31. desember 2015

Julekjolen

Det er riktig nok ikke min julekjole jeg har sydd denne gangen. I tiden mens jeg fortsatt saumfarte tekstilbutikker i både København, Oslo og omegn etter et hvitt ullstoff, hadde jeg begynt på en plan B som alternativ til julepresang. I forbindelse med et sømkurs hadde jeg laget et ryggstykke til en rød fløyelskjole, som et eksempel på hvordan man skulle sy inn en usynlig glidelås.
Julekjolen størrelse 10 år. På tilsammen 3.5 time!
Kjolen var blitt liggende i en halv del da jeg oppdaget at jeg hadde feilberegnet stoffmengden med omlag 7 cm. Det er nemlig slik at i fløyel må alle delene klippes i samme retning, ellers vil det bli fargeforskjell. Med det resultat at forstykke ville få en søm midt foran. Kraven jeg hadde planlagt var det heller ikke nok stoff til. Et bånd ble innkjøpt for å sette midt foran, men oppdaget raskt at fargen i butikken - kontra dagslys samsvarte dårlig. Båndet fikk kjolen til å se rosa ut. Hele prosjektet ble dermed lagt på is.
Bakstykket var ferdig sydd, men den største jobben gjenstod utvilsomt. 
I løpet av telefonsamtalen med barnets mor hvor vi fant en løsning på kåpestoffet, kom det også frem at den unge piken ønsket seg veldig en rød julekjole. Men vi ble enige om at det var litt dumt å ønske seg kjolen til jul, hun trengte den jo før presangene ble åpnet! Jeg unnlot å nevne at jeg hadde en halv kjole ferdig, da jeg var mer enn litt usikker på om jeg ville rekke å få ferdig kåpen til jul.
Forstykket med en søm midt foran. Det var ikke nok stoff til å lage en knappestolpe som også ble vurdert. 
Kåpen ble ferdig sent på kvelden dagen før den skulle leveres. Mens jeg satt med kaffen og avisen den påfølgende dagen fant jeg ut at jeg hadde 2 timer på meg til å få ferdig den andre kjolen. Ville jeg rekke det? Hvor lang tid hadde de hatt på å sy en barnekjole på det store symesterskapet? 3,5 t skulle det vise seg.
Noen restebiter med silkebånd og blonde ble løsningen for å kamuflere midtsømmen. Mao, kast aldri rester!
Alle delene var ferdig klippet så her var det bare å brette opp ermene og starte jobben. Men hva skulle jeg gjøre med forstykket? Løsningen kom i form av et silkebånd og en blonde. Jeg tråklet silkebåndet fast rett over midtsømmen på forstykket før jeg la blonden på plass på hver side av silkebåndet.
Ermene ble laget med en liten puff og legg på ermene. Tror både mottageren og jeg kunne si oss fornøyde med julekjolen.
Resultatet
En utfordring med fløyel er at maskinsømmer bør unngås der de er synlige. Det vil si at oppleggskanter bør legges opp for hånd. Da jeg hadde satt sammen kjolen hadde jeg fortsatt nesten 30 minutter igjen av tiden. Jeg brukte en time på å legge opp ermene og kanten nede. Jeg brukte med andre ord 3,5 time på hele kjolen, - og ikke så lite imponert over hva jeg hadde rukket. - Selv om jeg foretrekker å sy uten tidspress. Jeg kom med andre ord litt senere enn avtalt, men det var en svært fornøyd ung pike som fikk en liten ekstra overraskelse rett før jul. - Og den passet! En godt fornøyd mottager, vel bedre enn det blir det ikke. Og for de som lurte, "tante-kåpen" ble en hit.
Godt nytt år, med en oppfordring til alle om å la rakettene vente til kl. 24.00! Nyttårsaften er for mange hunder og katter den vanskeligste dagen i året. - Vår lille hund tilbringer kvelden i kjelleren skjelvende under et teppe.
Da passer det vel å ønske alle et riktig godt nytt år, takker for følget så langt og med et stort ønske om mange kreative prosjekter i 2016.

Materialer og design
Design: Burda 9545
Materialer: 1 m velur
Fra lager: ja
Farge: rød
Kjøpt hos: Stoff og Stil
Tilbehør: usynlig glidelås, blonde, silkebånd
Størrelse: 10 år

PS: Legger ved en video for de som måtte være ekstra interessert i sømtips i velur og fløyel.