19. februar 2021

Flerfarget og litt retro

Det er utrolig hvor fort utviklingen har gått. Det er nesten litt rart å tenke på at for 10 -15 år siden var strikking noe man ofte forbandt med bestemødre og gamle tanter. Jeg husker at jeg fikk en litt forbauset kommentar om at jeg ikke så ut som en strikker. Jeg så jo ung og sprek ut! Flere ganger ble jeg møtt med reaksjoner som "Strikker du! Er ikke det noe bare bestemødre gjør da?". Det gjorde at jeg i mange sammenhenger var tilbakeholden med å fortelle om hvor mye tid jeg brukte på å strikke. Siden den gang har både interessen og respekten for håndverket økt betraktelig. 
Gudrunsstasvotter, oppskrift fra boken Strikk til alle anledninger, i finull og #bjørnehjerte fra Værbitt.
Det samme kan man si om interessen for ulike typer garn. Utvalget av garntyper har nærmest eksplodert de siste årene. "Oppvåkningen" har brakt med seg en interesse for det unike og genuine. Små spinnerier og dyktige håndfargere er med på å utvide utvalg og en forståelse for at garn er håndverk! 

Nå må jeg innrømme at jeg ikke har vært en storbruker av mangefarget garn selv. For en som egentlig er veldig glad i symmetri kan det bli litt i overkant utfordrende når uttrykket blir litt rotete. Og selv om jeg ikke har noe problem med å se gleden i å strikke med et garn som stadig endrer farge, og at det kan bli nærmest umulig å legge strikketøyet fra seg fordi fargeskiftene er så morsomme. Ok, jeg forstår at man skal være veldig glad i å strikke for å forstå hvordan man kan bli helt oppslukt av at "snart blir tråden grønn". Dere andre får unnskylde nerdingen. 
Denne halsen ble strikket i forbindelse med et besøk på Tranøy Fyr i fjor høst. Den ble godt brukt. 

Det var først da datteren min og jeg var på Vogue Knit Live i New York for noen år siden, at jeg for alvor fikk øynene opp for mangfold og muligheter i håndfarget garn. Vi endte opp med med garn som antageligvis kostet mer enn alle måltidene våre under hele oppholdet. Men er man på strikketur så er vel det å fylle kofferten med garn en del av opplevelsen. Heldigvis oppdaget jeg ganske raskt at flerfarget garn var perfekt til strikking av sjal. Du kunne ha ganske enkle mønstre som ble reneste "magi" med rett garn.   

Fargemagi
Ved en tilfeldighet kom jeg over Værbitt garn som holder til i Oslo. Dessverre har jeg ikke fått besøkt de fysiske lokalene ennå, men det står på "skal gjøre i 2021"- listen, i mens er nettbutikken et godt alternativ til godtebutikk for garnelskere. Laila, damen bak Værbitt, mikser og matcher med de lekreste fargekombinasjoner og skaper den reneste fargemagi med gode norske garnsorter, som gjør det enkelt å kombinere med andre kvaliteter. Jeg har gjerne endt opp med håndfarget Sølje fra Hillesvåg som jeg har kombinert med ensfarget Finull eller Tumi fra Rauma. 

En av de første fargene jeg testet ut het Nøttnøtting. Fargen kan best beskrives som bruntoner som går fra mokka til nesten gammelrosa. Jeg testet det først på småstrikk, og oppdaget at det ga en fin effekt dersom mønsteret var passe stort til at du fikk med fargenyansene, uten at det ble for dominerende. Jeg testet også ut andre farger som #bjørnehjerte, med et større fargespill i ulike mønsterformer, og fant ut at på småstrikk som votter, halser, luer etc. fungerte det veldig godt som mønsterfarge. Men jeg foretrakk at det var noen litt større elementer, som en stjerne eller blomst for at det ikke skulle virke rotete. Det er morsom testing, og jeg holder fortsatt på å teste ut nye fargekombinasjoner og mønstre. 
Uskyldig blikk, men denne karen har tygget seg gjennom både gensere og sjal. 
Jeg fant ut at en lys melert beige var en fin base å kombinere flerfarget garn med, så jeg hadde kjøpt en hel pose med fargen for å ha mye å eksperimentere med. Det jeg oppdaget etter hvert var at akkurat dette partiet hadde litt mer lukt enn vanlig. Med den følge at Albert, min firbente assistent, har lagt sin store elsk på garnet. Han har ligget oppå, stjålet plagg strikket med garnet og gjemt det under godstolen i stuen. I og med at han har en historie med å tygge litt på, (les tygger store hull), strikketøy som han synes lukter godt har det vært en til tider nervepirrende opplevelse. 
Albertas jakke. Vet ikke hvorfor, men jeg får nesten assosiasjoner til Pippi når jeg tar på meg jakken. 
Albertas jakke 
Etter litt testing med ulike mønstre ønsket jeg å teste ut det flerfargede garnet som mønsterfarge i en kort litt retro jakke. Det vil si at den er litt 40-talls inspirert i snittet. Kort, med en litt høy vrangbord og fin til kjoler og skjørt. Den passer også fint til bukser med høyt liv. Jeg strikket den først med korte ermer, fordi jeg syntes det passet det feminine og litt retrosnittet. Tanken var at de ensfargede ermene skulle også roe ned mønsteret litt. Men jeg kom til at det var en ubegrunnet bekymring, og strikket den opp på nytt med lange ermer. Selv om jeg kanskje liker jakken med rødtoner #bjørnehjerte best, bruker jeg den langermede jakken i bruntoner #nøttnøtting mest. På den langermede jakken har jeg strikket ermene direkte på bolen, og valgt en litt annen kant.
Den første jakken fikk korte ensfargede ermer fordi jeg syntes det passet stilen. Men jeg kommer nok til å strikke lange ermer på den etter hvert, da jeg ser at jeg bruker den langermede jakken mest. 
Jakken fikk det passende navnet Alberta, etter Alberts intense kosing med garnet. Og klok av skade, legges jakkene høyt. Eller i alle fall over "Albert-høyde". Om du har du lyst til å strikke Albertas jakke finner du oppskriften her

Alberta med korte ermer
For deg som har lyst til å teste ut den kortermede varianten må du strikke bol og ermer hver for seg, klippe opp og sy delene sammen til slutt. Du må ta utgangspunkt i oppskriften på den langermede jakken og notere litt underveis. 

Albertas jakke med korte ermer strikket i Finull og Sølje i fargen Bjørnehjerte . Oppskriften på jakken finner du her.  På Oppskriftsiden finner du også informasjon om garnmengde og størrelser. 
Kort erme
Legg opp 10 masker mindre enn det du skal ha etter alle økningene øverst på ermet,  på 2,5 mm pinne med farge 1. Strikk rillekant i 2 cm. Bytt til 3 mm pinne og øk 10 masker. Strikk glattstrikk i 2 cm. Gjør de samme fellingene du gjør på ermet som beskrevet for den langermede jakken. 

På Bolen strikker du som oppgitt i oppskriften frem til ermehullene. Etter å ha felt av til ermehull legger du opp på neste omg 5 klippemasker, (2 vr 1 r 2vr) over hvert ermehull. Gjør fellingen på bolen ved ermehullene som det er oppgitt i oppskriften. Når bolen er ferdig strikket fester du tråder, syr to sømmer på hver side av den rette m på klippemaskene. Du skal klippe opp i rettmasken. Klipp opp foran, og til ermehullene. Sy skuldersømmer før du syr ermene fast til bolen med madrassting. (YouTube har mange gode tips).

Knappestolpen er strikket i rillestrikk. Begynn på venstre side. Plukk opp ca 26 m per 10 cm på 2,5 mm p og strikk 6 riller. Fell av. Marker knapper langs knappetolpen før du plukker opp og strikker knappestolpe på høyre side Fell til knapphull etter 3 riller. Jeg har laget knapphullene små da jeg har mange og små knapper, ved så strikke 2 masker sammen og lage et kast. 

Kanten i halsen er en rullekant. Plukk opp masker som beskrevet i oppskriften, men strikk glattstrikk med vrangsiden inn i 3 cm. Fell av.