18. november 2023

Hva gjør du med råd du ikke har bedt om?

Er du en av dem som øser ut av deg en masse gode råd til folk som ikke ha bedt om dem? Vi kan alle blir litt ivrige innimellom, og jeg har garantert gått i fella selv mer enn en gang. Noen vil sette pris på det du kommer med, andre vil oppfatte deg som belærende eller med en ovenfra og ned-holdning. 

 

Nå mener jeg ikke at vi skal slutte med å hjelpe hverandre. Tvert imot!  Det er likevel et par ting som kan være greit å minne seg selv på før man øser ut av seg all sin visdom. I og med at du har klikket deg inn på siden regner jeg med at du er interessert i å høre min mening om temaet.

  • Er du oppriktig interessert? 
    • Kjører du på, eller spør du, "Ønsker du å høre min mening?" 
    • Lytter du til den andre, eller er du så opptatt av dine egne gode ideer at du ikke er interessert i noe annet enn å formidle dem?
  • Hva er motivet ditt for å tilby råd?
    • Du ønsker oppriktig å hjelpe den personen du har foran deg til å lykkes. 
    • Å fremheve deg selv som flink? Du ønsker egentlig å imponere mer enn å hjelpe?
    • Du har andre motiver, som salg etc.


Det kan kreves litt trening å beskytte seg mot andres påvirkning. Du skal være sterk i troen på det du holder på med. Det er lett å la seg påvirke av de negative stemmene om du ikke har nok gode folk rundt deg. Spesielt fordi de ofte får deg til å kjenne på frykt. Og frykt vil de fleste kjenne på når de skal kaste seg ut i noe nytt. Frykt er i det hele tatt en veldig effektiv følelse å få folk til å agere på.


Foto: esudroff, Pixabay Roayaltyfree Images. 

Dra luen ned

Det er lett å glemme seg når man blir engasjert, men det kan likevel være greit å ha i bakhodet at engasjementet ditt kan oppleves som overkjørende for andre. Da jeg startet for meg selv manglet det ikke på gode råd. Spesielt vanskelig var det å håndtere de som var erfarne og som fortalte meg at jeg gjorde alt feil når jeg ønsket å gjøre ting på min måte. Det jeg imidlertid oppdaget at desto mer jeg lot meg påvirke av alle disse gode rådene, jeg ikke hadde bedt om, desto mindre identifiserte jeg meg med det jeg holdt på med. Jeg mistet både glede og motivasjon, for driveren min var å gjøre ting på min måte.

 

De 3 mest forløsende rådene fikk jeg fra en bekjent som befant seg i samme situasjon. Hun hadde fått dem fra noen som drev med forretningsutvikling i Nordland. Jeg synes de er så gode at jeg deler dem her, så kan du selv velge om du vil scrolle deg forbi dem eller ikke.

 

  • Alle grundere trenger en heia-gjeng.
  • Alle grundere trenger en stor lue som de kan dra langt ned over ørene for å beskytte seg mot alle de gode rådene de ikke har bedt om.
  • Alle grundere trenger en flaske vin og god seng som de kan krype opp i når alt kjennes svart.

 

Motivet

Er du en person som brenner for at andre skal lykkes, fortsett med det! Vi trenger mange flere som ikke er redd for andres suksess. Som tvert imot ser på andres suksess som en inspirasjon til å kunne lykkes bedre selv. Kanskje er du allerede lydhør og vet når andre ønsker dine råd, og spør før du gir dem. Da er du en god mentor, og vil bli verdsatt av de du har rundt deg. 

 

Den som alltid skal imponere

Antageligvis har du støtt på folk som bruker enhver anledning til å fremheve seg selv. Når det er sagt, så vil mange av oss ha befunnet oss i en situasjon hvor vi har kjent på et behov for å skinne litt ekstra med et ønske om å imponere. Men det er en forskjell på alltid og situasjonsbestemt. Etter hvert vil man lære seg å gjenkjenne adferden hos andre eller seg selv. Er det hos deg selv kan du gjøre noe med det. Er det hos andre, kan det være greit å huske på at det ofte handler om dårlig selvfølelse eller et grandiost selvbilde. Er det det siste, kan det være smart å styre unna.

  

De skjulte motivene

Stikk kan skyldes usikkerhet, misunnelse, eller i noen tilfeller et utslag av klønete kommunikasjon. Men konsekvensen er dessverre ofte ødeleggende for tillit til at den andre vil deg vel, og for relasjonen.  Av og til kan vi si ting i beste mening, uten å tenke over hvordan det oppfattes av mottakeren. Rett og slett tråkke litt i salaten. Det skjer oss alle. Andre ganger kan det være andre ting som ligger bak, frustrasjon eller andre følelser som du kjenner på at du gjerne vil ha ut. men før  du snakker, er det en hyggelig ting å si, vil det hjelpe den andre? Om ikke, kan det være bedre å heller la være å si noe.

 

Foto: Gerd Altmann Pixabay License free images. 

Problemløseren

Eller nettverkselgeren, har ofte en løsning på alle dine problemer.  Felles er at rådene de gir alltid sammenfaller med deres interesser. Det kinkige er, de kjenner deg litt, dermed er de inne i sfæren av troverdige avsendere. Den kan være både kjipt og vanskelig å motstå på grunn av at det eksisterer en form for relasjon, selv om du egentlig blir forsøkt manipulert.

 

Det ligger dypt forankret i oss å ønske å være en del av gruppe, å bli akseptert. Fra vår opprinnelse betød utstøtning fra gruppen den sikre død. Slik er det ikke lenger, men instinktene våre har ikke hengt med i utviklingen.

 

Hva gjør du for å beskytte deg

Husk at om andre blir sure fordi du ikke vil høre på rådene deres så handler det om dem og ikke om deg. De speiler seg selv, og egne begrensninger som de dytter over på deg. Det kan være greit å ta et lite skritt tilbake. Vil den andre deg egentlig vel? Et det egentlig et godt råd? Det er lov å si takk, det skal jeg tenke på, men det passer ikke for meg. Sett grenser, ikke åpn opp for diskusjon. Det er fort gjort at man blir stående og måtte diskuterer og forsvare noe som egentlig verken skulle eller burde måtte forsvares. 

 

Trenger du hjelp, be om råd fra noen du beundrer eller har tillit til. Det er helt greit å høre på hva andre sier, men ta et skritt tilbake og kjenn etter hva som passer for deg. Får du uønskede råd, se for deg at du er beskyttet av teflon. La det skli av. Det er lov å be om betenkningstid. Det er lov å si takk, men nei takk. Og det er lov å slette folk fra vennelisten på Facebook om de ikke oppfører seg redelig og greit.