23. januar 2016

IKKE SOM "TANTE" SOFIE

Lyttere til radioprogrammet eller podcasten (hører noen på radio lenger?) Herreavdelingen, er antageligvis godt kjent med innledningen " Det har vært litt av en uke". Noe jeg godt kan slutte meg til, bortsett fra at jeg antageligvis ville sagt uker. Det begynte i desember med det jeg mistenkte var en senebetennelse, viste seg å være nerver ut til armen som var i klem. Ikke desto mindre vondt, og dessverre litt vanskeligere å behandle. En hotell-helg i Drammen, som skulle være kos med foredrag og utsikter til besøk i en ny garnbutikk, fikk en brå avslutning da jeg fikk erfare at man skal være forsiktig med å kjøpe mat fra varmeskap ved stengetid. Husbonden måtte komme og hente meg med pose i bilen. Det tok fem dager før jeg var noenlunde på bena igjen. Og midt oppe i alt dette har sønnen flyttet hjemmefra. Det har vært noen innholdsrike uker, og plutselig blitt merkelig øredøvende stille i heimen.
Sofie, modellen har ligget og modnet helt siden jeg besøkte Trondheim i fjor. 
Da jeg forsto at strikking ikke var årsakene til smertene i armen, noe som tross alt var gode nyheter, kunne jeg ta forsiktig frem pinnene igjen og fortsette på et av mange påbegynte prosjekter. Mange parallelle prosjekter krever prioritering, noe som kan en utfordring når man har flere ideer enn armer og timer i døgnet til å kunne sette dem ut i live. Dette prosjektet har det tidvis vært litt seigt å komme gjennom. Rett og slett fordi det måtte gås en del runder før jeg fant den rette mønsterborden. - Selv om inspirasjonen har ligget som en fast ramme på designet fra begynnelse til slutt. Også må det sies at det kan bli litt seigt når man får en lang, om enn ufrivillig, strikkestopp midt i den kreative prosessen.
Fra trehusbebyggelsen på Bakklandet i Trondheim. Bildet er hentet fra Visit Norway. 
Inspirasjonskildene
Gamle hus fascinerer meg, med både utforming og fargebruk. Det samme kan jeg si om gamle tekstiler og tapeter, om detaljrikdommen i disse. I en tid hvor industrien var langt mindre avansert enn i dag. Det er nesten et paradoks at i dag hvor industrien har forenklet arbeidsoppgavene, så har vi samtidig mistet mye av den tidligere detaljrikdommen i utsmykning av både hus og tekstiler. - Denne gang var det Bakklandet i Trondheim med sin koselige trehusbebyggelse som var noe av inspirasjonen for mønsteret, samtidig som jeg ønsket å lage en 40-talls inspirert jakke. Kort, og figur-nær med en høy ribbekant. Og en stripebord under bysten som et moderne innslag og kontrast til det gamle. 
Raglanfelling ble valgt for å beholde mønsteret på ermene helt opp. Uten å gjøre den for komplisert å strikke. 
Modellen ble først tegnet med isydde ermer, men jeg kom ganske snart til at den ville bli svært komplisert å strikke da jeg ønsket å beholde mønsteret på ermene. Raglansfelling ble da valgt som alternativ. Mønsteret på jakken ble tegnet og gjort om i flere omganger. Det er mange hensyn å ta når man skal lage et mønster. Hvor luftig du ønsker at mønsteret skal fremstå bør sammenfalle med ønsket om å ikke ha for mange og lange trådspenn. En del bryr seg lite om at de må tvinne tråden bak på arbeidet, selv vil jeg gjerne ha så få av dem som mulig. - Og må følgelig lage mønstre som ivaretar disse behovene. 
Knappestolpene er strikket i en ganske lang vrangbord som ble strikket frem og tilbake frem til mønsteret begynte.
Det ble strikket mange prøvelapper av mønsteret før jeg var i mål. Først femte versjon syntes jeg fungerte slik jeg ønsket. Det var en god kombinasjon av repetisjon, som gjør det mulig å strikke foran TV-en når du har fått det inn i fingrene, samtidig som mønsterrapportene var korte nok. Mønsteret bar dessuten fortsatt preg av hoved-inspirasjonen: gamle tapeter og blomster som kan minne litt om Trønder-bunaden. Og fargene i jakken er hentet fra bebyggelsen på Bakklandet. 
Modellen er feminin og sporty, og fungerer godt til skjørt og kjoler. 
Resultatet
Navnevalget på modellen, Sofie, er ikke hentet fra Kardemommeby og den strenge "tante Sofie". Navnet er et gammelt navn, som har fått sin renessanse, noe jeg syntes kledde modellen godt som er en miks av nytt og gammelt. Og heldigvis kan jeg si meg godt fornøyd med kombinasjonen. Jeg synes den er sporty og feminin på samme tid, samtidig som den ble morsom å strikke da jeg omsider fant løsningen på både modell og mønster. Fargene synes jeg er friske og morsomme, selv om jeg tror at den også kan fungere godt i andre farger. Så morsom syntes jeg den var å strikke at en annen og litt lengre versjon er allerede på pinnene. Det var dette med antall ideer, tilgjengelige timer i døgnet og kun 2 armer!
Denne blir neppe en hyllevarmer da den er allerede tatt i bruk. Mønsteret kommer snart på Ravelry
Litt av en uke
Jeg må gi en honnør til husbonden som lever med en stue som i stadig større grad minner om en lagerplass for garn. Forsiktige spørsmål om hvor mange prosjekter det ligger rundt om i stuen blir stort sett møtt med taushet. Sannheten er at jeg ikke har talt dem, og har heller ikke noe ønske om å gjøre det. Men desto mer jeg fordyper meg i strikkehistorie, desto mer interessert og hektet blir jeg. Og får samtidig en voksende respekt for hvor enormt dette fagfeltet er. Ikke desto mindre hyggelig var det da å få dele denne interessen med det lokale husflidslaget, hvor jeg denne uken holdt et foredrag om strikkehistorie og hvordan vi gjennom generasjoner har pyntet på strikkede plagg.
Strikking har vært en stor og viktig industri i hele Skandinavia. Fra 1860 var det obligatorisk undervisning i strikking på skolen i Norge. Vannkraft og god tilgang på råvarer ga også gode kår for industri. Her fra Lørenskog Husflidslag,. 
For at strikking er blitt in, er det liten tvil om. - Noe jeg tror vi blant annet kan takke Arne & Carlos, samt Skappelgenseren for, noe som har rekruttert en hel generasjon med nye strikkere. Om du søker på "Knitting" på YouTube får du over 900 000 treff. Det er altså lagt ut over 900 000 videoer om strikking! På Facebook finnes det utallige strikkegrupper, en av dem Koftegruppen, vokste med omlag 5000 medlemmer bare siste måned og teller nå ca 60 000 medlemmer. Og dette er en gruppe hvor det kun er lov å legge ut bilder av eller diskutere mønstrede strikkede jakker og gensere! 
Jakten på vottene. En ekte godte-skål for strikkere, inspirasjon og strikkeglede samlet mellom 2 permer. 
Onsdag denne uken var også en merkedag. Bok-lansering med Nina Granlund Sæter: Jakten på vottene. Forlaget hadde vært litt i tvil om det var en god idé med en vottebok, da de var usikre på om strikkebølgen kunne være på vei ned. Boken var utsolgt innen lanseringsfesten, og 3. opplag er nå i trykken. Selv fikk jeg tak i min bok i Trysil, hvor de ikke hadde rukket å sette boken i hyllene før den ble revet bort! - I den anledning er det lett å overse at en mannlig journalist uttaler seg om noe han tilsynelatende ikke kan så mye om, selv om jeg gjerne ønsker velkommen debatten om hvordan vi setter verdi på det håndverket vi faktisk utøver. Ikke minst en verdsettelse og anerkjennelse av at strikking også er videreføring av kulturhistorie. 

.
Modell og materialer
Design: Sofie. Modellen kan kjøpes på Ravelry 
Materialer: Tilsammen 550 g Tumi fra Rauma, 50 % alpakka, 50% ull
Fra lager: ja
Farge: rød, oker og naturhvit
Strikkefasthet: 24 m og 30 omg = 10 x 10 cm 
Kjøpt hos: Strømmen Husflid
Tilbehør: 10 knapper
Størrelse: S/36




Ps. Jeg holder kurs i både søm og strikk utover våren. Om du skulle være interessert kikk gjerne innom fliken Kurs, hvor jeg oppdaterer etterhvert som det blir satt opp nye kurs og/eller foredrag. Eller så kan du kikke innom FB-siden til Helles Syskrin for flere oppdateringer.