16. juli 2020

Feriesøm og litt gull?

For en håndarbeidsnerd er ikke gråvær i ferien nødvendigvis noe man klager høyt og lenge over. I full feriemodus har jeg begynt på listen over ting jeg lenge har hatt lyst til å lage. Jeg må bare erkjenne at om jeg skal ha noe håp om å bli ajour med den listen så kreves det ikke bare to uker, men snarere et par år med ferie. Men ok, vi får ta det vi har og arbeide med det. Denne sommerferien blir uansett veldig annerledes enn det vi hadde planlagt. I januar drømte jeg fortsatt om bilferie til Italia. Etterhvert har ferieplanene våre endret seg til mer hjemlige trakter. Eller sagt på en annen måte, å fikse opp hjemme og starte på listen over det jeg har lyst til å lage. Og det er en omfattende liste! En del av det håper jeg at jeg får vist frem også her. Ellers er Instagram blitt det stedet hvor jeg er mest aktiv med å dele glimt fra systuen og strikkeprosjekter.  
Den første ferieuken har store deler av tiden blitt tilbragt foran symaskinen. Nye prosjektposer til strikketøyet hjelper til med å rydde opp i mange pågående prosjekter. 
På den berømmelige og omfattende listen finnes både store og små prosjekter. Denne sommeren har jeg fokusert mest på søm, selv om strikkepinnene her i huset sjelden blir helt kalde. Jeg begynte nemlig så vidt å plukke på stofflagrene mine for noen uker siden, og hva kan jeg si, det har gitt mersmak. Alt fra bunadsøm, til små prosjektposer, vesker, og annet småtteri. 
Til og med et par gamle og slitte  par sko har fått ny finish. Og gull er vel årets farge?
Jeg har savnet noen enkle sommertopper, og har hatt planer for flere. Først ut var en topp jeg hadde sett for meg med en drapert front. Jeg hadde tidligere hatt noe lignende, helt enkel uten innsnitt. Helt superenkelt å lage altså! - Og da går det som det ofte gjør, jeg ryker på noen utfordringer.
Superenkel, men likevel nok jobb. 
Jeg tok utgangspunkt i et grunnmønster  som jeg tilpasset for å få nok vidde til at draperingen skulle henge fint. Til prosjektet hadde jeg plukket ut en tynn silke charmeuse, kjøpt på Mood Designer fabrics. Fargen heter gull, og den er ganske «gullete». Greit nok, da bør den passe til både hverdag og fest. Stoffet er elastisk, og svalt og behagelig å ha på.
Enkelt forklart hvordan jeg tilpasset grunnmønsteret med den ekstra vidden foran. 
For å få et pent og tungt heng foran valgte jeg å skråklippe forstykke. Det jeg hadde glemt siden forrige gang jeg sydde i samme stoff er at det er bortimot levende. Og skråklippet blir det nesten så det kryper bortover bordet av seg selv. Det sklir og drar seg, og er rett og slett lite samarbeidsvillig. 

Det var egentlig ganske åpenbart at skråklippingen ikke hadde vært nødvendig på dette stoffet, men gjorde at forstykket la seg på en måte over magen som ikke var heldig. Først så hele forstykket ut som en sekk. Så gjorde jeg det mindre, men da satt det for stramt over magen. Og det til tross for at det ikke var tettsittende. Vel, klippet er klippet. Løsningen ble å bue forstykket under bysten og sette inn et litt større stykke under som ikke ble skråklippet. Da falt det pent over magen. 
Helt enkel i ryggen, uten innsnitt. 
Jeg veide for og i mot om jeg skulle legge inn innsnitt i ryggen, men kom frem til at dette stoffet la seg mer enn villig inn mot alle kroppens kriker og kroker uten hjelp. Så jeg lot det være. Og da beholdt jeg også det enkle uttrykket og snittet som var utgangspunktet for toppen.
Joda, den krøller seg fortsatt over magen når jeg sitter. Men det gjør også magen under genseren. Så det er vel som det skal. Stående henger den  rett over magen uten for mye "klemming" som den skal. 
Ermene gjorde jeg helt enkle, og muligens litt kortere enn jeg hadde tenkt. Jeg har fortsatt litt mer stoff igjen, men tviler på om jeg kommer til å ta jobben med å klippe og lage nye. Lengden på toppen derimot syntes jeg ble litt for lang til skjørt, men fin til bukser. Så da blir vel dette en topp til bukser. Og da er det vel  bare å fortsette der jeg slapp, å arbeide meg videre ned på listen og fortsette å nyte noen kjærkomne feriedager. 
God sommer!