12. desember 2010

Endelig i gang

Kjenner så altfor godt at det er for lenge siden jeg har besøkt Bloggland og hobbyrommet. Enkelte ganger feier hverdagen ut alt som heter fritid av kalenderen, enda så bestemt jeg har vært på å prioritere mer tid på det som er gøy. (Les tid på hobbyrommet).

Men slik er det hvert år, november og desember er en god øvelse i å både få alt ferdig før et budsjettår igjen er ferdig, planlegge et nytt, samtidig som man godt kunne ha innført en egen olympisk øvelse i sosiale juleforbredelser; med andre ord rekken av juleavslutninger eller julebord.

Den første av 4..
Tittelen på blogginnlegget henviser til julepresangene til 4 av mine nieser som skal være klare om en uke, for felles gavebytting. Jeg gikk til innkjøp av ca 2 m med ullstoff som i teorien skulle være rikelig med materialer. I og med at jeg har skråklippet alle skjørtene har det imildertid vist seg i knappeste laget, spesielt når man har en ambisjon om at flest mulig av rutene bør stemme. Skråklipping ble valgt da jeg synes det frembringer en tyngre fall i plagget. Kjolene er lagt opp for hånd da det gir et litt mer helhetlig uttrykk. - Så spørs det om de få restene rekker til en liten kreasjon til Pernille.


Den første kjolen i rekken av 2 stk kjoler i str 8 år, 1 stk i str 4 år og 1 stk i str 3 år, er ferdig. Jeg har startet med de største størrelsene, da jeg regner med at de tar litt lengre tid enn de minste størrelsene, mens engasjementet ennå er på topp. Når man først har satt sammen en kjole går nok de andre raskere, da rekkefølgen på "puslespillet" allerede er utprøvet.

Hjertene klippes i kraftig ullfilt før de syes fast.


Overdelen fores, - selvfølgelig med tantes "egen label".
Jeg gleder meg til å pakke dem pent inn i silkepapir og håper at både mødre og døtre blir fornøyde med årets julegave.

Usynlig glidelås i ryggen
Materialer til 4 kjoler:
2 m ullstoff
Rest av beige forstoff
2 stk usynlige glidelåser 30 cm (3 og 4 år)
2 stk usynlige glidelåser 40 cm (8 år)
15 cm ullfilt

Mer spennende materialer håper jeg å få anskaffet litt mer av på en planlagt tur til København til uken. Om det skulle bli en interessant fangst, kommer det bilder av fangsten på bloggen om ikke lenge. :)