12. september 2013

Fargerik og litt retro host

En snarvisitt i Bloggland, også midt i uken? Du verden, dette minner nesten om litt velstand. Nå ja, det skal både spises middag og trenes før kvelden er omme, og kanskje strikkes en pinne eller 2 før "noen" segner om på sofaen. Aller helst skulle jeg vel ha tilbragt litt tid i syrommet, men inspirasjonen uteblir og da er det om å gjøre å bruke den uventede tidslommen til noe annet hyggelig.
Ingen fare for å ikke synes i denne silkeblusen!
Silkestoffet er et innkjøp fra Mood i New York. Jeg hadde gått og sett på det i flere omganger, nydelig kvalitet og alle mine farger. Men, det var altså et men. Det var litt i overkant mønstret, - og nesten litt retro. Da jeg under vårt 3. besøk på Mood fortsatt sto og dro i den samme stoffrullen sukket designerspiren litt oppgitt, " Mamma, nå bare kjøper du stoffet. Flyet vårt går om 5 timer!" Flyet vårt gikk virkelig om 5 timer, så om noen lurte på hvor vi tilbragte de siste ledige minuttene mens vi var i NY vet dere det nå.
Relativt enkel i snittet, og en modell som med fordel godt kan gjenbrukes. 
Mine protester om at dette var da for kult og retro for en dame på min alder ble blankt avvist av hun som ekspederte oss. Jeg tror hun følte designerspirens frustrasjon og målte opp 2 yard til en kjole. Det ingen av oss tenkte på når vi beregnet stoffmengden var at stoffet kun var 1 m bredt. Ikke så mye å sy en kjole av. Ikke at det hadde vært umulig, men når jeg nå sto i syrommet og danderte stoffene over prøvedukken syntes en bluse langt mer overkommelig i forhold til stoffet.
Mørkebrunt ble den naturlige kombinasjonen til det fargeglade stoffet. 
Etterhvert som blusen begynte å ta form ble det mer og mer klart at mitt førsteinntrykk av at det var litt vel mye mønster ikke hadde vært helt feil. Jeg følte meg mer og mer som et maleri som hadde gått litt amok når jeg prøvde blusen. For å dempe det fargerike inntrykket byttet jeg ut kraven med en ensfarget brun silke, samt mansjettene. Det gjorde resultatet litt roligere, selv om jeg fortsatt føler meg i overkant fargerik.
Blusen var planlagt som tilbehør til et brugunderrødt skinnskjørt.
Dessverre ble skinnskjørtet litt for brunt i forhold til det røde i blusen
 og ikke helt den kombinasjonen jeg hadde håpet på. 
Resultatet
Jeg hadde ikke brukt dette mønsteret før og måtte gjøre noen justeringer underveis. Et ekstra innsnitt ved bysten ble lagt til, da jeg syntes det ble for mye stoff. Mulig modellen var beregnet for en litt mer brystfager modell enn meg, men den samme personen må ha veldig smale hender! Mansjettene ble vel trange til tross for at jeg la til et par cm. Jeg har egentlig (trodde jeg) relativt små hender, så her skulle man nesten tro at det var en feil i mønsteret.
Høst = eplehøst. vårt nye elpetre har gitt oss hele 3 epler i år. :)

Høstferie
Da vi ikke lenger har skolebarn er det ikke like naturlig å ta seg høstferie, - noe jeg må innrømme at jeg savner. Jeg pleide å ha et par dager høst-fri sammen med barna hvor vi gikk på kino, utstillinger eller rett og slett bare tilbragte tid sammen. Men selv om man ikke har skolebarn så er det nødvendig med små pauser underveis i en travel hverdag for å lade batteriene. Så når husbonden ymtet frempå at han godt kunne tenke seg en høst-tur var jeg ikke sen om å ta ham på ordet. Etter å ha vurdert 3 alternativer med kort reisevei falt valget på London, hvor jakt på hotell til en overkommelig pris og standard startet.
Covent Garden i oktober, det kan vel ikke bli helt feil?
Påstanden om at undertegnede lokaliserer garnbutikker før jeg booker hotell kan ha snev av sannhet i seg når jeg reiser på tur med designerspiren. Vi er i alle fall aldri langt unna shoppingstrøket! Når jeg reiser på tur med husbonden er det derimot helt andre faktorer som spiller inn: som frokosten! Husbonden hevder med tyngde at frokosten er dagens viktigste måltid. En god frokostbuffet er dermed en forutsetning for et bra opphold. Følgelig jaktes det på bilder fra hotellets frokostsal, og gjesteanbefalinger som beskriver frokosten. - Hva kan jeg si, jeg krysser fingrene for at frokosten holder mål. (Garnbutikkene vet jeg jo allerede hvor jeg finner.)

Faktaboks 
Design: Burda 7126
Materialer: 1,8 m silke
Fra lager: ja
Farge: Mønstret i høstfarger
Kjøpt hos: Mood designer fabrics, NYC
Tilbehør: 1 glidelås 35 cm
Størrelse: 36