21. april 2014

I påskeegget

Påskedagene har nærmest minnet om forsommer med temperaturer godt over 20-tallet. Det har resultert i lite sytid, men tilsvarende mer strikketid. - Det er tross alt enklere å dra med seg strikketøy ut på verandaen enn symaskinen. Når solen har gått ned har jeg likevel puslet med noen enkle sømprosjekter, som passet som en liten påskegave til en av små-niesene.
Det prikkede jeansstoffet, denne gangen som kjole str. 4 år. 
Det var en brukbar rest igjen etter den prikkede sommerkjolen, akkurat passe til en liten prinsessekjole i str. 4 år. Mønsteret var enkelt, og i utgangspunktet et ukomplisert prosjekt. Den lille utfordringen lå i at stoffet hadde fått en lys stripe der det var brettet i butikken. Jeg regnet først med at stoffet var gammelt, men fikk vite når jeg måtte en tur inn for å finne en løsning på stripen, (blonde), at stoffet var helt nytt. Stor oppstandelse med andre ord.
Stripen til venstre er falden i stoffet. 
For mens jeg hadde klart å unngå bretten på min kjole kom den i aller høyeste grad tydelig frem på kjolen til den lille. Attpåtil så hadde jeg lagt stoffet på en måte så stripen på forstykket kom på siden og ikke midt på. Løsningen ble å legge en blonde over, og gjøre det tilsvarende på andre siden av midtmerket på forstykket. På det viset ble det litt pynt på kjolen, uten at det så merkelig ut.
Blonden dekker over den falmede fallen. 
På skjørtedelen syntes det mindre på grunn av alle rynkene i skjørtet. Jeg irriterte meg likevel over den lyse stripen og forsøkte å male over med silkemaling. Stripen ble nå litt for mørk i forhold til resten av stoffet. Jeg synes likevel at den ble litt mer usynlig.
Lys vs. mørk stripe. 
Jeg valgte så å gjenta blonden nederst på skjørtet. Det gjorde blonden på toppen mindre malplassert, samtidig som jeg syntes den pyntet opp kjolen uten å bli for mye. Søt kan den saktens være, den skal tross alt brukes av en liten pike.
Ermeråpninger og halsåpning ble kantet med skråbånd.
Resultatet
Alt i alt synes jeg den ble bra. Mor til den lille var fornøyd, noe jeg antar fører til at den blir brukt. - Sydd i jeansstoff passer den til både hverdag og litt "fest". I alle fall om man er 3 år?
Nok vidde i skjørtet til å svinge seg i?
Påskehilsen helt på tampen
Denne påskeuken har forsvunnet uten at jeg helt har forstått hvor all tiden har blitt av. Heldigvis har jeg fått tilbragt kvalitetstid med både pinner og symaskin. Så har jeg likevel ikke rukket halvparten av det jeg hadde planlagt å gjøre i påsken: Folk jeg skulle besøke, antall timer jeg skulle trene, rydde, male, blogge, bøker jeg skulle lese... osv. Heldigvis går vi mot en mai-måned hvor vi ser frem mot en del fri-dager. Kanskje jeg endelig får lest ferdig boken jeg har hatt på nattbordet siden jul?

Faktaboks 
Design: Burda kids 9696
Materialer: 0,8 m jeansstoff
Fra lager: ja
Farge: blå med prikker
Kjøpt hos: Lillestrøm sysenter
Tilbehør: 1 glidelås 40 cm, 3 m blonde
Størrelse: 4 år