12. mars 2023

Hvilke farger er du tiltrukket av?

Farger har alltid tiltrukket og fasinert meg. Som barn ble jeg tidlig introdusert for gleden med å arbeide med farger i form av maling, tekstil, nål, tråd eller garn. Det ene utelukket ikke det andre, heller tvert i mot. I perioder har jeg hatt yndlingsfarger, noen preget av mote, andre basert på smak - hva jeg kler, eller tiltrekning. Noen elsker pasteller andre liker sterke og klare farger. Er det ikke herlig at vi kan ha hele spekteret, og at det er oss selv som bestemmer hva som er fint!

Noen farger går jeg aldri lei, selv om mine egne farger er i endring. 
Farger kan brukes på mange måter. De kan brukes til alt fra å skape en stemning, et miljø, eller for å passe inn i en gruppe. Dette ser vi kanskje spesielt hos unge, men jeg har også opplevd det på enkelte arbeidsplasser. Steder hvor jeg følte meg nesten som en rebell om jeg stilte i en rød kjole. Det hender jo også at jeg har tenkt i mitt stille sinn at den som har hatt ansvaret for å innrede et kontor eller utviklet en profil kanskje burde ha kikket litt på teorien rundt fargepsykologi. Det er nemlig ingen tilfeldighet at operasjonssaler ofte er malt i grønt, da fargen har en beroligende effekt på de fleste, eller at MC Donalds har valgt gult og rødt i sine logo-farger. I følge fargepsykologien gir rødt assosiasjoner til varme og energi. En god assosiasjon til varm mat, men kombinert med den litt urolige gule fargen oppnår de det de ønsker, spis og reis. 

Også før jeg begynte å lese litt om fargepsykologi brukte jeg farger helt bevisst i forhold til om jeg hadde behov for energi eller roe meg ned. Det kunne være små detaljer, eller fargen på en vegg på arbeidsrommet. Jeg har en teori om at vi tiltrekkes av det vi trenger. For et par år siden ble jeg på en reise introdusert for en kvinne @houseofhealingcrete som drev med Aura Soma. For å være helt ærlig så aldri hørt om det før, og møtte det med en smule skepsis, men syntes det var interessant fordi det handlet om farger og tiltrekning. Vi plukket alle ut den flasken som hadde den fargen som tiltalte oss først. Med andre ord, her skulle vi ikke overtenke, for fargen kunne fortelle noe om hva vi hadde behov for. 

Aura Soma. Fargene i flaskene har en egen betydning. Mye kan knyttsom es til vanlig fargepsykologi, samtidig som de knyttes til fargene i chakraene som vi fokuserer på i blant annet yoga. 

Hva jeg hadde vært med på var for meg lenge høyst uklart. Først da jeg begynte å fordype meg mer ned i yogaens verden, der er jeg fortsatt en novise, fikk jeg linken til chakra-farger og ble introdusert for fargenes betydning sett fra et annet perspektiv. Det har gitt meg noen nye innsikter, og samtidig en større trygghet i å lytte til intuisjonen når jeg velger farger som jeg arbeider med eller omgir meg med. Jeg tenker at en kombinasjon av nysgjerrighet og kritisk tenkning er nyttig, for å så plukke med seg det som gir mening for en selv. Det er mye man godt kan styre unna, still kritiske spørsmål og følg hjertet når det føles riktig. Har vel i grunnen samme tilnærming til placebo, så lenge det virker er jeg fornøyd. 

Farger og tiltrekning

Har du noen gang tenkt på at du i noen perioder tiltrekkes av bestemte farger? At du plutselig begynner å elske gult eller rosa. Rosa tannbørste, rosa undertøy, rosa permer på jobben, you name it! Og hvor kom det fra?

Fargenes betydning kommer også an på øynene som ser. De kan sees ut fra en kulturell kontekst, ut fra klassisk farge-psykologi, eller fra et spirituelt perspektiv. Noen fellesnevnere er det dog, rødt og oransje står for lidenskap og energi, grønt for nye begynnelser og blått som beroligende og intellektuelt. Noen farger kan du ha motstand mot, det kan ligge vonde minner knyttet til farger, eller så liker vi dem bare ikke. Det kan det være litt nyttig å være nysgjerrig på. Hva er det som gjør at du absolutt ikke kan like en farge?

Rosa var lenge en farge jeg ikke brukte. Syntes den var helt grei som farge, men den ga meg ingen energi. En litt "blodfattig" og blek versjon av rød. Hvorfor bruke den når jeg kunne bruke rød? - fordi den uttrykker noe helt annet og kompletterer farger på en annen måte. Nå bruker jeg den gjerne. 

Fordi jeg arbeider med farger enten i form av tekstil eller maling får det en ekstra dimensjon da det også handler om personlig uttrykk. Det kan være vanskelig å bli utfordret på å arbeide med noe hvor alt butter i mot. En av oppgavene på et malerkurs var å male med farger vi ikke likte. Vi strevde alle som en. Men det interessante var at jeg etter å ha blitt tvunget til å male med "ugunstige" farger, begynte jeg å dra detaljer av dem inn i bildene mine. 

Fargekombinasjonen i Reveenkaskofte er det mange som har kommentert som uvanlige. Likevel er det et av mine mest populære design. Den grønlige kanten bryter, men gjør den litt morsom.  

Jeg har lignende erfaringer med bruk av farger i strikkedesign som jeg normalt aldri ville valgt. Fargene er fine men de gir meg ingen energi, med den følge at jeg gjerne bruker dem som detaljer i nye arbeider. De er med på å komplettere fargebildet og uttrykk på en ny måte som jeg synes er interessant. Ikke minst at aksepten for dem, har ført til en indre prosess, nesten som en forsoning eller forståelse for noe. For saken er at fargene fremhever eller demper hverandre basert på hvordan de brukes. Men for mye av en farge kan bli kjedelig. Når jeg maler eller lager et strikkedesign prøver jeg å ha med noe som skjærer litt. Det gjør det hele litt mer interessant. 

Når en ny farge dukker opp

Fra  ha vært rimelig fokusert på rødt og oransje, oppdaget jeg at grønt hadde kommet snikende inn i paletten. Jeg strikker med grønt, syr med grønt, og kjøper grønne ting. Vurderte en stund å male stuen grønn. Min bedre halvdel nedla veto, noe som kanskje var like greit. Tror han synes at vi maler nok vegger i dette hjemmet basert på mine fargepreferanser som det er. Men om jeg skulle tolke den nye interessen for fargen ut fra fargepsykologi, så er jeg klar for en ny begynnelse. Og helt feil er det nok ikke. Siden i fjor høst har jeg arbeidet med å justere kursen fremover. En vond skulder og arm  tvang meg til å ta et skritt tilbake. Ta en pause, tenke, roe ned, kjenne på og lytte til kroppen. 

Grønt i garnkurven. Noen vakre grønne tekstiler ligger klare til å forvandles til bukser og skjørt. Det var bare den lille detaljen, tid til alt jeg har lyst til å gjøre. Yoga, male, strikke, lage mat, tur ..

Gaven i det uventede

En pause, selv en ufrivillig pause kan være en gave om den blir brukt riktig. Bonusen er at pausen har gitt meg en større bevissthet om hva og hvem jeg sier ja til. Lytte til magefølelsen, og ta et skritt tilbake når noe ikke kjennes riktig. Sier mer ja til meg selv, og resultatene kommer. Det er noe med at det vi fokuserer på det skaper vi mer av. 

Fortsatt er mye uavklart, men det ligger nå an til at verkstedet blir satt på en liten pause i høst. Det gir meg en etterlengtet mulighet til å fordype meg i andre prosjekter, så får vi se hvor veien går videre etter det. Selv om hagen fortsatt er full av snø, så føles det nesten som om våren er her allerede. Her inne er det i alle fall nok grønt til å kjenne på forventningen om en ny begynnelse. Og hvem vet, kanskje sitter også du akkurat nå og strikker med en ny farge som du av en eller annen grunn føler deg tiltrukket av. Kan hende den kan gi deg noen svar.