19. februar 2012

Tid for inneaktiviteter

Mens solen har skint fra nærmest skyfri himmel flere dager denne uken og gitt assosiasjoner til Påsken, slår altså gråværet til i helgen og slår et slag for inneaktiviteter. Egentlig burde jeg vel ikke klage for jeg er god på inneaktiviteter; enten de nå utføres på syrommet, eller i sofaen med et strikketøy eller bok mellom hendene. Helst skulle jeg gjerne sett at jeg hadde kunnet lese og strikke på samme tid, men dit har jeg ikke kommet ennå.
Jakke sydd i 100 % ull
Det har vært lite produktivitet på meg de siste ukene, eller ferdigstillelse er antageligvis riktigere å si. Store deler av forrige søndag ble som vanlig tilbragt i syrommet i kreativitetens tegn. Problemet var at jeg etterhvert sto bom fast og opplever at jeg har arbeidet i motbakke siden. Hadde det ikke vært for bloggen er jeg redd det hadde ligget flere UFO-er på syrommet etter siste ukers utfordringer. Verken strikketøy eller  noen av sømprosjektene har gått som planlagt. Det jeg hadde tegnet og planlagt fungerte ikke når det kom til stykket. Strikketøyet er en sak for seg selv og får omtales i et annet blogginnlegg.

Mange nesten like deler må merkes for å unngå feil.
Alle de andre plaggene jeg har laget ferdig har vært relativt enkle og feminine i snittet. Små detaljer som store knapper eller kombinasjoner av stoffer har vært gjennomgangen i "kolleksjonen". Skjørtet som jeg hadde klippet i klokkefasong og satt en rysjekant på i silke ble bare for mye. Altså måtte jeg sette meg ned og tenke på nytt, for å få en mer helhetlig look and feel for at kolleksjonen skulle kunne henge sammen slik jeg ønsket i utgangspunktet.

Det rutete ullstoffet er lagt som en detalj i innforingen i nakken. 
Mens jeg grublet over skjørtet begynte jeg på jakken som jeg allerede i klippingen forsto måtte justeres i forhold til hva jeg hadde planlagt, som følge av knapphet på materialer. Dette påvirket lommene og ryggen, som måtte forkastes og endres. Problemet med å endre underveis er at det er vanskelig når noe først er klippet. Spesielt når man klarer å klippe feil. Så feil at jeg forsto at jeg hadde 2 valg: Kjøpe mer stoff eller forkaste hele jakken. Da jeg har gitt meg selv tillatelse til å kjøpe inn materialer som må til for å ferdigstille det jeg holder på med, fant jeg det mer fornuftig enn å kaste ullstoff for flere hundre kr. Og enda godt var det jeg gjorde det, for jeg klarte kunststykket å klippe ryggen feil tilsammen 2 ganger, og det holdt veldig hardt at jeg ikke bare gav opp alt der og da.
Ryggen fungerte bra nok til slutt, selv om resultatet avviker fra planen som så mye annet. :)
På tredje eller fjerde? forsøk fikk jeg omsider ryggen til å fungere, ikke slik som planlagt, men bra nok. Forstykket i jakken er stivet opp med vliselin, da det får den til å sitte litt penere, da stoffet verken er spesielt stivt eller tykt. Jakken er helforet og den eneste detaljen med det rutete stoffet er satt på innsiden i belegget i nakken. Igjen er det bare jeg som ser det, men..Knappene er foret i silkestoffet for at de skal ta igjen stoffet fra silkeskjørtet, en detalj jeg også benyttet i vesten. Ullskjørtet ligger nå som en godbit og venter neste søndag.
Knappene i jakken er laget i samme stoff som i silkeskjørtet.
Bøker og sånn
Er det flere enn meg som elsker å gå på skattejakt i bokhandler? Selv så husker jeg hvordan jeg var fast "gjest" i bokhandelen på Grorud som barn. Snuste inn lukten av nye bøker og siklet på de bøkene med Nancy Drew som jeg ennå ikke hadde i samlingen min. Nå skal det også sies at i bokhandelen på Grorud hadde de et godt utvalg av papirdukker som også fikk sin andel av oppmerksomheten til undertegnede.
En av mine bedre bokhandel-opplevelser var i London for 10-12 år siden. Jeg var alene på jobb og hadde tatt meg en halv dag fri for å shoppe (big surprise). Der havnet jeg i en 4 etg bokhandel med kafé hvor man kunne ta meg seg bøker fra butikken. Det var satt opp lesegrupper i alle avdelinger og var en merkelig blanding av bibliotek/ bokhandel og kafé. Jeg var fullstendig sjarmert, og endte med å tilbringe nesten hele shoppingdagen blant bøkene.
Mange spennende oppskrifter som ligger og frister. 

Det er faktisk få ting jeg blir så glad for å få i gave som bøker. Å gi dem bort etter at jeg har lest dem er utenkelig, der de fremstår som små skatter i en stadig mer overfylt bokhylle. At jeg i tillegg har fått øynene opp for strikkebøker har ikke bedret på plassen i bokhyllen, så jeg har fått en egen hylle til den slags bøker i kjelleren like utenfor syrommet. Jeg venter nemlig fortsatt på at "snekkeren" skal ta seg en tur og montere flere hyller inne på syrommet. Boken To rett og en vrang fikk et nytt hjem i forrige uke, og jeg har allerede forelsket meg i et par modeller som jeg har mer enn nok garn i lageret til å sette ute i live.

Shopping(stopp)
Ellers gikk jeg på en skikkelig smell som en følge av et par dårlige valg... Jeg var riktig så fornøyd med meg selv der jeg klarte å kun komme hjem med det nødvendige påfyllet av ullstoff for å få ferdig jakken tidligere denne uken. Mens jeg sto i butikken lurte jeg på om jeg skulle fylle på med knapper som kunne trekkes, da det har vært et storforbruk av disse til sen-vinter kolleksjonen, tenkte jeg fornuftig at jeg skulle sjekke lageret hjemme før jeg fylte lageret ytterligere. Flink hva?

100 % ull til nesten gi-bort pris. Hva kan jeg si?
En avgjørelse som viste seg å være skikkelig dårlig. For i lageret var det tomt, og følgelig måtte jeg ut en tur på lørdag til Lillestrøm sysenter. Dårlig avgjørelse nr 2 var at jeg ikke straks forlot butikken når jeg oppdaget at de var tomme for den typen knapper jeg var ute etter, men istedet kikket på bordet hvor det sto: SALG 40 kr. Der fant jeg ullstoffer som tidligere hadde kostet 2-300 kr til nå 40 kr. Lang historie kort: jeg kom hjem med flere meter med ullstoffer og ingen knapper. Så i morgen må jeg ut igjen til Oslo sømsenter. Herlighet, om viljestyrke kan kjøpes på boks så tar jeg gjerne i mot tips om hvor det kan anskaffes...

Fortsatt god helg og god Fastelaven. :)

Faktaboks
Design: egen, men brukt flere Burda-mønstre som utgangspunkt for ermer, krage etc.
Materialer: 100 % ull, og antistatisk forstoff
Fra lager: nei
Forbruk: ca 1,2 ullstoff og 1m forstoff
Farge: mørk brunt
Kjøpt hos: Oslo sømsenter
Tilbehør: 10 knapper , 0,5 vliselin, skulderputer
Størrelse: small/ 36