22. april 2011

Påskehilsen fra drivhuset

Påskeværet har hittil vært helt fenomenalt med sommertemperaturer som har gitt rom for arbeid ute i hagen. I skrivende stund bygges en støttemur mot en av naboene, og bed klargjøres og såes for våren. Etter mye arbeid med grunnmuren til drivhuset, fikk min mann satt det ferdig på tirsdag ettermiddag. Vi dro ganske raskt avgårde til Plantasjen på Skedsmo hvor innkjøpslisten var lengre enn lommeboken syntes var ok. Men som kjent koster det å være kar, og vi kunne jo ikke sette opp et helt drivhus uten å fylle det opp med grønnsaker og urter som planlagt.

Tomater og jordbær dyrket i 2 etg.
I og med at vi er relativt uerfarne drivhusbrukere er det ikke fritt for at det dukker opp en og annen overraskelse etterhvert som vi leser oss opp på emnet. Den store baljen som kan sees under benken, på bildet under, er full av vann og satt inn som et magasin for varme. Mens temperaturen i et drivhus kan synke ganske fort og mye om kvelden, er det viktig at det ikke blir for kaldt da det kan være like ille for vekstene som at det blir for varmt. En stor og mørk bøtte/tønne med vann vil kunne være med på å holde på varmen i slike tilfeller.

I kassene finnes jordbær, sukkerertr, chili...
I neste omgang står en god stol på ønskelisten. Allerhelst en god kurvstol som ikke tar altfor stor plass. Vi ser nå at vi heldigvis ikke valgte det minste drivhuset som først tenkt, men gikk opp en størrelse. Størrelsen vi har valgt ser ut til å kunne gi rom for både hyller på begge sider og til et lite bord og noen stoler hvor vi kan sitte og nyte synet av alt det grønne som spirer og gror.

På hyllen finnes også vannkoker og radio, riktig så hjemmekoselig :)
Imens farer påsken avgårde i et hurtig tempo. Vi hadde egentlig planer om å reise på fjellet i første del av påsken men fant det best av ulike årsaker å dyrke bypåsken, et valg jeg er godt fornøyd med. Rett før påske dukket også min nyinnkjøpte laminineringsmaskin opp. Jeg fikk et tips fra Mayen om å velge en kaldlamineringsmaskin, men valgte en varm da prisforskjellen var betydelig. Så får jeg heller se an behovet etterhvert. Utrolig rask levering etter at jeg bestilte den på søndag var den fremme allerde tirsdag ettermiddag. -Så er det veldig gøy å laminere ting, de blir jo så fine.

Kjapt og enkelt å lage etiketter
På pinnene
Av og til har man rett og slett litt uflaks. Jeg manglet kun et nøste med garn for å få gjort ferdig tunikaen til en av niesene mine. Etter en iherdig garnjakt i Oslo og omegn måtte jeg bare innse sannheten, fargen hadde gått ut i fjor sommer og ingen hadde noe på lager. Hva gjør jeg? Aner ikke, men å velge en 2 faget variant synes uaktuelt da jeg allerde har strikket opp knappestolper etc i grunnfargen, i tillegg vil en ny farge gi et helt annet inntrykk enn det jeg hadde planlagt. Mon tro om jeg igjen må begynne på nytt med et annet garn. Ikke at jeg mangler garn på hobbyrommet, bare ergelig å ikke få fullført det slik som planlagt. At strikketøyet nå har havnet i den berømte kurven synes overflødig å fortelle.

Bekymrede damer fra Nicaragua
Her kommer mine bekymringsdukker fra Nicaragua godt med. Dukkene ble innkjøpt i en fair trade butikk i Oslo for mange år siden. Bruken er som følger; hver dukke tar over 1 bekymring om du legger denne under hodeputen når du skal legge deg om kvelden. Du skal legge antall dukker under hodeputen som matcher antall bekyringer. Selv syntes jeg det å måtte vente til jeg skulle legge meg var upraktisk, - hvorfor skulle jeg gå hele dagen og bekymre meg for noe dersom andre kunne ta over bekymringen. Løsningen ble å lime dukkene på en enkel hårspenne.


4 bekymringer fattigere
Voila, - helt uten bekymringer på dagtid også! Jeg er fullstendig klar over dette med Placebo effekten, men så lenge det fungerer er jeg godt fornøyd med å ha dukkene hengende i håret. Dekorative er de også. Spesielt godt i tider hvor livet lugger litt mer enn vanlig. God påske ønskes dere alle. :)