1. juli 2015

Legg eller var det rysjer?

"Det neste jeg skal sy skal være noe enkelt". - Det skulle det også ha vært, men jeg har som vanlig klart å gjøre ting litt mer komplisert enn planlagt. Ikke fordi jeg synes det er så himlades gøy å bruke sprettekniven, men fordi det man har tenkt ikke alltid lar seg gjennomføre - eller blir helt som man hadde tenkt. Dette prosjektet ble på ingen måte det jeg hadde tenkt: For det som skulle være et lite kvelds-prosjekt ble et flere kvelders prosjekt. Jeg vet ikke om jeg kan skylde på dårlig planlegging, men et mønster hadde sikkert ikke vært en ulempe.
Et enkelt skjørt, men likevel mer tidkrevende prosjekt enn jeg hadde planlagt.
Jeg er kanskje ikke den eneste som følger med på den engelske versjonen av symesterskapet, "The British Sewing Bee"? En av deltagerne der imponerer meg til stadighet ved at hun nesten konsekvent ikke bruker mønster, men måler og tegner direkte opp på stoffene. - Og hun får det til å passe! I den anledning føler jeg meg som en skikkelig amatør, for den metoden er for min del ensbetydende med mye justering og tilpasning underveis. Noe dette prosjektet er et godt eksempel på.
Bak har jeg laget innsnitt for at det skal sitte pent over baken. Det er nok stretch i stoffet til at det ikke er behov for en splitt/gåfold.
Modellen
Utgangspunktet for prosjektet var ønske om å sy et skjørt med legg eller rynker i siden. Jeg hadde sett et slikt skjørt på en dame (på en jobbtur til Sverige), som jeg hadde bestemt meg for å kopiere. I fjor sommer kom jeg over et brunt stoff i en mikrostretch som jeg tenkte ville bli perfekt til et slikt skjørt. Men som en følge av høstens sytørke har de fleste av stoffene jeg kjøpte i fjor sommer blitt liggende, før jeg omsider begynte å kjenne på at det var på tide å sette i gang med årets sommergarderobe - om den skulle fornyes. Nå skal jeg ikke påstå at jeg mangler sommerklær, men noe nytt er det alltid hyggelig å putte i kofferten. Selv om det også kan sies at de temperaturene vi har hatt denne våren har inspirert mer til å strikke ullgensere enn til å sy sommerkjoler.
Både rynker og legg ble forsøkt i flere omganger. Forfra så det faktisk ganske bra ut, fra siden var historien en annen. 
Jeg vet ikke om det var stoffet som var problemet eller om det var modellen som ble feil på undertegnede, men noe ble feil. Både rynker og legg ble forsøkt i flere varianter: mange rynker på et lite felt, færre rynker på et større felt, store legg på et mindre felt, mindre legg på et større felt - alt uten hell. Det vil si, forfra så det ganske bra ut, men fra siden så det ut som jeg allerede hadde vært på ferie og kost meg med litt mye kake. Jeg forsøkte å stramme sidesømmene, med det resultat at det så ut som skjørtet var blitt for trangt over baken kombinert med en "mage full av kake" på forsiden. Alt i alt tegn på en vellykket ferie, men helst ikke før ferien har begynt.
Rynkekappen syntes jeg ble litt voldsom, før jeg så laget en rundklippet volang. 
Kapper og volanger
Jeg var nær ved å gi opp hele prosjektet og legge det i "tabbe-kurven", men hadde ikke lyst til å gi det opp heller. Litt av utfordringen lå nemlig i at stoffet i seg selv er gørr-kjedelig, så det måtte noe pynt til. En volangkappe nederst ble vurdert men forkastet da jeg ikke hadde helt tro på den ideen. Men så kom ideen om å heller sette rysjekappen nedover siden, som jeg fikk lyst til å test ut. Det krevde imidlertid at jeg måte gjøre om på modellen og ta frem både saks og sprettekniv.
En rundklippet volangkappe blir litt mindre voldsom enn en rynkekappe. 
Det første jeg gjorde var å klippe skjørtet likt på begge sider før jeg la inn innsnitt foran, mens jeg klippet helt ned der hvor innsnittet skulle være på venstre side for å ha en søm å feste rysjekappen i. Rysjekappen ble laget av en lengre remse, som jeg la opp med en fald og rynket ved hjelp av to rynketråder. Jeg så at jeg var inne på noe som kunne fungere, men uten å være helt i mål. Dermed var det frem med sprettekniven igjen. Jeg klippet en rundklippet volangkappe som jeg la opp i yttersiden av sirkelen før jeg sydde den fast i skjørtet.
Strikken er først sydd fast med overlock før jeg bretter ned kanten og syr den fast med en tvillingnål. Dette sikrer en elastisk søm.
Linningen
Selv om stoffet ikke var elastisk nok til å kun ha strikk i livet satte jeg en strikk i linningen som jeg brettet ned før jeg festet den med å sy en dobbeltsøm med en tvillingnål fra forsiden. Dette ga en stødig og pen linning, samtidig som en glidelås i siden sørget for nok åpning til at jeg fikk dratt skjørtet over baken.

Resultatet
Hva skal jeg si. Jeg har endt opp med et resultat som var ganske annerledes enn hva jeg hadde sett for meg. Kanskje litt mindre elegant, men litt morsommere enn planlagt? Mest spent er jeg likevel på hvordan skjørtet vil føles i varmen, men allerede nå vet jeg at det er av typen krøll-fritt. Det er jo alltids noe.
Spørsmålet er vel også om skjørtet blir med i bagasjen i sommer. Blir det for varmt?
Tour de...?
Jeg er faktisk ikke helt klar for å ta sommerferie ennå! Mange løse tråder, designerspiren (og kanskje sønnen i huset) forlater redet til høsten, og en en kropp som fortsatt ikke spiller helt på lag har blitt litt i meste laget for undertegnede. Sommerferien i år blir forøvrig noe kortere enn normalt da både innholdet i lommeboken og tilgangen på hunde- og huspassere er begrenset. Den firbente blir særere og særere, og utviser en stadig mindre aksept for forandring. Pakking av bager og kofferter må gjøres i skjul for å ikke stresse den lille, som nok helst hadde sett at hele flokken hadde holdt seg hjemme.
Den firbente trives best hjemme i sofaen, helst med hele flokken samlet rundt seg. 
Helt galt blir det nok likevel ikke, da en miljøforandring som regel både inspiserer og gir energi. Noe som må sies å være både positivt og kjærkomment. De første hotellene er booket, og turen går som i fjor til Italia i en bitteliten rød bil. Planen er å spise og drikke godt, noe som er veldig lett når du er i Italia, (kanskje jeg burde ha beholdt rynkene over magen på skjørtet likevel?). Feriestrikken er selvsagt planlagt for lengst, men de viktigste forberedelsene gjenstår dog; å Google...ehhh severdigheter?

Portofino er lagt til på listen over årets Tour de...?
Modell og materialer
Design: eget
Materialer: 0,8 m mikrostretch
Fra lager: ja
Farge: mørkebrun
Kjøpt hos: Oberpollinger, Munchen
Tilbehør: 3 cm bred strikk til livet, 1 25 cm usynlig glidelås
Størrelse: S