20. mars 2011

Tid for rester

Vi er i helgen blitt velsignet med et aldeles fantastisk vær, hvor tanker om den forestående påsken kommer automatisk. Til tross for at solen skinner og snøen fortsatt ligger tykk har jeg ikke latt meg friste ut på ski. Må innrømme at jeg nok hadde trengt det, men her gjelder det å prioritere hva som er morsomst. Døgnet har fortsatt kun 24 timer. Uken har nemlig vært av det slaget hvor jeg har bodd i bag, og spist mye flymat. Strikkepinner av bambus har gjort livet litt enklere, da jeg nå er sikker på å komme gjennom sikkerhetskontrollen uten fare for å bli fratatt verdifullt strikketøy!

Anvendelig både til jobb og hverdag

Så ble det altså  noen timer på hobbyrommet. Denne helgen har jeg vært ganske effektiv ved symaskinen, - hva skulle jeg gjort uten? Jeg syr på en gammel Husqvarna ,i tillegg til en nyere Pfaff owerlock. Det kommer mistenkelige lyder fra Husqvarnaen, noe som får varsellampene til å lyse rødt hos undertegnede. Jeg håper og tror at det kun er lyspæren som holder på å si takk for seg. Forrige gang lyspæren gikk måtte jeg lete i flere uker før jeg fant en forhandler som fortsatt hadde utstyr til så gamle maskiner.

Tvillingnål er et must ved søm i jersey
For ikke lenge siden var min datter og jeg innom Stoff og Stil i Oslo hvor jeg klarte å få meg meg noen godbiter fra en restekasse. Den ene resten var en mønstret jersey. Det var såpass med stoff at det var nok til en kjole. På innsiden av utrigningen i halsen har jeg lagt inn en strikk for at den ikke skal miste fasongen ved bruk, samtidig fikk kjolen en penere passform over bysten, da det ikke er laget innsnitt i kjolen. Hele passformen ligger i elastisiteten i stoffet.

Heklet blonde og fløyelsbånd gir kjolen et lite løft.
For å forsterke den brune grunnfargen og tone ned noe av mønsteret i kjolen satte jeg på en liten heklet blonde under bysten. Syntes den fortsatt kunne trenge litt mer brunt og la et tynt brunt fløyelsbånd utenpå den heklede blonden. Syntes helhetsintrykket da ble bra, uten at mønsteret ble for bråkete. Noe av det jeg kanskje er mest fornøyd med er prisen. Stoffet, inkl rester av litt strikk og bånd jeg hadde liggende, kom på ca 65 kr. Ikke verst hva, i disse sparetider?

Materialforbruk til kjole
1,2 m jersey innkjøpt på Stoff og Stil
0,5 m heklet blonde
0,5 m fløyelsbånd
0,7 m strikk 5 mm


En grov glidelås skaper en fin kontrast til det feminine snittet
Når vi snakker om å få mye ut av lite, så har jeg også satt saksen i et stoff jeg kjøpte på City sycenter før jul en gang. Stoffet var på tilbud (mener å huske at det lå på 100 kr pr m), noe jeg syntes var en bra pris på en ullkvalitet. Egentlig hadde jeg tenkt å sy en kjole, men kom på litt andre tanker når jeg nå skulle sette i gang. Fordi det var tegnet på deler av stoffet hadde jeg ikke fått med meg 1,2 m som jeg betalte for, men nærmere 1,7 m noe som åpnet for flere muligheter. Selv om kjoler er mitt absolutte favorittplagg kommer skjørt som en god nr.2. De er mer praktiske enn kjoler som en følge av at overdelen kan varieres, og fremstår dermed fort som flere antrekk. Spesielt praktisk når man skal på reise.

Kanten er sydd i 2 lag, 1 i ull det andre i silke

Dermed ble det skjørt og ikke kjole. Skjørtet er sydd litt utskrådd (A fasong) med en liten kant nederst for å gi det et litt mer feminint preg. Kanten nederst er i tillegg sydd i 2 lag, med den tanke at det vil flagre litt når det er bevegelse i skjørtet, samt at det er en fin måte og forsterke de brune stripene i stoffet på. Fargene i stoffet er ikke alltid så enkelt å få gjengitt på web, men det går i alt fra grått, sort, brunt og blått. Med andre ord et stoff som byr på mange kombinasjonsmuligheter. For å skape en kontrast til det feminine satte jeg i en stor og grov metallglidelås. Jeg har gjort det noen ganger tidligere på andre arbeider, og synes det kan fungere godt.

Glidelåsen var egentlig veldig lang, men en saks (ikke den beste) sørget for at den fikk passe lengde. Når jeg klippet skjørtet tenkte jeg at det ville bli best fall i skjørtet om jeg skråklippet det, samtidig som jeg tenkte at det ville bli mest flatterende å forsterke stripene den veien fremfor å fremheve hoftene ved å legge dem på tvers. Som sagt så gjort, det jeg ikke tenkte på var at det er den mest stoffkrevende måten å klippe er skjørt på. Så da jeg etterpå skulle se hva som var igjen var gode råd dyre. For det er nå sånn en gang med ruter at vi vil jo gjerne at de skal stemme sånn nogen lunde. Med tenners gnissel og mye tenkearbeid kom jeg omtrent i mål til å klippe en jakke. Det vil si at jeg har ikke fått vært like nøye med rutene som jeg hadde ønsket, men synes at jeg likevel har klart utfordringen bra med tanke på utgangspunktet. - Tenkte vel også som så at om ikke alt stemmer, så ser det mer kjøpt ut!

Jakken er fortsatt under produksjon...
Ja det må jeg fortelle sånn på tampen. Min datter og jeg stikker av og til nesen innom litt dyrere butikker for å få ideér og inspirasjon. På en tur til København i fjor sommer stakk vi en tur innom Burberry, da det var en aldeles nydelig frakk som hadde fanget min oppmerksomhet i utstillingsvinduet. Inn gikk vi for å kikke og diskret "ta notater".   - Og hva gir du meg, på denne "10 000 - kroners" frakken stemmer ikke rutene. Ble stående og måpe og lure på om det var en feilvare vi kikket på, men det var det ikke. - Så, når jeg ikke har full match på alle rutene er jeg ikke redd for at det skal se hjemmesydd ut, heller tvert i mot.

Og prisen på drakten, -inkl for og tilbehør, ca 300 kr. Resultatet blir ikke helt som Burberry, men likevel ganske ok :)

Materialer til skjørt og jakke:
1,7 m ullstoff innkjøpt på City Sycenter
5 - 7 knapper
1 stk 20 cm metallglidelås
1,7 m for (husker ikke hvor dette er innkjøpt- lå i stoffhyllen)
0,15 m silke innkjøpt på Siden Carlsson