14. mars 2020

Hold hodet kaldt, men hjertet varmt

Hele situasjonen oppleves nesten surrealistisk. Hva er det som skjer? I fjor verserte det en form for "hundepest" hvor jeg ikke turte å la assistenten hilse på andre hunder. I dag er det matmor og sjefen som holder avstand til andre. Hadde noen for noen uker siden fortalt om tiltakene vi nå ser, både i vårt eget land og naboland, hadde vi antageligvis trukket litt på smilebåndet og tenkt at det ikke var spesielt sannsynlig. Men i dag stenger Danmark grensene sine, og USA har innført innreiseforbud fra Europa. Stengte skoler, restauranter, puber og kantiner og oppfordring om hjemmekontor. Flere yrkesgrupper har over natten fått yrkesforbud, og mer kan vi vel vente oss i ukene som kommer. Men det er ikke bare korona-viruset som sprer uro og frykt, men også ringvirkningene av det.

For situasjonen for mange bedrifter er kjempetøff, spesielt hardt rammet er reiselivsbransjen, små foretak og freelancere. Artister og alle andre som lever av å samle folk i grupper går nå usikre tider i møte. Arrangementer avlyses uten at nye avtaler inngås, da ingen tør spå om hvor lenge unntakstilstanden vil vare.
Selv om jeg er takknemlig for klare retningslinjer og handlekraft, skal det ikke stikkes under en stol at jeg kjenner litt på stresset når oppdrag avlyses. De trygge oppdragene var plutselig alt annet enn trygge, og jeg kjenner uvilkårlig på hvor sårbar hverdagen som selvstendig næringsdrivende kan være. Heldigvis har jeg flere ben å stå på, og i systuen foregår produksjonen som før. Men vi har utsatt alt av prøvinger for å etterkomme de nye anbefalingene fra Folkehelseinstituttet. Målet mitt er nå å holde meg frisk, og få levert alle bunadene som avtalt. Vi krysser fingrene og håper at vi kommer tilbake til en normaltilværelse raskere enn prognosene tilsier. Jeg er jevnt over tidsoptimist. Og dette er virkelig en av de gangene hvor jeg håper å ha rett.

Utsatt boklansering
Strikkekveld med mannekengoppvisning og boklansering er et av arrangementene som er utsatt på ubestemt tid. Men, boken er som planlagt kommet på lager og ute i hobbyklubb og snart ute i bokhandel. Og den ble så fin! Og for deg som helst ikke vil utfordre skjebnen kan den bestilles på nett hos f.eks. Ark.no.
Foto: Eivind Røhne
Solidaritet - hold avstand, men bry deg om.
Vi er alle nå med på å bidra til en gedigen dugnad for å ta vare på de mest utsatte i samfunnet vårt. I følge Kåre Willoch så kan samfunnet måles etter evnen til å ta vare på sine svakeste.

Oppfordringen er å ta vare på hverandre, uten å ta på hverandre. Ikke hamstre mer mat og medisiner enn det du trenger. Samtidig tenker jeg at vi må være solidariske med bedriftene også. At vi ikke må slutte å handle. Det er ikke så ofte at jeg oppfordrer til økt forbruk, men vi må ikke stenge igjen kranen på alt! Varehandelen sliter allerede og kjemper daglig en beintøff kamp. Noen bedrifter finner nye løsninger, som garnbutikken Lille Lotte i Lillestrøm, som har innført en slags "klikk og hent". De tilbyr å kjøre ut garn til kunder i karantene som bor innen 30 min fra Lillestrøm. Og sitter du i karantene så trenger du jo noe å fordrive tiden med? Håndarbeid ville absolutt ha vært blant mine favoritter om jeg først skulle holde meg borte fra folk.

Ps. Hverken assistenten eller jeg sitter i karantene, men holder oss mest mulig unna andre for å holde oss friske, og sånn beskytte de vi har kjære rundt oss som befinner seg i risikosonen. Så oppfordringen er: hold hodet kaldt, men hjertet varmt. Hold deg frisk, så sees vi senere.