13. mars 2011

Fortsatt sport på TV

Når jeg  trodde sporten endelig var over på TV for denne gang så var VM i skiskyting i gang. Hva gir du meg! At man ikke blir lei av å se på folk som halser av gårde i de samme øvelsene bare i ulike distanser forstår jeg ikke, men nå har jeg sikkert andre interesser som kan være like uforståelig for andre. Det største problemet er egentlig at jeg blir litt sprø av at TV-en står på hele tiden som støy i bakgrunnen. Det gir ingen rom for å sette seg ned med tegneblyanten som jeg var godt i gang med. Hobbyrommet mitt er dessverre ikke innredet eller spesielt egnet for den sysselen.

 

Jeg har fått sydd ferdig skjørtet som jeg begynte klippingen på forrige helg. Det er laget i en bomullskvalitet, litt ”krinklet” i stoffet som gjør det brukervennlig i forhold til rynker. Skjørtet er skråklippet i 4 deler for å få ekstra vidde. Jeg har som vanlig foret skjørtet for komfort og passform. Egentlig hadde det kanskje ikke vært nødvendig da det strengt tatt er et sommerskjørt, men jeg har en mistanke om at skjørtet kunne blitt gjennomsiktig en solrik dag uten for. - Best å være på den sikre siden :)



Jeg syntes stoffet var både sommerlig og fint, men at det manglet litt ekstra piff eller farge. Jeg ønsket derfor å forsterke de brune tonene i stoffet. Løsningen ble å sette på en kant nederst på skjørtet i en annen kvalitet. Her benyttet jeg samme teknikk som på kjolen til niesen, ved å rynke silkebånd og sette på som en kant. Rysjekanten gjør skjørtet veldig feminint, men sammen med en strikket topp og sandaler tror jeg det blir akkurat passe søtt til bruk for sommeren. - Også for litt større jenter.



Når jeg først var i gang med å forsterke brunfargen fant jeg ut at jeg kunne tenke meg å legge inn noen små ekstra brune felter i blomstene. Dette gjorde jeg ved å sy på noen brune perler i midten av de største blomstene. Jeg har prøvesittet skjørtet med strategisk plasserte perler og funnet at de ikke ødelegger komforten.


Materialer til skjørt
0,7 m bomullsstoff
1 usynlig glidelås 25 cm begge innkjøpt på City Sycenter i København
4 m silkebånd (4 cm bredde) innkjøpt på Panduro i København
0,5 m for fra stofflageret på hobbyrommet
Rester av litt perler eller annet pynt

Andre aktiviteter
I mellom klipping og sying holder jeg på å strikke med Grisnasco Champagne garnet vi kjøpte på Uldstedet. Dette går ikke fort! For det viste seg når jeg var over halvveis ferdig med rygg- og forstykke, at jeg hadde klart å telle feil og dermed gjort fellinger og økninger på feil steder.


Hadde ikke annet valg enn å starte fra begynnelsen igjen. Sukk! Fast bestemt på at arbeidet ikke automatisk skulle havne i ”kurven”, valgte jeg å gjøre litt om på det som først var planlagt. Jeg har jeg latt meg inspirere av ”Petal” fra Kim Hargreaves. Det kan være greit å få litt variasjon når jeg likevel må strikke genseren 2 ganger.  Det må gjøres noen tilpasninger, mye på grunn av ulik strikkefasthet, men tror helhetsinntrykket skal bli bra – Bare jeg nå ikke gjør flere feil.