig med lunkent vann på den største flekken og lot den tørke, bare for å oppdage at tekstilet hadde lysnet der hvor flekken hadde vært. Og det var fortsatt 3 oljeaktige flekker igjen på tekstilet. Jeg forsøkte å gni vaskemiddelet Blenda forsiktig inn og skylte godt. De siste flekkene satt som støpt. Siste løsning var en såpe som jeg hadde kjøpt på Silkemuseet i Stockholm, og flekkene forsvant. Jeg skylte opp kjolen og håpet at nå var ting på stell. 

Redningen. Flekkfjerner og -kamuflerer. 

Men nei! Der hvor oljeflekkene hadde vært var det nå lyse flekker. Jeg hadde liten lyst til å kassere hele kjolen så en siste nødløsning ble forsøkt. Tilfeldighetene ville at jeg skulle ha liggende en boks med Dylon tekstilfarge, i fargen Tulip. Den er litt mer rosa, men nærme nok. Blandet så ut litt fargepulver i vann, og testet ut styrken på et lyst tekstil. Deretter dryppet jeg det over de lyse feltene. Det ble litt bedre, og bra nok til at jeg tror ikke jeg vil tenke over at det er noen få litt lysere partier og bruke kjolen.

Kjolen er klar, da venter jeg bare på en solskinnsdag i hovedstaden.

Og bruke den håper jeg jo å få gjort. Vi har lenge snakket om å ta en tur inn til Oslo, for museum og lunsj en dag i ferien. Nå er min sommerferie straks over, men jeg skal alltids klare å klemme inn en dag med Munch, lunsj og en mulighet for å ta på meg en rød sommerkjole. Jeg har i alle fall kjolen klar!