18. april 2014

Garn- og tekstiljakt i Amsterdam

Jeg har flere ganger hevdet at shopping burde kvalifisere for "trim-poeng". Etter en shoppingrunde i Oslo med designerspiren og en av hennes kusiner kunne jeg registrere 12 000 tilbakelagte skritt. Ferietur med designerspiren og undertegnede fortoner seg derfor ofte mer som et lite "mini-maraton" eller "trim-prosjekt" om man vil, enn som ren avslapning. Ikke det at vi ikke koser oss, for det gjør vi, flere daglige pit-stops bestående av kake hører nemlig med til turen. For å ikke glemme at vi har det veldig hyggelig sammen.
Smilet kan skyldes at jeg her har rukket å gjøre et lite garn-kjøp. Sjekk ut sykkelen. - Helt min stil.
Turen vår startet grytidlig, (i alle fall om man er B-menneske), mandag morgen. Billettene hadde blitt valgt ut fra 2 kriterier, de skulle være så billige som mulig kombinert med et ønske om å få mest mulig ut av oppholdet. Dermed ble det utreise tidlig mandag morgenen, (fremfor å reise i en helg), og hjemreise sent om kvelden onsdag. I dette tilfellet helt greit i og med at vi kunne kombinere det med påskeferie.
Skjeve hus som følge av sandbunn, trange gater og kanaler gir en unik atmosfære i byen.
Selv om dette var designerspirens første tur til Amsterdam, hadde vi relativt få turist-attraksjoner på agendaen: kun Rijksmuseum og Van Gogh museet. (Kanalturer var for folk med grått hår fikk jeg høre.) Personlig opplever jeg nå at arkitekturen og kanalene i Amsterdam er en opplevelse i seg selv. Så kommer vi heller ikke utenom at Amsterdam er en fantastisk flott shopping-by. Kanskje spesielt for dem som ikke er opptatt av garn.
A.Boeken strekker seg over 3 hus, nr. 31-35.
Ikke at vi led noen nød, selv om vi helst kjøper det meste av klærne våre i metervis eller i gram. (Noen sko klarte vi jo også å få med oss.) Vi fikk imidlertid bekreftet fra andre andre håndarbeidsentusiaster at det er begrenset med tekstil-forretninger i Amsterdam, og at A.Boeken var den beste. Amsterdam er forøvrig også et lite eldorado for de som er interessert i second hand, med mange Vintagebutikker og andre typer bruktbutikker bare man beveger seg litt utenfor hoved-handlegaten.
Her oppfordres kundene til å klatre og hente ruller selv. Delen med jersey stoffer er kanskje den mest imponerende. 
Det viste seg at mandager ikke var noen stor shoppingdag. Akkurat som i Italia, holder butikkene enten stengt eller åpner først etter lunsj. A.Boeken, stoff-forretningen åpnet imidlertid like før lunsj så den ble førstevalget denne dagen. (Vi rakk å spise litt kake først). Etter oppussing i butikken og midlertidig flytting, er de igjen på plass med skinn, stoffer, bånd, knapper... Utvalget av skinn er bra og billig.
En av 3 "vegger" med ulike skinn. 
Dessverre fant jeg ikke det oransje eller cognac-fargede skinnet jeg hadde håpet på. Jeg endte derimot opp med et lite mørkeblått skinnstykke. Så mykt at jeg simpelthen ikke kunne la det ligge, selv om jeg ikke helt vet hva jeg klarer å få ut av det. Ut fra prisen skulle jeg gjerne ha hamstret litt, men det er nå en gang ikke bedre å ha skinn som hyllevarmere enn stoffer.
Det ble litt oransje denne gangen også. Eller kanskje mer rust?
Det var derimot ingen problemer å finne stoffer til prosjektene våre. Utfordringen var vel heller å begrense seg. I forrige innlegg kommenterte jeg farger, og hvordan jeg bruker dem. Jeg var derfor selv spent på hva jeg kom til å ende opp med. Svaret var, ja takk begge deler: det ble både oransje og blått. Jeg tror likevel dette er første gang jeg ikke kommer hjem med mørkebrunt, men så har jeg fortsatt noen meter med dette liggende i det berømte lageret. Ingen grunn til panikk med andre ord.
Overlock-tråder var noe av det som kunne betegnes som et lite kupp. Nesten kun halvparten av prisen. 
Vi hadde plukket ut 2 garnbutikker for turen. - Om noen synes oppholdet høres heseblesende ut kan jeg forsikre om at vi praktiserte hyppige kakepauser, og gjerne en time i solveggen når det var mulighet for det. - Så tilbake til garnbutikkene, - dette er tross alt en håndarbeidsblogg. Garnbutikkene De Afstap og Penelopes Craft var plukket ut på bakgrunn av at de begge lå i sentrum, de hadde også fått ok tilbakemeldinger på knitmap.com, samt at jeg allerede hadde gode erfaringer med De Afstap.
Stoffer og skinn fra A-Boeken, ullgarn fra Penelopes Craft. 
Penelopes Craft var en ubetinget positiv opplevelse. En av de tingene som gjør at det er greit å handle i Amsterdam er at stort sett alle snakker engelsk, og de snakker godt engelsk. Språk er derfor ingen hindring for spørsmål om strikkefasthet, antall masker, størrelser, kvaliteter etc..
Hos Penelopes Craft var det både benk og øl-servering for menn som venter på sine koner og kjærester. Genialt spør du meg. 
God service kan du også forvente å få. Om det ble dyrt? Det blir som regel det når du tar regningen for 2, og i tillegg har litt dårlig selvkontroll i møte med myke fibre. Unnskyldningen var muligheten for å teste ut garnprodusenter som vi ikke får tak i her hjemme. - Jeg kunne jo ikke la det ligge?
Mange spennende kvaliteter hos Penelopes Craft. 
På De Afstap består 80 % av utvalget av Rowan, med andre ord stort sett hele sortimentet. Ikke så mye billigere, selv justert for gunstig valuta. Men med god hjelp, hyggelig shoppingselskap og inspirasjon fra et Kim Hargreaves-hefte vi ikke hadde hjemme gjorde susen. Det ble bare litt dyrt.
Nok å velge i hos De Afstap. Her har de også alle heftene fra Kim Hargreaves, + mange hefter fra Rowan.
Ryggen min skulle vise seg å være den største utfordringen på denne turen. Etter første dag på høye heler var jeg sårbeint og valgte joggesko med myke såler for dag 2. Det skulle vise seg å være et skikkelig dårlig valg. Allerede på vei til trikken, som lå 300 m unna skjønte jeg at dette ble dagen med mange pauser. Turens største nedtur endte utenfor Van Gogh museet. Med 1,5 til 2 timers ventetid/kø for å komme inn, måtte jeg kaste inn håndkle.
Litt tidlig for sandaler, men sålene var myke som puter. Legg merke til sømmen på pumpsene. 
Vi endte istedenfor på kafé hvor jeg måtte fylle på med smertestillende, da jeg på det tidspunktet verken kunne sitte, gå eller stå. Løsningen for dag 3 ble å starte dagen med smertestillende og høye heler. Jeg burde vite bedre for ryggen min, med sin lille prolaps, fungerer best når jeg legger tyngden litt forover og ikke legger belastningen for langt bak. Kondisjonsturer på fornuftige sko ender derfor som regel opp med vondere rygg.
Kakestopper var viktige. Både for å hvile en vond rygg, men også for kos og en viktig del av turen.
Vi fikk heldigvis med oss Rijkmuseum på dag 3. Etter å ha gått på kurs og lært litt teknikk er jeg blitt opptatt av, hold dere fast, penselstrøk! Hvordan får malere til sine effekter, overganger mellom farger, lys og skygge...? På Rijksmuseum fikk vi med oss noe Van Gogh, Rembrandt og mye mye mer. Enkelte bilder så naturtro at man knapt kunne tro at de var malt, andre bilder som gjengir lys og stemninger så man bare må la seg imponere.
Varierende vær den første dagen. Etterpå kom solen og varmen.
Om vi vil tilbake til Amsterdam? Veldig gjerne. Jeg har latt meg sjarmere av byen med de skjeve husene og dens gjestfrie befolkning. Det er alltid liv i byen, mangfold og fortsatt mange steder å utforske. Vi bodde denne gangen nesten midt i hoved-handlegaten. Nå er Amsterdam såpass liten at man kommer seg enkelt til det meste så lenge man bor innenfor sentrum.
Faktisk innenfor vektgrensen. Garn er heldigvis ikke så tungt. 
Med det ønsker jeg fortsatt god påske til dere alle. Jeg håper fortsatt på noen dager i solveggen med strikketøy og kanskje litt rødvin i glasset?- Men nå skal jeg ut for å fylle opp med marsipanegg. Noen hadde nemlig glemt at påskeharen kan trenge litt hjelp. (Og så skal jeg gjøre absolutt ingenting.)
Fortsatt God strikke-påske. :)
Reisefakta
Transport: reiste med SAS ca 1000 t/r pr person
Bodde på: Hotel Nova. Bra beliggenhet, gratis WI FI, stort rom og inkludert frokost. Litt støy om kvelden og trafikk om morgenen. Kaldt vann i dusjen første morgen, litt liten frokostsal men ok frokost, og tregt nett om kvelden. Helt ok om man reiser på budsjett. (Eller ønsker å bruke reisebudsjettet på garn fremfor å bo fint.)
Å komme seg rundt i og til Amsterdam: 
By-trikken viste seg som et enkelt og effektivt transportmidell i Amsterdam, hvor man kan kjøpe billetter på trikken. Man kan også leie sykler, noe vi så mange gjorde. Vi ville vurdert det om vi hadde ønsket å sightseeinge mer.
Det er også fullt mulig å leie sykler i Amsterdam. Kanskje ikke denne, selv om den var min favoritt. 
Vi tok Taxi fra flyplassen, ca 45 Euro. Kan gjøres noe billigere ved å benytte hotell-shuttelbusser, for 2 personer kommer det på ca 34 Euro. Det kan dog ta lang tid, da du må regne med 5- 6 hotelstopper underveis. Husbonden og jeg gjorde det første gang vi var her og brukte en time inn til byen, mot 25 min med egen taxi.