31. juli 2011

Sårbeinte og fornøyde

Etter 3 dager på farten i det som kan kalles en øvelse i maraton-shopping, har vi blitt gode venner med både Compeed og kjølende fotkrem. Faktisk så gode venner at eimen av peppermynte lå tung over hotellrommet om kvelden. Gnagsår og kramper i leggene som egentlig burde vært klassifisert som idrettsskader? Jeg har vært inne på tanken om shopping burde vært klassifisert som en egen olympisk gren. Jeg mener når sjakk kan defineres som sport?
Shoppingsko kun anbefalt for de forfengelige
Designerspiren og jeg ankom København tidlig fredag morgen, og etter en rask innsjekk på hotellet i Nyhavn hadde vi planen klar. Først Sommerfuglen, fulgt av helsekosten i Christianshavn før vi tok turen videre til Nørreport og Stof 2000. Hadde aktiviteten vært utført i joggesko hadde det selvfølgelig vært lettere å sidestille denne med mer vanlige aktiviteter som ”tur”, men shopping utføres selvfølgelig i standsmessig bekledning. For min del besto det i 12 cm høye hæler, med påfølgende kramper i leggene dagen derpå. 

100 % Silke, man kan jo bli fristet av mindre.
Smart, nei, men er man forfengelig må man lide. Dagen derpå foregikk følgelig i flate og myke sko, langt mer fornuftig om man kan kalle oss det på noe tidspunkt. For vi fikk sikret oss mye fint, (som jeg ikke er sikker på om vi egentlig trenger)? Observante lesere vil muligens legge merke til at fargene på garnet som er anskaffet i løpet av helgen ser mistenkelig likt ut i fargen. Og jeg er tilbøyelig til å være enig. Jeg kan imidlertid forsikre at selv om alle går i nyansen oransje til brent rød/oransje, er de alle unike på sitt vis i forhold til nyanse og kvalitet.
100 % ull i fargen "Rust".
Sommerfuglen kom jeg over et melert silkegarn fra BC garn, Tussah Tweed. Det var blankt og mykt, og helt uimotståelig. Ned i kurven kom også et garn fra Design Club, Duo, et 100 % ullgarn. Egentlig hadde jeg sett meg ut et garn fra Isager, men tomt lager av utvalgte farge gjorde Duo til et ok alternativ. Jeg må innrømme at dette er det garnet jeg kanskje er mest usikker på, da det er lengst fra den oransje jeg vanligvis bruker.
Mye inspirasjon
Strikkeheftet Close fikk jeg også sikret meg på samme sted, da jeg har hørt så mye spennende om det. Jeg fant med en gang en modell jeg kunne tenke meg (egentlig flere, men har dårlig erfaring med å begynne på flere strikkeprosjekter på samme tid).
Knapper havner ofte i kurven sammen med garn.
stof 2000 var jeg egentlig kun på jakt etter et litt grovt ullstoff til en kjole jeg har hatt i hodet en stund. Inspirasjonen er en kjole jeg har sett på, hold dere fast, Jennifer Aniston. Kjolen er enkel, klassisk og kan pyntes opp og ned med enkle grep. Når jeg legger på 10-15 cm på lengden er den plutselig også passende til både hverdag og fest for en voksen dame som ikke er filmstjerne. I kurven havnet et ullstoff (blanding 80% ull) som jeg syntes fungerte godt til formålet. De har stort utvalg hos stof 2000, men dessverre mye syntetisk i kvalitetene sine. Det er derfor vanskelig å finne de gode ullkvalitetene her. Vi droppet imidlertid City Sycenter denne gangen, da vi har vært litt skuffet over utvalget de siste gangene vi har vært der, selv om de ofte er gode på kvalitet.

Inspirasjonskilder og materialer.
Dag nummer 2 skulle egentlig ikke brukes til så mye garn- og stoff hamstring, mer til de ferdigproduserte varene. Både designerspiren og jeg fikk sikret oss nye sko i løpet av dagen, mens vi løp mellom butikker hvor det ble veldig klart for meg at jeg ikke er ung og kul lenger. Nå blir det også litt sånn at når man syr en del selv, blir man fryktelig kritisk til ferdigproduserte ting. Er sømmene rette? Hvordan har de bygget opp plagget? Hva slags kvalitet har de valgt etc.
Falt helt for hælen på skoen.
Jeg pleier ofte å kikke innom Sand for inspirasjon, og må innrømme at jeg er veldig begeistret for kjolene derfra. Av og til er jeg heldig og finner noe på 50 % stativet, men selv da kan det svi i lommeboken. Sånn sett er det enklere å finne inspirasjon, spesielt når man vet at man enkelt kan kopiere kjolen til 3000, ned til 300 ved litt egeninnsats.

Igjen var det hælen som avgjorde skokjøpet. Disse fikk jeg på salg.:)
Vi endte dermed tomhendte uten kjøp av ferdigproduserte tekstiler, men havnet tilfeldigvis innom Uldstedet og fikk med oss en nydelig blanding av ull og silke fra Gepard. Denne gangen var servicen i butikken langt bedre enn ved forrige besøk, noe som var en hyggelig opplevelse. Igjen var det den brente fargeskalaen som fristet, men jeg tolker det dithen at det er et uttrykk for at jeg trenger farger rundt meg som gir meg energi.

Det ikke bare så lekkert ut, det luktet også godt!
Med en begrenset reisekasse forsto vi at dag 3 måtte foregå i stillhet. Vi hadde i grunnen gjort en såpass "god jobb" de første 2 dagene, at vi hadde kjøpt en ekstra bag for å få med oss alt vi hadde hamstret. En av mine bedre kjøp var dog anskaffelsen av en strikkebag. Ikke produsert for formålet, men passet meg helt perfekt hvor den var akkurat stor nok for strikkehefter, god plass til mye garn, og 6 innvendige lommer til strikkepinner, sakser m.m. – Den blir nok med til Sardinia.

Strikkebagen klar for neste reise.
Værgudene har vært gode mot oss i helgen, og gitt oss både sol og varme til tross for dystre værvarsler. Litt regn om kvelden var det eneste vi så til de dystre spådommene, og selv da holdt det fortsatt gode sommertemperaturer. Søndag formiddag ble dermed tilbrakt under en parasoll i Nyhavn med hvert vårt strikketøy. Litt komisk, for først dro designerspiren og jeg frem våre strikketøy og følte oss nok litt nerdete. 

Fay er underveis. 
Vi observerte så at det satt et par damer som kikket veldig bort på oss som smilte og nikket anerkjennende før de hentet frem sine strikketøy de også. Så satt vi der altså, 4 damer fra Norge med våre strikketøy i Nyhavn den siste søndagen i juli. Jo da, livet kan være riktig så godt å leve. Det gjelder bare å være tilstedet og nyte øyeblikkene, for livet har det med å fare fort forbi om man ikke holder fast innimellom.

Lunsj på Dag H, kan aldri bli feil. :)