16. april 2011

Blomster og striper

Som regel har jeg alltid et mønster som utgangspunkt eller inspirasjon når jeg strikker, men av og til er det gøy å forsøke seg på noe helt eget. Denne gangen var målet å få laget noe av restene fra Grignasco Champagne garnet, som avsted kom egendesignen. En del kompromisser måtte til underveis for å få garnet til og strekke til. Ble likevel ikke ganske fornøyd med resultatet, selv om jeg ser et par skjønnhetsfeil. Fordelen med egendesign er et det bare er jeg som vet hvordan den egentlig var tenkt i utgangspunktet.:)


Garnet er innkjøpt på Uldstedet i Kjøbenhavn
Planen var en litt rundere halslinning, men sånn blir det av og til når man strikker uten oppskrift. Oppdaget det først når kanten rundt halsen var ferdig strikket og montert og orket ikke gjøre om på alt sammen. Blomstermotivet på ermene hadde jeg tegnet selv, men egentlig lagt opp til en tettere mønsterbord enn det som ble resultatet, som en følge av at jeg ikke hadde nok blått garn.
Enkle hekleblomster i mønsterfargene
For å ta igjen blomstene heklet jeg noen blomster som jeg satte oppe ved halsen. Syntes kombinasjonen av striper og blomster sammen ga en fin og morsom effekt.

Materialinfo:
Mønster: eget
250 g (825 m) Grignasco Champagne innkjøpt på Uldstedet
Farge: Blå, brun, beige og offwhite
Str. 36?
Strikket på p. 3
Ingen nye teknikker

På pinnene
Har jeg fortsatt en tunika til en av de mange niesene. I utgangspunktet begynte jeg å strikke den i en Baby Wool fra Stoff og Stil, men ga etter hvert opp fordi jeg syntes garnet rett og slett var for stivt. Løsningen ble 3 nøster jeg hadde liggende, ervervet på en eller annen handletur fordi jeg syntes fargen var så fin, i Baby Silk fra Du stor Alpakka. Jeg krysser fingrene for at jeg har nok garn, da det ikke alltid er like lett med alle innfargingene fra dette garnet.


Godt og mykt blir det i lilla
Fargen kommer som vanlig ikke til sin rett på bildet, da den er mer rød  i lillafargen enn på bildet. Fargen heter 303. Igjen har jeg ikke et mønster å strikke ut fra, da jeg kun har et bilde i en katalog å se ut fra. Den største utfordringen er målene, da jeg ikke lenger har småfolk i nærheten å måle på. Jeg har tatt en utskrift fra en oppskrift fra Drops hvor jeg går ut i fra målene på str 4 år og håper på det beste.

Er gråbrun årets farge?
I disse tider hvor livet har budt på litt større utfordringer enn vanlig ligger det terapi i hver maske og hvert sting. Selv om jeg har vært relativt flink til og ikke å fylle opp stoffhyllene i det siste, måtte jeg melde pass når jeg kom over dette herlige sommerstoffet i en bomullsstretch, blomstret i en brungrå tone. Foretrekker egentlig en renere eller varmere bruntone, men det ser ut til at gråbrun er årets brunfarge. Noen nøster med Lerke, farge 3461, fra Dale garn i matchende farge havnet også oppe i kurven.....Ok, så kan vi diskutere flink. Skjønner at jeg muligens seriøst bør vurdere å begynne og produsere for salg, da det er grenser for hvor mange strikkeplagg og kjoler man kan ha behov for.

10 kr for 5 ark hos Hennes fritid på Strømmen
Nå hender det at noe av det jeg produserer drypper litt på niesene i en eller annen form. På Hennes fritid på Strømmen kom jeg over noen kjempemorsomme ark som blir et godt utgangspunkt for bokmerker. Jeg har en forkjærlighet for å kunne gi bøker (eller Barbie, har aldri helt kommet over den greia), i gave og synes det er koselig å kunne legge ved et personlig bokmerke. Undersøker nå priser på en enkel lamineringsmaskin som kan få selv de enkleste ting til å se ganske proffe ut. Tenkte at det kunne være en investering om jeg gjør alvor av å begynne å produsere for salg, med tanke på egne merkelapper.
 
Drivhuset? Min fantastiske mann har holdt på hele uken med å grave ut til grunnmur, støpe og er i ferd med å legge gulv. Det kommer til å bli så fint. Fortsettelse følger utover sommeren.:)