12. september 2012

Ruter uten ull

Jeg får kanskje advare leserne av bloggen om at det kommer en liten brun-bølge de neste ukene. Stoffene jeg kjøpte på Oslo sømsenter har ikke fått ligge i fred, noe derimot en god del planlagte prosjekter har fått gjøre. Det er vanskelig for "gammel" inspirasjon og planlagte prosjekter å konkurrere med ny inspirasjon, som nettopp er ankommet syrommet. Som en del av min Retail therapy kom det en ny ladning med både stoffer og garn inn på syrommet for kort tid siden, som har stått for denne nye inspirasjonen. Det mest overraskende over terapi-innkjøpet var at det ikke var ull-kvaliteter jeg kom hjem med.
Ikke ull, men brunt og ruter.
For en som kan bli litt "høy" på fiber som ull, silke og kasjmir, så er det nesten selvmotsigende å komme hjem med tekstiler i viskose og polyester. Det avgjørende for innkjøpet var derfor fargene, mønsteret og tyngden i stoffet. For i likhet med å være svak for naturfiber, er jeg også svak for brunt og ruter og da gjerne i en kombinasjon av disse.
Foret gjør at skjørtet ikke henger seg opp i strømpebuksene som vi er avhengig av utover. 
Tyngden og fallet i stoffene sto helt til forventningene, hvor skjørtet strengt tatt ikke trengte å fores for å sikre et godt fall. Da jeg likevel valgte å gjøre dette, var det med tanke på komfort og at høst = strømpebuksetid. For i et skjørt forhindrer at stoffet i skjørtet fester seg til nettopp strømpebuksene. Stoffet viste seg å være ganske elastisk og var ikke uten videre greit å sy i da det dro seg og kunne virke nesten litt seigt i symaskinen. Dette ga noen utfordringer i forhold til å få alle rutene til å stemme, og som gjorde at jeg blant annet valgte å sy inn glidelåsen for hånd først.
Båndet fremhevet magen, og virket alt annet enn slankende. 
Den største utfordringen var likevel valget av mønster. Burda  har kommet med ny høst-kolleksjon, hvor jeg  hadde plukket meg ut et par modeller jeg syntes virket spennende. Utfordringen med slike mønstre er at de er avbildet på unge, høye og sylslanke modeller, og kan se helt annerledes ut på ikke fullt så unge, høye eller slanke personer. For når jeg prøvde skjørtet oppdaget jeg at snittet mer enn noe annet fremhevet og gjorde magen større.
Kjempefint snitt når man er høy og syltynn...
Ikke en spesielt slankende modell altså. Jeg forsøkte å gjøre linningen smalere, men oppdaget da at skjørtet ble for kort. Skikkelig frustrert over fadesen, men like fast bestemt på at jeg skulle sy et brunt rutete skjørt dro jeg tilbake til Oslo Sømsenter og kjøpte med meg en drøy meter til. Det vil si det ble litt over 2 meter, for jeg tok med meg en liten bit i det samme stoffet i grått og sort til designerspiren i samme slengen. Heldigvis delte hun min begeistring for stoffet og hadde straks planer for hva hun ønsket å sy av stoffet.
Mer av herligheten i 2 fargevarianter. 
Vel tilbake i syrommet dukket det opp en ny idé: hva om jeg droppet båndet og la inn glidelåser i sømmen istedet for. Små glidelåser hadde jeg heldigvis noen av i lageret og kunne konstatere at det fungerte bedre enn jeg hadde trodd. Litt oppgitt over at jeg nå hadde kjøpt inn en drøy meter med skjørtestoff som viste seg å være helt unødvendig, men noe sier meg at noe skal jeg klare å få ut av det. Så helt bortkastet blir det nok ikke.
Glidelåser som jukselommer fungerte mye bedre enn et bånd som markerte og fremhevet magen, 
Resultatet
Alt i alt får jeg si meg fornøyd med resultatet. Jeg er litt spent på om linningen kommer til å vide seg ut, da stoffet som tidligere nevnt er ganske elastisk. Jeg har stivet linningen med vliselin og lagt inn noen ekstra sømmer i håp om at det skal holde. Om det likevel ikke skulle være tilstrekkelig, kan det være en løsning å sy inn et bånd i linningen slik jeg gjorde på skinnskjørtet. Linningen har jeg også lagt litt høyere opp i livet enn på modellen, da det virket mer slankende, enn å ha det hengende litt ned på hoftene. Magen ble da mindre markert på det viset, i tillegg til at det ga meg litt mer høyde.
Mye jobb for å få rutene til å stemme. Glidelåsen bak ble sydd inn for hånd først.
Høst og innetid
Høst kan nok med rette kalle sykdoms-tid. Akkurat som om våren hvor vi starter med å prise sommeren lenge før den kommer, fortsetter vi utover høsten med å holde på sommeren selv om den for lengst er forbi. I alle fall ble først husbonden syk, så jeg og så designerspiren. Det har ført til at jeg har tilbragt noen dager i sofaen med Paracet, ullpledd og strikketøy, mens jeg har forsøkt å ikke synes altfor synd på meg selv når jeg nyser så det kjennes langt ut i ryggen. Man må jo nesten se det komiske i at man får gangsperre hver gang man nyser.

Uansett så gleder jeg meg over høsten; over naturen som snart eksploderer i all sin fargeprakt, over kosen med fyr i peisen og stearinlys, over at det er fårikål-tid, over gode forsetter som skal gi mer tid i syrommet og over nye muligheter som jeg enda ikke vet om. Hva er vel da noen dager med feber i den sammenheng.

Faktaboks
Design: Burda 7185
Materialer: viskose og polyester-blanding
Fra lager: Nei
Forbruk: 1 m skjørtestoff , 0,5 m forstoff
Tilbehør: 1 usynlig glidelås 20 cm, 2 stk glidelåser10 cm, vlieselin,
Farge: Gråbrunt rutet
Kjøpt hos: Oslo sømsenter
Størrelse: 36