8. desember 2013

Krymper ikke ull da?

Jo da det er akkurat det den gjør. Selv om jeg mer enn en gang har fått høre at akkurat denne kvaliteten krymper lite, stemmer det sjelden med virkeligheten. "Kokt ull", har faktisk vist seg å være noe av det verste, med en krymp på opp mot 15-20 prosent. Klok av skade vasker jeg derfor alle stoffer før jeg setter saksen i dem. Ullfilt skulle nemlig også vise seg krympe en del etter vask.
Ulljakken som ble liggende på vent.
En tur på Stoff og Stil i sommer resulterte i at jeg blant annet fikk med meg en burgunderrød ullfilt som skulle gjøre nytten som jakke. Stoffet skulle derimot endre seg fra å være en tynn ullfilt til en tykkere ullfilt, etter en omgang i vaskemaskinen på ullprogram.- Faktisk litt i tykkeste laget for en jakke som også skulle kunne brukes inne. Dermed ble stoffet liggende mens jeg vurderte om den skulle bli kåpe, (ut å kjøpe mer stoff), bli en barnekåpe (slippe å reise ut etter mer stoff), eller en litt tykkere jakke...?
Et skikkelig jåle-forstoff! 
Etter mye om og men endte jeg da likevel opp med å fullføre den opprinnelige planen. Mønsteret var kjent, så det var ingen store overraskelser underveis. Da det er 3. gang jeg benytter dette mønsteret valgte jeg å gjøre en liten endring på modellen ved å lage den litt lenger og med rettere front enn på de tidligere utgavene. Et lekkert for ble valgt som det lille ekstra, selv om det bare er jeg som ser det.
Ermene er med på å gi jakken sitt særpreg. 
Resultatet
At jeg liker modellen er de vel egentlig liten tvil om da jeg har benyttet denne 3 ganger nå. Den er egentlig veldig enkel samtidig som den er feminin. Det jeg er mer spent på er hvilket bruksområde jakken får, da den ikke er romslig nok til mange gensere under, den er tross alt ganske kroppsnær i fasongen, og litt i varmeste laget til å brukes inne. - Mulig den hadde vært midt i blinken som ytterjakke for et par måneder siden? Å sy i ullfilt var ellers en positiv erfaring. Det sklir ikke, du slipper å kaste over sårkanter, samtidig som stoffet har hold uten at det blir for stivt. Så nå gjenstår det som sagt bare å finne bruksområder for jakken. 
Jakken passer godt i fargen til det rutete skjørtet. 
En liten oppdatering
Jeg klarte ikke helt å slå meg til ro med kjolen i forrige innlegg. Søt, jo da - og tusen takk for både veldig gode ord og tips! Saken er at siden jeg løper rundt med et adgangskort rundt halsen hver dag, bruker jeg nesten ikke smykker eller skjerf lenger. Ganske komisk å la et plastkort være den eneste pynten for en som er såpass forfengelig, men sånn har det nå blitt. Noe mer pynt ville jeg derfor gjerne ha på kjolen.
Beltet er laget av 2 ripsbånd som er sydd oppå hverandre.
Etter å ha fundert litt kom jeg på ideen med å sette på et belte på kjolen. Ideelt sett burde beltet vært laget av et elastisk materiale, men noe slikt hadde jeg ikke tilgjengelig der og da. Løsningen ble 2 ripsbånd som ble lagt oppå hverandre, før jeg laget en lukning med en knapp i mangel av noe bedre.
Kjolen har fått et belte som kan kneppes av og på.
Beltet ble festet fast til kjolen 3 steder for at det skulle holde seg på plass, da linningen er relativt høyt oppe. Jeg vet ikke om jeg er helt i mål ennå, da det hadde vært bedre med et elastisk materiale enn et ripsbånd. På grunn av den manglende elastisiteten må beltet være litt større enn kjolen for at jeg skal ha rom for å puste, spise og ikke minst le (noe jeg gjør så ofte jeg kan). Den gode delen er at kjolen holdt seg godt etter en dag på jobb. Det er da i alle fall noe.
Nesten 1 m ekstra arbeidsplass er endelig blitt ferdig!
Noe mer 
En ny arbeidsbenk er omsider på plass i syrommet. - Hvilken luksus! tidligere har jeg arbeidet på en liten kontorpult som har vært alt annet enn praktisk når jeg sitter og syr på 2 symaskiner. Husbonden har også lovet en ny skuffseksjon - Så dette er ren velstand! Nå gjenstår bare tid til å bruke syrommet, - frem til jul er det nemlig ikke mange pusterom. Nå ja, Husbonden som sjonglerer 2 jobber om dagen glimtet til da han øynet en mulighet for å slippe unna maset med julehandel. - (Han har ansvaret for å kjøpe 3 julepresanger).
Juleforberedelser i København. 
Kort fortalt sender han designerspiren og undertegnede til København neste helg i bytte mot at vi tar ansvaret for å handle inn alle julepresangene. Et forslag vi brukte omtrent ½ sekund på å vurdere og takke ja til. Nå skal det sies at vi begge er såpass slitne etter en travel høst og mas nå før jul, at det første vi gjorde var å:
  • bestille time hos et økologisk SPA 
  • bestemme hvor vi skulle spise lunsj i 3 dager 
  • bestemme hvilket strikketøy vi burde pakke 
  • (den eneste) butikken vi har avtalt å besøke er en helsekost.....
Skal se at det for en gangs skyld blir dårlig med julehandel, men forhåpentligvis 2 uthvilte jenter som kommer hjem. Uansett, - snart juleferie og tid i syrommet...

Faktaboks
Design: Burda 7304
Materialer: 100 % Ullfilt og forstoff i viskose
Fra lager: ja
Forbruk:  1,3 m Ullfstoff (1,2 m etter vask), 1,2 m forstoff
Tilbehør: 3 knapper
Farge: burgunder
Kjøpt hos: Stoff og Stil i Oslo
Størrelse: 36