18. februar 2020

Fullt hus, veldig gøy, men det betyr venteliste

Det er  superhyggelig å bli tiltrodd jobben med å sy om det mest verdifulle plagget de fleste har i klesskapet. Og det er mange som har en bunad som man ønsker litt justering på i disse dager. Så pass stor er pågangen at det hender jeg både har ønsket flere timer i døgnet og flere dager i uken. I alle fall i travle perioder. For nå er jeg og de fleste andre som syr bunad på vei inn i den travleste perioden av dem alle. Mange har vært tidlig ute, og meldt i fra om at i år vil de både spise og puste i festplagget på nasjonaldagen. Andre husker dessverre først april at bunaden var litt trang i fjor. Og noen oppdager først i mai at de beryktede krympedyrene har vært på ferde i klesskapet deres og gjort bunaden trang. Og da er gode råd dyre.
Fra spøk til alvor. Det er fantastisk å få lov til å utøve et håndverk jeg setter stor pris på. En del nye bunader skal monteres til unge konfirmanter, men det jeg gjør mest av er omsøm. Enhver omsøm bringer med seg en historie. Noen med mange historier, og mye følelser. Kanskje en arvebunad, brukt av flere generasjoner? Andre er nyere, og kanskje en av mange? Flere av oss har mer enn en bunad i dag. Men selv om noen er nesten nye, er det ikke alltid at de passer helt som de skal. Frem med sprettekniven, og kanskje er jeg heldig og får høre om en oldemor som har brodert. Er jeg ekstra heldig finner jeg spor etter mange tidligere syersker. Kanskje er den til og med laget under eller rett etter krigen i et rasjonert stoff?
Rett og slett fullt!
Det blir etterhvert mange lange arbeidsdager, for det meste skal være klart til nasjonaldagen. Jeg hadde gjerne ønsket meg et par ekstra timer i døgnet noen uker frem til mai. For saken den at ordeboken begynner å bli veldig full. Med den følge at jeg ikke lenger tør å garantere å få ferdig omsøm av flere bunader til nasjonaldagen. Det innebærer at jeg har opprettet en venteliste. Jeg forsøker å rekke over så mye jeg kan frem til 17.mai, men mer enn det kan jeg dessverre ikke love.

Ps. En bitteliten jobb?
Dessverre har det lite eller ingenting å si for hvor stor jobben er hvor mange cm en bunad skal sys inn eller ut. Det er like mange sømmer som må sprettes opp og sys sammen igjen, og folder som må legges på nytt.