7. august 2010

Sommeren på hell?

Det håper vi da ikke. Det må sies at denne sommeren har vært en skuffelse for de som elsker sol og varme kvelder. Hverdagen er tilbake etter 4 herlige uker med ferie. Vi tilbragte 10 fantastiske dager i Danmark på Nord Sjelland, hvor vi fikk en smak av ordentlig sol og sommer. Ikke minst hadde vi 10 dager med ro, mye god mat og opplevelser.


Sommerhuset vi leide via Novasol var imidlertid en nedtur. Litt slitt og dårlig rengjøring. De siste 3 dagene av oppholdet i Danmark tilbragte vi i København. En by hvor vi nesten føler at vi kommer hjem til. Vi måtte imidlertid rømme byen i løpet av oppholdet når gradestokken steg til 30 + C. Heldigvis var redningen ikke lagt unna i form av en deilig dag på stranden.

Det er rart hvor stor forskjell det kan være fra land til land, men en av de tingene jeg merket meg var det store utvalget av økologisk mat som var tilgjengelig i butikkene i forhold til i Norge. Mulig danskene er mer bevisste enn oss nordmenn, eller så er det en bevisst politikk. Ikke minst var de økologisk grønnsakene en opptur i forhold til mye av det vi finner i grønnsaksdisken her hjemme.


Nå høres det vel ut som om vi bare spiste grøntfor, noe som er langt fra sannheten. Familien er svært begeistret for dansk bakverk, - og ikke alltid de sunne variantene. Selv min sylslanke datter klaget over at ferien hadde satt sine spor rundt livet.


Gleder meg til en høst uten gjørme i oppkjørselen


Det meste av ferien har vi tilbragt hjemme. Det er faktisk vår første sommer i dette huset. Vi hadde opprinnelig planlagt å bygge en støttemur i hagen mot naboen og plante, men tilfeldighetene ville det slik at det var oppkjørselen som ble sommerens prosjekt i steden for. Med den konsekvens at Ole tilbragte det meste av tiden i oppkjørselen. Han har gravet, gravet og gravet. For en tapper mann. Det er bygget støttemur og lagt stein i oppkjørselen. I skrivende stund er det kun siste finish som gjenstår før vi kan erklære den for ferdig. Trappen har vi besluttet å vente litt med, da den ikke tilhører kategorien "haster".

Maja og jeg ute i hagen
Vi rakk også å få med oss noen filmer i løpet av sommeren. I mangel av varme kvelder som man gjerne skulle tilbragt ute får man finne alternativer til hygge. FIlmen "Sommerlunsj i Roma", var en typisk deilig Travestere film. Morsom, med glimt av alvor. Absolutt å anbefale.

Mens Ole har kjempet mot elementene og jobbet ute i all slags vær, bare avbrutt av innspurter i Tour de France, har jeg barrikadert meg på hobbyrommet når solen har uteblitt. Mye av produksjonen har jeg allerede fått lagt ut. Denne sommerkjolen har også vært en av sommerens prosjekter, og jeg må si meg ganske fornøyd med resultatet.

Så var ferien over og tilbake til hverdagen. Mindre vin, mindre kaker, tilbake til trening 3 dager i uken, tidlige morgener, (må tilstå at jeg ikke har klart å komme meg tidlig på jobb en eneste dag den første uken), og mindre tid til det man kanskje har aller mest lyst til å drive med.

Kanskje på tide å vurdere hva man har lyst til å bli når man blir stor. :)