14. juli 2016

EN GRØNN BERNADETTE OG ANDRE UFORUTSETTE HENDELSER

Faren ved å profesjonalisere hobbyen sin, er at den kan miste litt av effekten som rekreasjon og hygge. Etter ha skalert opp og dokumentert det meste av det jeg har gjort i det siste fant jeg at det var på tide å gjøre noe kun for hygge. Jeg hadde lenge ønsket meg en kort cardigan ala Bernadette fra TV-seieren "The Big Bang Theory". Rollefiguren hennes setter sammen nette og feminine antrekk som jeg vet flere enn meg gjerne kopierer.
Korte og feminine cardiganer kombinert med kjoler er signaturen til rollefiguren Bernadette.
Fargen, eller valg av garn ga seg derimot ikke av seg selv. Jeg vurderte i utgangspunktet å strikke den i en rødlig-tone, men gjorde en helomvending da jeg hjem fra San Francisco med den flotteste grønnfargen du kan tenke deg,- og i den mykeste baby-alpakka. Selv om grønt er en farge jeg sjeldent bruker, "snakket" denne fargen til meg. Denne cardiganen ble slik deilig pausestrikk innimellom når jeg holdt på med andre prosjekter som skulle skaleres opp i ulike størrelser.
Fargen heter Emerald, "smaragd". Noen beskriver den også som sjø-grønn. Selv synes jeg smaragd er en god beskrivelse.

Resultatet
Det er lite å skrive om utforming, eller andre uforutsette utfordringer underveis. Modellen ga seg selv, den er kort, med korte ermer og knapper i front. Det kom nemlig ingen utfordringer underveis, dette var ren pausestrikk! Det vil si, en liten utfordring støtte jeg på da den var ferdig. Da den fortsatt lå i deler, den er strikket med for- og bakstykke frem og tilbake på pinnen, så passet den perfekt. Etter en lett omgang med damp og  strykejernet hadde den vokst flere cm i både lengde og bredde. Den korte og snuppete jakken plutselig blitt litt romslig!
Jeg la til en ekstra puff på ermene som ekstra detalj. Synes det også gjør at den sitter fint over ermekuppelen.
Fra lang til litt kort..og varm
Jeg regnet med at en omgang i vaskemaskinen ville løse problemet, men så at når jeg tok den ut var den fortsatt både vid og lang, og tenkte at 20 min i tørketrommel ville gjøre susen. 20 min hadde sikkert gjort det, men jeg glemte tiden og lot den ligge i 50 min. Da jeg tok den ut var den både kort og snuppete. Den så  også ut som om den var strikket i mohair. Helt galt var det ikke. Den passer, men har blitt overraskende mye varmere enn jeg hadde regnet med. Men jeg liker fortsatt fargen..
I og med at vi ikke er plaget med varme somre så er det kanskje ikke feil med varm? Et av de siste bildene med Maja.
Fra idé til produkt
Det jeg derimot kunne ha lyst til å skrive litt mer om er hvilket arbeid det kan ligge bak å utvikle et helt nytt design. Som regel starter det med en idé/inspirasjon. Noen begynner med et mønster, enten i flere farger eller i en struktur, andre jobber ut fra modell eller form. Jeg jobber oftest ut i fra modell og form, og tilpasser mønsteret til den. Farger og stemninger er en god nummer to som inspirasjonskilde for min del.
Det ligger mye arbeid bak en idé til et ferdig design
Inspirasjon til mønsteret eller modellen kan i prinsippet komme fra overalt! Det kan være tekstiler, en kopp, keramisk flis, noe du har sett i naturen, en blomst, stemning eller en husfasade? Som regel lykkes du ikke med mønsteret på første - eller andre forsøk. Det bør ikke være for stor mønsterrapport, nok luft rundt mønsteret, ikke for lange trådspenn og mulig å skalere opp i flere størrelser.
Noen ganger kan jordbær fra egen kjøkkenhage duge som inspirasjon. 
Tidligere begynte jeg gjerne med en idé hvor kanskje 30 prosent av designet var ferdig. I dag er ca 70 prosent av designet ferdig når jeg setter i gang, hvorpå de resterende 30 blir til som en del av prosessen. Strikkingen blir nøye dokumentert underveis, med antall fellinger og økninger. Fokus på strikkefasthet har aldri vært viktigere! Selve skaleringsjobben er noe av det mest krevende. Mål på byste, midje, overarmer, håndledd etc for alle størrelser skal tilpasses. Det er ikke likegyldig hvor økningene gjøres.
Selv om modellen er enkel er det ikke likegyldig hvor økninger gjøres. 

Fra en en idé til ferdig produkt ligger det med andre ord mye utregninger og arbeid. Om du i tillegg dokumenterer prosessen i from av et mønster og skalerer opp, med korrektur og alt som følger med kan det fort gå mange uker fra begynnelse til slutt.

Ulike interesser 
For garnprodusenter er strikkemønstre en nødvendighet for å kunne selge garn. Det er tross alt garn de lever av! Uavhengig designere har helt andre interesser. Der ligger interessen i det å skape noe, for design og tekstil i bunn. Og her kommer litt av utfordringen uavhengige designere møter. Mange er så vant til at garnprodusenter nærmest gir bort strikkemønstre gratis for å få solgt garnet sitt, at man ikke ser verdien av alt arbeidet som ligger bak, og kanskje heller ikke tenker på at det er noen som har dette som en bi-inntekt/levevei. - For min del er dette pt fortsatt et tapsforetak....
Trekk fra utgifter til materialer, hjelp med grafisk oppsett, oversettelser = ikke til å bli fet av..
Opphavsretten
De aller fleste respekterer heldigvis loven om opphavsrett og copyright. Om du låner bort et mønster eller bok til en venninne er det helt innenfor hva som er tillat. De aller fleste er jo inneforstått med at det ikke er greit å kopiere opp en bok for å så dele den med alle i vennegjengen. Det samme gjelder for strikkemønstre. Spesielt frustrert blir jeg da når jeg oppdager at profesjonelle aktører bruker et av mine design til å promotere og markedsføre egen virksomhet, og samtidig reklamerer med at det er gratis som service til sine kunder! Jeg er forøvrig langt fra den eneste designeren som har fått erfare denne ulovlige praksisen hos denne garnforhandleren i Moss. Jeg kjenner forøvrig ingen som synes det er greit at noen beriker og skor seg urettmessig på andres arbeid! (Forholdet blir nå vurdert politianmeldt.)
Fra topper til bunn på bare noen dager. 
Fra topp til bunn
Juli har knapt begynt før vi har gått fra topper til den dypeste bunner. Vi har rukket å feire 24 år som ektefolk, at sønnen vår har rundet 25 år, men også mistet den umistelige firbente livskameraten vår, Maja. Etter kort tids sykeleie sovnet hun stille inn i begynnelsen av denne uken. Sorgen og savnet etter henne er enormt. Det hele skjedde så fort at hele familien er fortsatt i sjokk.

Uforutsette hendelser i juli er visst noe som går! Vi hadde planlagt en mini-ferie, et kjærkomment avbrekk i disse tider. Jeg hadde gledet meg siden i vinter til et besøk på Telespinn, vi hadde bestilt hotell i nærheten, og lagt det opp som en del av en tur til Telemark. Så oppdaget jeg tilfeldig i dag at Telespinn, med 2 dagers varsel på Facebook, holder stengt i helgen pga et privat selskap! Og neste uke holder de sommerstengt i produksjonen... ? Akkurat nå er det høyst uvisst om vi kommer oss avsted noen steder i sommer, luften gikk rett og slett litt ut av meg.. Livet går i sannhet opp og ned.


MODELL OG MATERIALER
Design: Carigan ala Bernadette (eget)
Materialer: 300 g Sport, Blue Sky Alpacas
Fra lager: ja
Farge: grønn, emerald gre0n
Strikkefasthet: 22 m og 32 omg på p 3,5 = 10 x 10 cm
Materialer kjøpt hos: Imagi Knit, San Fransisco
Tilbehør: 8 knapper,
Størrelse: 36