På male- og tegnekurset for et par uker siden skulle vi lære å gi slipp, å begynne arbeidet uten en konkret plan. En strategi som kan være vanskelig å overføre til å arbeide med tekstil, selv om det sikkert kan være en fordel å ha et åpent sinn for nye muligheter som kan dukke opp underveis i prosessen. Noe annet er det når du har vært så fri at du føler at du har ødelagt hele arbeidet. Det fantastiske med maling er at man da kan male over og begynne helt på nytt! Ved tekstil derimot, om saksen har fått gjort sitt, er valgmulighetene færre.
|
Selskapskjole i 100 % dupionsilke. |
Skissene for kjolen ble unnagjort sent en kveld. Tanken bak skissene var at kjolen skulle være
morsom, og fungere som godt følge til Fana-boleroen. Så langt så godt. Det jeg ikke hadde tenkt på når jeg laget skissene var at stoffet kun var 110 cm bredt. – Det medførte begrensinger som jeg ikke hadde tatt høyde for i skissene mine. Med andre ord et overdrevent stoff-forbruk. Plan B måtte dermed raskt iverksettes.
|
Skissene som var utgangspunktet for kjolen nr. 3 fra venstre var utgangspunktet, men endte opp med nr 1 fra høyre pga tilgjengelig stoffmengde. |
Heldigvis hadde jeg vært åndsnærværende nok til å kjøpe med meg 2 meter, eller 2 høyder av silken, så utsiktene til en løsning var ikke helt håpløse! I stedet for å klippe skjørtet i 6 deler som planlagt ble det nå klippet i 4 deler. Det betød litt mindre vidde i skjørtet, men tilstrekkelig i forhold til det jeg hadde tenkt.
Tilpasning av overdelen
Overdelen ble et eget case. Mønsteret ble i likhet med skissene tegnet sent en kveld, tydeligvis med litt lite planlegging. Uansett hvor høy eller dyp jeg gjorde utringningen ble den for løs. Jeg forsøkte å justere i side-sømmene ved brystet, men det er bare
så mye man kan justere før plagget blir skjevt. Ermehulene måtte også justeres som følge av at sømmen ved brystet ble justert 2-3 ganger. Jeg vurderte å legge kanten rundt med legg eller rynke den, men syntes ikke at det ble pent. Spesielt ikke inne i boleroen…
|
Hals-utringningen bød på en del utfordringer. Det samme gjorde ermene, |
Stoffet var en del av utfordringen. For selv om det var nydelig, brunt med skimmer av sort, så var det tynt og sart og lett å lage merker i. I tillegg var det litt stivt, det vil si, det fantes overhodet ingen elastisitet i stoffet. Det var nesten som å jobbe med stivt papir i forhold til mangel på fall eller bevegelighet. Det ga noen utfordringer i forhold til at ting måtte være sydd og klippet helt rett i forhold til fasong. Nok bevgelsesvidde samtidig som det skulle være kroppsnært nok! For på samme tid var det så tynt at det ikke kunne være for
perfekt tilpasset heller, da stoffet ville kunne rakne ved bruk.
|
Kjolen ble foret med viskosefor. |
En løsning var å lage to små legg, ett på hver side av hals-utringningen, helt ned til sømmene ved bysten. Det var det beste jeg fikk til trodde jeg inntill jeg så resultatet. Den endelige løsningen ble å sy en søm midt på forstykket. Selv om en søm midt foran var noe jeg hadde forsøkt å unngå ble det likevel den beste løsningen på å få til passformen.
Kapper og rysjer, det er spørsmålet
Ermene hadde jeg klippet litt for store.
Fint! Tenkte jeg først og var mest fornøyd med at de ikke kom til å stramme. For med et så sart stoff ville de kunne rakne i sømmene. Men kjolen ble
veldig søt. Designerspiren samtykket i at den var veldig søt.
"Men hadde ikke skissen en kappe nederst?" Jeg tok poenget. Ermene ble justert og redusert til noe "voksent" og ordentlig. Under boleroen hadde jeg jo egentlig ikke trengt ermer i det hele tatt. I alle fall ikke ermer med rynker.
|
Med eller uten kapper. Her med rynker på ermene, men uten kapper på skjørtet. |
Så var spørsmålet: Kappe eller ikke kappe? Kjolen var nå enkel og søt, men hvordan og når skulle den brukes? Under boleroen ble kjolen klart litt tam uten kapper. Uten boleroen ble den kanskje litt mye med kapper. Designerspiren kunne dog forsikre om at selv om modern er langt over «ungpike», så var det uproblematisk så lenge jeg beholdt kappene nederst.
|
Kappene "vant" til slutt. |
Når jeg satt med kjolen i flere deler, med hals som ikke ville ligge pent var jeg nær ved å gi opp hele prosjektet og forbannet meg selv for å ha laget et dårlig design til stoffet. Ikke minst dårlig plalegging under mønstertegningen. Her burde jeg ha gått for noe mer elegant! Bolero eller ikke, - her burde jeg latt stoffet i større grad bestemme designet fremfor tilbehøret (boleroen). Det som var avgjørende for at jeg fullførte prosjektet skyldtes primært 2 ting:
1. Jeg har usedvanlig (pinlig mange) halvferdige prosjekter på syrommet og et stort behov for å gjøre noen av dem ferdige.
2. Vi skal i selskap hvorpå jeg hadde
lyst til på noe nytt. - (Helt uavhengig av om det fantes alternativer i klesskapet eller ikke).
|
Silkekjolen med boleroen. - men blir den kveldens utvalgte? Dessverre krøller silken mer enn forventet. |
Resultatet
Hva skal jeg si. Jeg er usikker! Faktisk så usikker at det kan hende at alternativer i klesskapet likevel blir vurdert. Synd, for silken er virkelig flott, men jeg tror den hadde kommet bedre til sin rett i en annen modell. Det hadde dog antageligvis krevet 3 høyder med stoff, og ikke 2 som jeg kom hjem med. Men sånn går det når man praktiserer speed-shopping på vei til toget. Man lærer så lenge man lever, gjør man ikke? Men nå skal vi på fest!
Faktaboks
Design: eget.
Materialer: 2 m dupionsilke, 1 m viskoseforstoff
Fra lager: nei
Farge: mørkebrun med skimmer i sort
Kjøpt hos: Siden Carlsson, Stockholm
Tilbehør: 1 stk 55 cm glidelås
Størrelse: S
Heisann
SvarSlettI denne stund undrer jeg på hva du har på deg til festen? Ble det dette flotte, nye antrekket, eller noe fra skapet, tro?
Av skissene likte jeg best den til høyre. Og da jeg leste videre, ja, så var det den du hadde valgt som utgangspunkt, hurra! Jeg liker utringningen på den, og med kappe på, ble den kjempefin.
Det er nok veldig viktig å velge riktig stoff til riktig design. Noe jeg aldri tenker over, siden jeg ikke syr tøy.
Har du tenkt litt over å kombinere strikk og stoff? En designer herfra, ( Siri S Design, søk på nett) gjør nemlig det, og det er veldig fint sammen.
Hun var sammen med min frisør tidligere, og de hadde showrom/butikk i salongen. Jeg kunne altså prøve kjoler samtidig som jeg ble fin på håret. Hun selger nå kjoler i mange butikker rundt om i landet.
Ha det gøy på fest i kveld. Selv blir vi kastet ut, snøen datteren, eller la meg si Seksteåringen, skal ha fest her hjemme.
Ha en herlig og festlig lørdagskveld, Helle. Klem
Nydelig, ha en herlig kveld!
SvarSlettJeg synes sættet er blevet fuldstændig fantastisk og kan slet ikke forstå, at du ikke synes stof og kjole passer sammen :-) Men det er måske fordi, jeg ikke har været en del af arbejdsprocessen.
SvarSlettHåber virkelig, det ender med, at du bliver glad for kjolen, for den er altså meget smuk :-)Og jeg er da også spændt - tog du sættet på, eller? ;-)
Jeg synes kjolen er superflot og af skitserne er den længst til højre klart min farvorit. Jeg synes også at designerspiren har ret med hensyn til
SvarSlettkanten forneden på kjolen.
Jeg er også vild med din trøje, som jeg synes er superflot.
Imidlertid vil jeg give dig ret. De to ting passer ikke sammen. Kjolen i det sarte silkestof ville passe bedre med en helt enkel sort bolero, sorte strømper og en sort taske, men det er jo smag og behag.
Snittet i kjolen er virkelig fint med syningen midt for. Udskæringen er også fin.
Åå jeg vet hvordan det er når man har en plan og modell i hodet, og så viser det seg at det ikke går. Lett å henge seg opp i det som skulle vært og ikke bli helt fornøyd med det som ble... men kjolen din er nydelig, og jeg håper du blir glad i den og får brukt den litt. alt for fin til å henge i skapet! Nydelig farge, og så synes jeg det er kjempetøft med boleroen til. Stilig med kontrasten mellom den fine silken og garnet, og fargene i boleroen.
SvarSlettHåper du hadde en flott fest, enten du gikk for silkekjolen eller om du fant noe i skapet :)