4. mai 2013

Gull og litt sirkus

Dette har vært et i overkant langdrygt prosjekt, og vært svært nær ved å bli kassert mer enn en gang. Garnet, som ble innkjøpt i all hast på Sommerfuglen i København mens husbonden tålmodig hadde funnet seg en stol i et hjørne, og var antageligvis så forkommen som bare en mann kan være i en garnbutikk. Selv saumfarte jeg hyllene på jakt etter nye godbiter, og ble belønnet i rikelig monn. Jeg husker at jeg kom hjem med flere kvaliteter, men dette garnet var vel det jeg var mest i tvil om. I butikken så garnet bortimot gullfarget ut, - midt i blinken tenkte nå jeg inntil jeg kom hjem og så det i dagslys.
Bolero i ull og silkekvalitet. 
Utenfor butikken kunne fargen nemlig veksle mellom gull, okergult til litt grumsete grønn-brun som jeg ikke syntes var like fint. Omfanget av de gule og røde spettene i garnet hadde jeg heller ikke forutsett. Det ble dermed tidlig klart at modellen måtte være enkel om det ene ikke skulle slå det andre ihjel. Det er nå slutt på tog-strikk og inn med TV-strikk. Det har vist seg å være et ikke nødvendigvis godt bytte. Jeg har nemlig sjelden klart å gjøre så mye feilstrikk på et og samme strikketøy. Er det mulig har jeg lyst til å si, men ja det er visst det.
Helt enkel i modellen, da garnet krever nok oppmerksomhet.
Mønsteret til boleroen er mitt eget, strikket etter mål og utregning på kalkulator-metoden. En metode jeg har hatt vekslende hell med.Først så hadde jeg feilberegnet strikkefastheten, som krevde den første av mange omstrikker. En ny utregning ga nye maskeantall og på'n igjen med friskt mot. Når jeg hadde strikket ferdig det første forstykket ble det klart at jeg hadde en forskjell på en 1/2 rille i forhold til bakstykket. Dette synes nok kun for de som vet det, men hun som vet det orket ikke å strikke ryggen en 3. gang.
Bør kunne brukes til blå mønstret kjole utover sommeren, dersom sommeren kommer da?
Jeg vet ikke hviket program jeg fulgte med på TV når jeg strikket forstykke nummer 2, men her klarte jeg å strikke det nesten 2,5 cm for langt i tillegg til at jeg hadde lagt til en ekstra økning før ermefellingen. Opprekk og omstrikk var igjen løsningen. Ermene hadde jeg egentlig planlagt å ha lange, men var usikker på om jeg hadde nok garn. Dermed endte jeg opp med en variant av 3/4 lange ermer i stedet. I ettertid ser jeg at jeg hadde hatt mer enn nok garn til å gjøre dem lange, men etter all omstrikk er det neppe aktuelt å endre på det nå. Ermekuppelen ble strikket 3 ganger før jeg ble fornøyd, men det er heldigvis et tilbakelagt kapittel nå.
De røde knappene på gull, ga litt for mange assosiasjoner til sirkus for undertegnede.
Knappene
Først tenkte jeg at det måtte være fint med rød knapper i boleroen på grunn av de røde spettene. Men når jeg så resultatet fikk jeg umiddelbart assosiasjoner til sirkus... Nå kan man mene hva man vil om sirkus, men å gå rundt å se ut som et hadde jeg ingen planer om. Ulike knapper ble forsøkt før jeg var så heldig å finne noen gyldne knapper i lageret. Vel, enkelte ganger kan man ha flaks.
De gyldne knappene passet fint i fargen, i tillegg til at de ikke sloss med garnet om oppmerksomheten. 
Resultatet
Boleroen ble ikke slik jeg hadde forestilt meg. Jeg opplever at jeg synes garnet er "bråkete", og er ikke helt sikker på om jeg er komfortabel med det. Selv om jeg har strikket med garnet før i andre farger, har jeg aldri opplevd det som så uryddig eller bråkete som jeg gjør nå. Det jeg er er fornøyd med er passformen, muligens et resultat av at jeg strikket boleroen mer slik jeg ville ha sydd den. Dvs en størrelsesforskjell på for og bakstykke, hvor forstykket er 2-3 cm bredere enn bakstykket. Vel, tiden vil vise om den slår an eller ikke.
Gull eller oker kan muligens også brukes sammen med tomatrød?
Nedtelling og nissen
Designerspiren og jeg har kun dager igjen før vi setter oss på flyet til NYC. Vi sjekker daglig værmeldingen, og kan knapt skjule hvor mye vi gleder oss. Husbonden som ser for seg en uke på pølser og Grandiosa påstår han gleder seg til litt ro i heimen, hvordan jeg nå skal tolke det? Timingen for reisen er ikke helt optimal da jeg såvidt rekker å legge inn en arbeidsuke i ny jobb før vi reiser. Men så var reisen planlagt for over et halvt år siden og måtte også tilpasses designerspirens eksamenstid, så sånn blir det altså noen ganger.
Klare til å farte gatelangs i NY, på jakt etter "skatter" og gode opplevelser. 
Før reisefeberen tar oss helt, bruker jeg dagene til å lete etter en forsvunnet bunadsskjorte! En nieses konfirmasjon gir meg en gylden anledning til å lufte bunaden mer enn bare på 17.mai i år. Og mens bryderi rundt bunadsskjorter for de fleste er forbundet å stryke dem, er det et luksusproblem for undertegnede som ikke kan finne sin. Jeg gjør som jeg alltid gjør, skylder på nissen som også har en lei tendens til å gjemme brillene mine. Så vet vi i alle fall det.
Nissen har gjemt bunadsskjorten. Ikke så lett å få strøket og gjort den klar til konfirmasjon da.
Faktaboks
Design: eget
Materialer: Sarah Tweed, 50% morbærsilke, 10% bourette silke, 40% ull
Fra lager: ja
Forbruk: 200 g// 175 m pr 50 g
Tilbehør: 5 knappet
Farge: Gull-aktig? med røde og gule spetter
Pinner: 3,5, 20 m = 10 cm
Kjøpt hos: Sommerfuglen i København
Størrelse: S/36