2. februar 2020

Strikk til alle anledninger - i kulissene

Nå er det ikke lenge igjen før 2 års arbeide kan oppsummeres mellom to permer, i boken Strikk til alle anledninger. Å lage en strikkebok er noe av det mer omfattende jeg gjør. Jeg har ikke tall på hvor mange timer jeg har lagt ned i den, og har egentlig ikke lyst til å regne på det heller. Denne gangen visste jeg litt mer om hva jeg gikk til, men skal ikke påstå at prosessen har vært bare enkel av den grunn. Noen ganger kan du planlegge til du blir blå, men det vil alltid være noe du ikke har kontroll over som kan påvirke prosessen din. Men jeg har ikke tenkt å bruke dette blogginnlegget til å fordype meg i det. Heller om litt av det andre arbeidet som har foregått i "kulissene".
Den ser idyllisk ut, men det var isende kaldt, sterk vind, en baby hadde lyst til å være et annet sted. Det samme hadde dachsen som sliter i båndet. (klippet ut av bildet. Foto: Eivind Røhne
Når du skal lage en bok må du gjerne ha en idé, eller tema som blir din ledesnor i arbeidet. Da jeg reiste landet rundt for å innhente inspirasjon og kilder til boken Strikk til alle tider, var det et par ting som slo meg. Det ene var hvor sterk posisjon kirken hadde hatt i samfunnet vårt. Det andre var hvor mange milepæler, og det vi fortsatt anser som viktige begivenheter, som fortsatt er knyttet til gamle tradisjoner.
Mange av de viktigste begivenhetene i våre liv er fortsatt knyttet til kirken.
Jeg er så heldig at jeg i systuen har mange gode møter, som på sitt eget vis setter spor. Og ofte er møtene forbundet med de store og viktige begivenhetene i livet, som hører med til bunadsbruk. Som dåp, konfirmasjon, vitnemålsutdeling og bryllup. Samtidig får jeg ofte høre historier om dem som var, men ikke lenger er. Gjerne i forbindelse med overtakelse av en gammel arvet bunad. En del av disse samtalene i systuen fikk meg til å stille noen spørsmål. Hvorfor begynte vi å døpe barna våre? Hva var bakgrunnen for at konfirmasjonen ble innført? Og hvordan var det å vokse opp som barn på 1800-tallet? Fantes det barnehager? 
De første forløperne til barnehagene, eller barneasyelene kom allerede på 1800-tallet.
Lydbok og knapt om plassen
Det ble mange spørsmål, og det ligger vel litt i kortene at min mann og jeg har vært på ny turne i det som må kunne beskrives som en bil bedre egnet for trange parkeringshus i storbyer enn for lange bilferier. Om du lurer, vi er fortsatt gode venner. Heldigvis er vi begge glad i bilferier, museumsbesøk og lydbøker. Det er ikke få mysterier i Fjellberghavn som har blitt løst av Lensmann Ole Vik på vei til en ny potensiell inspirasjonskilde.
Venting og styling. Ikke så lett å se, men på dette tidspunktet hadde det begynt å regne mye...
Både museumsbesøk og litteratur har dannet grunnlaget for de historiene jeg har latt meg inspirere av. Spørsmålene mine ledet meg etterhvert også til min egen familie. Ikke at jeg har tatt en "Knausgård", men da en bok er et personlig prosjekt synes jeg det var naturlig å også dele noen små historier fra min egen familiehistorie.
Komposisjon, benstilling, bakgrunn, lys, alt må klaffe.
Etter hvert som ideene og skissene til designene steg frem, besluttet jeg å dele boken inn i 6 kapitler: Storken kommer, Småfolk og røvere, På egne ben, Hverdag, Dronning for en dag og Veien videre. I alle kapitlene har jeg arbeidet med farger som med årstider. Hvert kapittel har fått sine farger. Det er store og små plagg. Det er plagg til herre, dame, gutt, pike, baby og hund (type lang i kroppen og kort i bena).
Gamlebyen Fredrikstad. En perle i Østfold. 
Lokasjonen hadde jeg tenkt på en stund. Denne her var litt tricky. En del byer og steder har en vennskapelig krangel. Fredrikstad og Sarpsborg har jeg forstått er blant dem. Like etter at min mann og jeg ble sammen gjorde jeg feilen å si at jeg syntes Fredrikstad var en veldig koselig by. Han er fra Sarpsborg. Heldigvis har han kommet over fornæmelsen. Og godt er det for jeg hadde sett meg ut denne vakre perlen i Østfold som lokasjon til neste bok. Nærmere bestemt Gamlebyen i Fredrikstad.
Noen holdt humøret oppe selv når det høljregnet. Mens den pelskledde var ganske sur, da han ikke liker regn i pelsen..
Mange som fortjener en takk.....
Etter litt undersøkelser fikk jeg et tips om å ta kontakt med Turistkontoret i Gamlebyen, for å få hjelp til å finne et sted vi kunne ha som base under fotografering. Jeg kunne ikke å støtt på et mer positivt og hjelpsomt menneske. Turistsjefen Maya lot oss campe i deres lokaler, og dermed hadde vi base midt i byen.
Just in time. Det siste designet ble strikket på frem til en time før det skulle fotograferes. 
Fotografen var en av de tingene som jeg hadde bestemt meg for i det samme jeg hadde bestemt meg for å lage en ny bok. Jeg ville arbeide med mesterfotograf Eivind Røhne! Han fotograferte også til boken Strikk til alle tider. Og det krever en god del av en fotograf å håndterte en fullstendig spinnvill dachs, to rimelig hypre barn, regnvær, uerfarne modeller og samtidig få fantastisk fine bilder. Så jeg var superglad da han takket ja til oppdraget.
Bluser skjørt, kjoler og mer ble sydd ferdig til fotograferingen. huldresølv stilte opp som sist med vakre smykker. 
Også denne gangen har jeg som sist fått hjelp av både familie og venner, men også naboer, venner av venner, venner av barns venner til å stille opp som modeller til boken, Carla Franziska Hoyer, Jakob Holst, Johanne Siggerud, Kristine Sandmæl, Vilde Jevne Godlund, William Knudsen og dachsen Albert.

Strikkehjelp har jeg også hatt underveis. Selv om jeg gjerne skulle ha strikket alt selv, er det vanskelig å få både armer og tid til å strekke til når man skal strikke opp litt over 30 plagg. Anne Sofie Fjorden Lysheim har foruten modellstrikk også bistått som uvurderlig korrekturleser. Cathrine Siggerud har både strikket og sydd. Vi har som sist sydd veldig mange av klærne modellene har på seg i boken, i tillegg stilte hun opp som stylist, en jobb hun besto med glans! Og Laila Ims som har bidratt med modellstrikk.
Foto: Eivind Røhne
Månedens bok
Boken går straks i trykken, og skal være klar i begynnelsen av mars. Den er månedens hovedbok i Hobbyklubben hos Cappelen Damm i mars, og kan selvfølgelig også kjøpes i bokhandel. Og har du lyst på en signert utgave er det fullt mulig å få ordnet det også om du sender meg en mail på hellessyskrin (@) gmail.com. Hva mer, jo, jeg håper veldig at du kommer til å like boken.