27. mars 2011

Petal

Det strikkes og syes etter beste evne om dagen. Strikke- og sytøy er takknemlige sysler når det gjelder å holde tankene litt på avstand i en litt krevende hverdag. Jeg har forsøkt å lure med meg strikketøyet der det passer, for du verden så godt det kjennes å ha noe i hendene når hodet er fullt av andre ting.

Strikket i en blanding av ull og silke

Jeg er dessverre ingen racer med strikkepinnene, så selv de enkleste arbeider tar sin tid før de kan kalles ferdige. Akkurat dette strikketøyet har jeg i tillegg nesten måtte gjøre 2 ganger på grunn av fatal tellefeil ved første forsøk. Egentlig imponert over at det ikke havnet i den berømte kurven. Når jeg først skulle starte opp på nytt, valgte jeg derfor et annet mønster enn jeg først hadde planlagt. Valget for inspirasjon falt på Petal fra Kim Hargraves. Jeg sier inspirert eller basert på da jeg strikker i en annen kvalitet enn det oppskriften er beregnet ut fra. Riktig masketall må derfor regnes ut etter beste evne.

Blomstene på knappene ble en søt detalj

Jeg ser at jeg godt kunne ha lagt til noen masker ekstra på kanten nederst på genseren, men er likevel fornøyd, da jeg opplevde det som den største skjønnhetsfeilen med tanke på tilpasningen av masker.
Jeg valgte også og ikke å dele borden eller kanten nederst på ermene med en knapp. Dette hang sammen med at jeg syntes knappene jeg hadde valgt, innkjøpt på en skitur til Trysil, ville ta for mye oppmerksomhet fra resten av genseren. Et annet moment, er at jeg også hadde det i tankene at jeg ikke ønsket å dra for mye fokus på armene. Selv om jeg fortsatt er relativt greit trent, merker jeg jo at alderen begynner å gjøre sitt med kroppen.

Skjørtet passet fint til Petal
"Cluster"
Mønsteret skal være strikket med ”cluster”, som jeg er høyst usikker på om jeg har forstått riktig hva er. Jeg forsøkte å google det, men fant ingen oversettelse av teknikken på norsk. Ut fra de engelske beskrivelsene jeg fant er fremgangsmåten som følger: *Strikk 4 r, strikk 2 r på venstre p, legg tråden over/foran de 2 m på den venstre pinnen. Legg de 2 m over på høyre p med tråden foran.* Gjenta **. Om noen som leser denne bloggen er mer kjent med hvordan man strikker en ”cluster” er jeg takknemlig for tilbakemeldinger.

Cluster
Genseren ble strikket på rundpinne frem til ermhullene, og derfra ble for- og bakstykke strikket ferdige hver for seg. Det var en tydelig forskjell på mønsteret avhengig av om det ble strikket frem og tilbake eller  på rundpinne. Det ble absolutt penest ved å strikke frem og tilbake på p.

Materialinfo:
Design basert på Petal fra Kim Hargreaves
250 g (850 m), Grignasco Champagne innkjøpt på Uldstedet
Farge brun 958
Strikket på p 3
Str S (36)
6 knapper innkjøpt i Trysil (Veldig koselig butikk på senteret - Handler ikke alle garn på skitur?)
Ny teknikk, - Cluster, fortsatt usikker på om den er gjort riktig.

Innkjøp
Litt innkjøp har jeg gjort til tross for gode forsetter. I forbindelse med at datteren måtte ut å hamstre litt materialer til en prosjektoppgave, gikk turen til Stoff og Stil i Oslo. Igjen var det restekurven som ble redningen. Her har jeg fikk jeg sikret meg 2 stoffstykker i en stretchkvalitet. Herligheten kom på ca 120 kr, noe jeg synes var helt overkommelig for ca 2,5 m med stoff. Nok til 2 kjoler i str 36, eller 4 kjoler i str 7-8 år.

Litt mer til stofflagret
Siden Carlsson
Ja, det må jeg forresten fortelle når det gjelder innkjøp. På en tur til Stockholm for en drøy uke siden hadde jeg for en gangs skyld et par timer til egen disposisjon. Da jeg som regel ender foran PC-en dersom jeg skal forsøke å slappe av mellom aktiviteter på hotellet, tenkte jeg at jeg heller ville gå ut en tur. Selvsagt ble det lagt inn en liten runde innom Siden Carlsson, men makan til dårlig service. Jeg har lagt merke til det ved tidligere besøk, men har da latt meg begeistre såpass av vareutvalget at jeg ikke har latt meg affisere så mye av det. Denne gangen måtte jeg skuffet konstantere at vareutvalget var akkurat det samme som ved forrige besøk, flere måender tidligere. Fristelsene uteble, men jeg gikk likvel rundt og kikket på bånd, garn, etc i søken etter inspirasjon. I en hel time gikk jeg rundt i butikken mens betjeningen gjorde sitt ytterste for å overse meg.  - Det positive var at jeg gikk helt tomhendt ut av butikken, noe som aldri har skjedd før. Normalt har jeg en ganske solid belastning på kortet mitt etter et slikt besøk.  Så, aldri så galt at det ikke er godt for noe :)