3. april 2021

Lag skråbånd selv

Hvordan skjuler vi sårkantene på en oppklippet jakke? De fleste av oss strikker som regel jakker i to eller flere farger rett opp og klipper opp til slutt. Hvordan vi velger å skjule sårkanter er det ulike metoder for. Du kan enten plukke opp masker langs kanten på innsiden av knappestolpen, og strikke en kant som du bretter over oppklippskanten. Om du har en  knappestolpe som går oppover langs jakkekanten kan du legge opp noen ekstra masker til knappestolpen. De ekstra maskene blir da et belegg som du syr på til slutt. En annen metode er å strikke doble knappestolper, hvor oppklippskanten blir liggende inni selve knappestolpen. Eller så kan du sy på et bånd på innsiden av jakken. Mange velger da et dekorativt ullbånd, fløyelsbånd eller lignende. Jeg bruker selv disse båndene, da de ofte kan ta opp igjen fargene i jakken og bli en lekker dekor når du har jakken åpen. Den eneste utfordringen med det er at disse båndene ikke er elastiske. Jeg har sett mer enn en jakke som har fått satt på litt for korte bånd, og hvor kanten foran føles stram. 

På Reveenkas jakke har jeg latt skråbåndet gå rundt hele kanten. Det er ikke nødvendig, men jeg syntes det ble penere enn å avslutte ved skuldrene som jeg ofte gjør ved bruk av stivere bånd. 

Et skråbånd er elastisk, det er som navnet sier klippet skrått. Gjerne laget av et bomullsstoff. Jeg bruker innimellom heller skråbånd enn ullbånd, nettopp for å unngå at jakken føles litt stiv og stram i fronten. Her viser jeg hvordan du kan lage ditt eget skråbånd av et bomullsstoff. 

Jeg bruker et vevet stoff, ikke et strikket. Et strikket stoff er allerede elastisk. Det finnes også vevede stoffer med elastikk, da inneholder de gjerne elastan som gjør dem elastiske. Det er en fordel å bruke et stoff som ikke er for tykt, vanlige bomullsstoffer, quiltestoffer og lignende er fine å bruke. 

I dette tilfellet hadde jeg et tekstil som var ca 50 cm langt og 110 cm bredt. Klipp remser på skrå av tekstilet, ca 3-4 cm brede.  Til min skråbåndsbretter er 3,5 cm akkurat passe.  - Jeg klippet dem 4 cm, og det var akkurat litt for bredt, men det gikk likevel fint. 

For å få lang nok remse kan det godt hende at du må lage noen skjøter. Når du skjøter et skråbånd må skjøten gjøres på skrå. Dette gjør du før du begynner å brette og stryke. 


Strykejern er et must! Bruk gjerne også en skråbåndsbretter. Den gjør jobben mye enklere for deg. Da putter du tekstilet inn på baksiden og drar det ut på andre siden. Bruk et strykejern til å presse brettene ned. Om du ikke har en skråbåndsbretter kan du lage det kun ved hjelp av å brette kantene og stryke dem ned. 

Når båndet er langt nok og ferdig brette setter jeg det fast med knappenåler over sårkantene. Et skråbånd kan fortsatt stramme opp en litt slapp kant, og du kan fortsatt sy det så det strammer. Men om du legger arbeidet flatt og passer på at det ikke drar seg så skal det gå fint. Jeg syr fast båndet med sytråd. 


Om du har lyst til å gå tilbake til dette innlegget ved en senere anledning så finner du det også under tutorials. Eller så kan du bruke søkefunksjonen på bloggen og søke etter skråbånd.