10. august 2011

Hvor mye kan man putte i en dameveske?

Hverdagen etter sommerferien kan treffe nesten som en kalddusj, både fort og brutalt. Livet uten klokke og en hverdag fri for møter har raskt satt sitt spor på den kroppslige klokken, som har vært innstilt på ferietid i flere uker. Med fortsatt ferie og Sardinia i kroppen føles det som midt på svarte natten når klokken ringer like over 6, og rutiner med påkledning, frokost og hårvask på en snau time har blitt en utfordring av de store.

Silkestrikk i Desdemona
Som regel møter man en viss forståelse første dag etter ferien for at ting går litt tregt. Den første dagen er som regel preget av oppdatering av hva andre kolleger har gjort i sommerferien, før man påbegynner lesing av en overfylt mailboks, - som man i opptil flere øyeblikk seriøst vurderer å løse ved å trykke Ctrl + A og Delete. Disse normene gjelder imidlertid ikke om første dag etter ferien foregår på et nytt arbeidssted. Da er det om å gjøre å henge med fra første stund, og tanken på en myk start etter ferien synes veldig fjern. Kroppen er følgelig i sjokk over å ha blitt revet så brutalt ut av dvalemodus til full speed uten forvarsel.. Halvt død møter jeg sofaen etter å ha inntatt en sen middag, hvor middagslur er blitt en nødvendighet for å få med meg mer enn 10 minutter av In treatment.

Flere som flater ut på sofaen etter middagen
Morgenen er lettere kaotisk. Hvordan skal jeg klare å gjøre meg presentabel på så kort tid? Bare det å sminke meg, herlighet det gjorde jeg kun innimellom i løpet av ferien. For å ikke snakke om utfordringen i å finne passende klær. Etter å ha sløvet rundt i shorts og sandaler i det som synes en evighet må jeg konstantere at de hvite skjortene som lå ustrøket i slutten av juni, fortsatt er ustrøket i august. Skjørtet som passet før ferien er dessuten blitt merkelig stramt rundt hoftene.


Er det grenser for hvor mye man kan putte i en dameveske?
Den nye jobben fordrer en lengre reisevei, noe som krever et ikke rent lite lager av medbragt: Strikketøy og bøker som skal få plass i vesken i tillegg til et ekstra par sko, (dersom det regner eller om jeg får gnagsår av de andre), briller, (som jeg glemmer å bruke), matpakke, (som jeg har glemt hver dag denne uken) og mobiltelefon, (som jeg bare har glemt 2 dager). Jeg har allerede vurdert om jeg må bytte ut min trendy skinnveske med en mer praktisk ryggsekk for å få med meg alle livsnødvendighetene. Selv om jeg ser frem til å komme inn i rutinene igjen, er jeg et innbitt B-menneske som synes det er naturstridig å stå opp før det blir lyst. Det eneste jeg er sikker på nå er at i helgen skal jeg sove lenge, og bare gjøre ingenting.

Håpet er hengekøyen, men ut fra værvarselet ser det ut til at det blir sofaen.