6. mars 2011

Det spøker...

Vi flyttet inn i et gammelt hus for omtrent et år siden, og jeg har tidvis vært overbevist om at det fulgte en liten ”nisse” med på lasset. De merkeligste ting har forsvunnet. Vel er jeg ikke verdens mest ryddige person, men jeg har til gode å miste noe i mitt eget hjem, - før vi flyttet.

Det har bare vært småting som ble borte, og først tenkte jeg at det skyldtes flyttingen, men så forsvant brillene mine! Når jeg i forrige uke ble oppmerksom på at garnet til VM-genseren var søkk borte var jeg ikke lenger i tvil. Etter å ha lett høy og lavt var jeg overbevist om at "nissen" hadde vært på ferde og spilte meg et puss. Min langt mer jordnære mann hadde en helt annen tilnærming, og etter at jeg hadde gnålet i nesten en uke, løsrev han seg fra VM på TV, lette i 15 minutter før han fant garnet. Jeg hadde ryddet det bort i forbindelse med at vi skulle ha en ny verditakst på boligen for noen uker siden, og lagt det på et veldig lurt sted er kanskje overflødig å si....

Kjolen er sydd i str 4 år i en kraftig polyster
Ut av restene fra Stoff og Stil har det kommet en liten kjole. Frøkna den er sydd til er en meget bestemt ung dame, så her gjelder det at den faller i smak. Kjolen er sydd i en kraftig polyester, antageligvis en gardin- eller møbelstoffkvalitet. Kjolen er hel-foret for komfortens skyld. Det er sydd på en rysjekant i satengbånd nederst. Satengbånd er også benyttet som et belte i livet.


En sløyfe i ryggen blir en søt detalj

Rysjene er laget av satengbånd sydd med rynkefot
Materialer til kjole:
0,5 m rest av kraftig polyester
3 m satengbånd 4 cm bredde
1 glidelås (usynlig), alt innkjøpt på Stoff og Stil i Oslo
0,35 m rest i forstoff Innkjøpt på City Sycenter i København

Armbånd
Materialer til et lite armbånd var noe av noe av det fine vi fikk takk i på Panduro på Nørrebro. Oppskrift på hvordan armbåndet lages ligger på nettsidene til Panduro.


Materialer til armbånd
3 pk lærsnor a 2,5 m
1 lås
Sterkt lim til lær/PVC

Flere garnbutikker
Etter at min datter og jeg var i København i forrige uke spurte jeg en kollega på Københavnskontoret om  tips for hvor vi burde ha gått for å shoppe. Hun kom med et par kjekke tips som vi tar med oss når vi kommer tilbake på ferie til sommeren. Jeg klarte imidlertid ikke helt å motstå fristelsen av å kikke innom en liten garnbutikk når jeg var på jobb i København i forrige uke. En sen flyavgang muliggjorde et besøk på Sommerfuglen som var en deilig overraskelse. Stort utvalg og hyggelig og hjelpsom betjening gjorde at besøket ga mersmak. - Hit skal vi tilbake til sommeren! I mellomtiden er det fullt mulig å besøke deres nettbutikk.


Butikken ligger i Sentrum i Vandkunsten 3
Ok - jeg vet det! Jeg skulle ha snudd i døren når jeg forsto velstanden, men kunne ikke motstå å ta med meg et par nøster av Alpakkagarn fra Isager i en herlig blåtone. Jeg har ikke strikket med garn i denne kvaliteten før, men om garnet lever opp til forventingene blir det neppe siste gang, da fargekartet var meget lovende. Noen knapper fant også vei ned i kofferten, sammen med et par blomster i tyll. Vet ikke helt hva det kommer ut av dem, men noe fint må det bli så yndige som de var.

Syntes spesielt knappene var kjempesøte :)
Akkurat nå
På klippebordet ligger nå stoff til et skjørt innkjøpt på City Sycenter innkjøpt på jenteturen i vinterferien. I tillegg strikkes det fortsatt på garnet innkjøpt på Uldstedet, en nydelig kvalitet i ull og silke. Jo da, det mangler ikke på prosjekter eller inspirasjon. Kun tid. Og brillene, vel jeg får gnåle litt på mannen og se om han kan finne det lure stedet jeg har lagt dem på. For noen "nisse" tror han absolutt ikke på :)