3. mai 2014

Ut av nesten intet

Kun 32 kroner kostet resten jeg sto med i hendene hos Lillestrøm sysenter. Den var rødlig, med litt rustskjær og til tross for at den var av en ubestemt kvalitet - så fristet den. Besøket hos Sømsenteret var ikke planlagt, - jeg hadde derimot fulgt designerspiren til legevakten denne lørdag formiddagen. Godt kjent med ventetider i helgen hadde jeg klokelig utstyrt meg med strikketøy, men etter et par timer hintet designerspiren om at det sikkert var bedre å slå ihjel ventetiden på Lillestrøm sysenter. Jeg kunne selvsagt også ha reist hjem, men var kanskje ikke så overraskende lett å overtale. Nye gardiner til kjellerstuen sto på ønskelisten.
Resteskjørtet, laget nesten ut av intet. 
Gardiner til kjellerstuen fant jeg relativt raskt. - Jeg var ganske klar på hva jeg ønsket:, noe lyst med rødt i. Da var alternativene begrenset, men også enkle å finne. Fortsatt med tid å slå ihjel kom jeg til å rote ned i restekurven hvor det rustrøde stoffet lyste mot meg. Men når vi åpnet opp reste-biten avslørte det både flekker og tape-merker. Skulle jeg likevel ta sjansen? Det var nemlig nesten ikke områder på stoffet som det ikke var flekker på.
Det ble gardiner til kjellerstuen. De er dog ikke oppe ennå. 
Det ikke var det at det lå an til et stort økonomisk tap om jeg ikke skulle klare å få det jeg ønsket ut av restebiten. -Det var heller utsikten til å bruke verdifull sytid på noe som ikke kunne bli bra. (Dette ble en veldig lang forklaring på hvorfor restebiten likevel ble med hjem sammen med stoff til nye gardiner til kjellerstuen).
Enkelt, men kanskje litt kjedelig?
Min engstelse for stoffknapphet viste seg å stemme. For selv etter vask var tape-merkene fortsatt godt synlige. Jeg syntes faktisk at stoffet om mulig fremsto med flere flekker enn det jeg hadde sett i butikken. Planen var et enkelt blyantskjørt, men det var ikke mulig å finne et stort nok område uten flekker. Løsningen ble å klippe et kort skjørt og finne en bit som kunne  dekke behovet for en enkel kappe.
Både store og små hjerter ble forsøkt før jeg fant riktig størrelse.
En enkel modell med innsnitt og belegg ble valgt. Bortsett fra at jeg syntes det passet bedre med en smal linning. Noe jeg først oppdaget etter at foret var klippet. Heldigvis hadde jeg klippet såpass med godt sømmonn at det likevel var mulig å bruke foret, selv om det egentlig var klippet for å passe med et belegg i linningen.
Stoffet dro seg når jeg sydde på hjertene. 
Noen ujevnheter kunne jeg se enkelte steder på stoffet og vurderte for og i mot om jeg skulle forsøke å ignorere dem eller dekke dem. Jeg valgte det siste, og klippet til noen hjerter. Applikasjon skulle vise seg vanskeligere enn tenkt da stoffet dro seg, selv når hjertene var tråklet fast før jeg kjørte sikk- sakk over kantene.
Hull i stoffet - nå måtte jeg applikere!
Det dro seg så mye at jeg igjen vurderte å ignorere små ujevnheter, det vil si - inntil jeg klarte å lage et hull i stoffet under oppspretting. Hjertene måtte dermed på igjen, denne gang stivet med viselin på baksiden/vrangsiden. Dette viste seg å fungere.
Vliselin forsterket baksiden så det ikke dro seg ved applikasjonen.

Resultatet
Jeg vet faktisk ikke hva jeg synes. Jeg hadde håpet at stoffet var i en ullkvalitet, men oppdaget først etter å ha gjort en brennprøve at det antageligvis var mindre sau i stoffet enn det er fisk i fiskepudding fra Firstprice. Smeltingen og røyken oste syntetisk lang vei. Jeg ser at det også krøller overraskende mye, noe som kan tyde på en blanding med viskose, noe som også kan forklare litt av hvordan flammen oppførte seg under brennprøven.
Brennprøven, basert på flamme, lukt, grad av smelting etc gir indikasjoner på innhold. 
Noe av det som kanskje likevel har vært det mest overraskende er hvor mange rust-røde nyanser som finnes. For jeg var selvfølgelig overbevist om at jeg måtte ha noe av denne rødfargen i klesskapet fra før. Noe som viste seg å være helt feil! Så får vi se om det blir skapfyll eller favoritt. Det har foreløpig hengt 3 uker i skapet og venter fortsatt på å bli hentet frem. Mulig det krever et lite strikke-prosjekt?
Det gjenstår å se om den blir skapfyll eller favoritt?
Hva betaler du din sydame?
Tusen takk for kommentarene på mitt lille utbrudd om arbeidsforholdene til tekstilarbeidere i fattige land. Det virker som om det foregår en liten oppvåkning blant forbrukere. Jeg håper inderlig at dette ikke er noe som er glemt igjen om en måned, men at man begynner å stille krav til åpenhet om arbeidsforholdene til de som produserer våre varer. - Det som virkelig fikk meg til å tenke over situasjonen var, når jeg sto i butikken med kjolen fra forrige innlegg, at om jeg kjøpte stoff i metervis ville det likevel bli dyrere enn kjolen fra HM. Hvordan i all verden gikk det an? Min sydame får særdeles dårlig betalt, men hun kan spise og drikke det hun ønsker, hun har også et ubegrenset antall med toalettpauser. Det hender til og med at det vanker et glass vin på henne om hun syr en lørdagskveld.... Så til tross for at jeg arbeider gratis ville min kjole likevel bli dyrere om jeg kjøpte stoff og produserte den selv enn kjolen fra HM. Det er et tankekors!
Mens jeg benyttet påsken til å strikke laget husbonden stol til terrassen.
Hvor ble den av?
Uken som gikk bare forsvant! Jeg har rett og slett ikke rukket å være"" noe som helst utenom jobb denne uken. En travel begynnelse på uken resulterte i at 1. og 2. mai ble belønnet med migrene. Utrolig frustrerende å bli slått "knock out" når man endelig har fri og skal slappe av. Det dummeste av alt er at når jeg er flink og drar fra kontoret i rimelig tid ender jeg som regel opp med å arbeide desto lenger utover kvelden. - Jeg er jo tross alt tilgjengelig...også gikk jeg da litt tidlig? Det resulterer til syvende og sist dessverre i at man er mentalt på jobb hele tiden.
Kanskje det var hund man skulle vært? ikke mye stress her i gården i alle fall. 
Jeg har med andre ord forstått problemet, men bare ikke hvordan jeg skal løse det ennå... Men bevisstgjøring er første steget sies det? Akkurat nå gleder jeg meg over at migrenen har sluppet taket og ser lyst på at resten av helgen skal stå i kreativitetens tegn. Her strikkes det, males og sys. Faktisk mer enn jeg rekker å blogge om. Men akkurat det ser jeg på som et luksus problem. Jeg regner nemlig med at de travle tidene ikke er over helt ennå.

Faktaboks 
Design: eget
Materialer: 0,7 m restestoff i ukjent kvalitet, 0,5 m forstoff
Fra lager: ja
Farge: rustrød
Kjøpt hos: Lillestrøm sysenter
Tilbehør: 1 glidelås 25 cm, 1 knapp
Størrelse: 36