20. juli 2012

Sommerstrikk

Min første versjon av Plenty er ferdig. Egentlig et ganske ukomplisert prosjekt om man bare har nok garn. Jeg klarte altså det store kunststykket å reise på ferie med ett garnnøste for lite. Det vil si at jeg har forlagt et garnnøste og jeg er ikke i stand til å huske hvor jeg kan ha lagt det. Et veldig lurt sted er det jeg har lagt det i alle fall. Også er det en fordel å ikke tro at man alltid har regnet litt godt mål, om man egentlig hadde tenkt å strikke noe helt annet. Men bortsett fra det, et veldig greit prosjekt.
Plenty sommerstrikk.
Garnet var innkjøpt i Amsterdam til en bolero, til den blå og brune kjolen. Jeg oppdaget som kjent først når jeg kom hjem at fargene ikke passet sammen i dagslys, og planene for både kjolen og garnet måtte endres. Ikke at endrede planer for et planlagt prosjekt er noe uvanlig for undertegnede. Inspirert av at det var sommer (på kalenderen) var det et naturlig førstevalg å strikke med bomull/ ull i en sommerfarge. Plenty hadde stått på ønskelisten lenge, men hadde av ulike årsaker blitt til en kardigan istedet for ved første forsøk.
Fargekombinasjonen ser helt fin ut på bildet, i butikken også. Dessverre ikke i dagslys...
Denne gangen var utfordringen at jeg kun hadde kjøpt garn til en bolero, i tillegg til at jeg manglet ett nøste av det som skulle bli kanter. Vel i vei med bakstykket forsto jeg at garnbeholdningen ikke ville holde. Ryggen alene krevde 2 av totalt 4 nøster, i tillegg til at garnet til kanten var mer enn halvert etter bare å ha strikket en kant. Designerspiren og jeg gjorde som kjent et tappert forsøk på Tour de Nord-Sjelland uten å ha hellet med oss. Løsningen ble som vanlig opprekk! 
Enkel rettstikket modell i et sommergarn fra Rowan.
Ved å lage modellen 5 cm kortere kunne jeg også lage kanten litt smalere = spart garn. Ved å i tillegg legge inn en innsvingning på modellen som egentlig er strikket rett opp, sparte jeg også noen meter på dette. Jeg la heller til et par ekstra rader på toppen, da jeg syntes den ble litt vid på toppen om jeg fulgte oppskriften.

Tomatene i drivhuset venter i likhet med oss på solen.
Vanligvis er jeg ingen storbruker av melert garn, men akkurat Summerspun fra Rowan syntes jeg fungerte godt, da helhetsinntrykket ble akkurat så turkist som jeg håpet at det ville. Garnet var imidlertid veldig løst spunnet, så det krevde at man fulgte litt med, ellers var det veldig lett å bare få med seg den ene tråden.
Til slutt kan jeg nevne at jeg "heldigvis" ikke har funnet det forsvunne garnnøstet ennå.  Dermed er jeg i full gang med neste strikke-prosjekt, som symbolsk nok heller ikke passer til det kjolestoffet det var innkjøpt til, (sommerfuglstoffet).
Igjen er det en kombinasjon av fine lace og kidsilk haze som har fristet.
Flotten er her!
Jeg mener å huske å ha lest i mediene at det er mye flott i sommer. Det kan vi skrive under på at stemmer. Familiens 4-beinte som kun har 10 cm lange bein og i tillegg er litt rundt rundt midten, fungerer som en støvsuger for flotten. Etter den første solskinnsdagen i Gilleleje så høstet vi rundt 20-30 flott på den lille krabaten. Etter det har vi daglige sjekker av den lille. Heldigvis er hun takknemlig for oppmerksomheten og finner seg tålmodig i både vask, finkjemming, lugging og litt uheldig klyping.
En "hund" etter oppmerksomhet.
Jeg må innrømme at jeg har litt panikk for å få mere nærgående besøk av uvesenet på meg selv. Har hørt for mange skrekk-historier om hva et lite flottbitt kan forårsake av langtidssykdom, til at jeg ønsker å ta noen sjanser. Derfor: om noen av bloggens lesere har gode tips og råd for hvordan man kan unngå flotten tas det i mot med stor takk, da vi som sagt har vår egen lille "flottmagnet" om dagen. Inntil videre er vi utstyrt med flott-penn og mye tålmodighet.

Fullstendig uimotståelig for flotten.

Faktaboks
Design: Plenty fra Kim Hargreaves
Materialer: Alt fra Rowan
Summerspun: 50 wool/ 50 % cotton
Cotton glace:100 % cotton
Fra lager: ja
Forbruk: 50 g cotton glace/ 115 m og 200 g Summerspun/ 120 x 4 m
Farge: 849 cotton glace og SH 122 summerspun
Kjøpt hos: De afstap
Strikket på p: 3 og 3 1/2
Tilbehør: intet
Størrelse: 36