24. mai 2013

Det krøller

At lin krøller er ikke noe nytt. Det forhindrer likevel ikke at det kan være et aldri så lite frustrasjonsmoment. Det er stor forskjell på linkvaliteter, og jeg har ikke helt lært meg til å skille klinten fra hveten ennå om jeg kan si det sånn. Nå skal det likevel sies at denne linen utelukkende ble innkjøpt på bakgrunn av fargen, rustbrun, som jeg falt fullstendig for. Å sy og arbeide med den har derimot vært en litt blandet opplevelse.
Sommerlig jakke i lin, men krøller dessverre litt mer enn ønskelig.
Nå var det også med blandede følelser at jeg satte meg ned foran symaskinen og fortsatte på noe "gammelt", når det lå en haug med nye stoffer fra NY og fristet mye mer. Så er det ikke til å komme fra at om jeg hadde lagt dette pent til side, så er sjansen for at det noensinne ville bli ferdig nesten mindre enn null.
Stoffet krøllet mens jeg arbeidet med det, og ga en pekepinn på hva som venter meg ved bruk.
Stoffet ble innkjøpt sammen med den blomstrede linen som ble et sommerskjørt. Skjørtestoffet er også i en linkvalitet som krøllet en god del, men denne linen var hakket verre. Sånn sett tror jeg at et tips til fremtidig innkjøp av lin er; at det er en fordel om den enten er blandet med en annen kvalitet, eller at den er litt tykk og kraftig. Det kan virke som at desto tynnere linen er, desto mer krøller den.
Ryggen ble sydd inn i 2 omganger før den satt pent.
En annen utfordring var at stoffet tilsynelatende utvidet seg mens jeg holdt på å arbeide med det. Jeg har riktig nok ikke brukt dette mønsteret tidligere, men det er ingenting som tyder på at det var uvanlig stort. Likevel endte jeg opp med å sy inn ryggen 2 ganger før den satt bra. Den eneste endringen jeg gjorde ved mønsteret var å gjøre den litt kortere og lage en knappestolpe.
Foret er denne gangen ikke bare for komfort, men også for å holde fasongen i plagget.
Jeg hadde uansett planlagt å fore jakken, i dette tilfellet ble det helt nødvendig for å få litt mer tyngde i plagget i tillegg til at jeg håper foret vil hjelpe til å holde fasongen i plagget. Dette er jeg veldig spent på, da jeg i tillegg hadde kjøpt stoff til en kjole, som jeg også har klippet ferdig. - En ting er at den krøller, en annen ting er om den utvider seg flere størrelser ved bruk..
Hjerteknappene fra Sommerfuglen kom endelig til sin rett.
Den neste utfordringen var å finne knapper som passet til plagget. Jeg hadde egentlig tenkt å ha brune knapper i jakken, da det er mørkebrune tråder i linen, men kom til at sorte ga en finere kontrast. Sorte hjerteknapper innkjøpt på Sommerfuglen, for sikker flere år siden, kom endelig til sin rett. Jeg hadde kun 4 knapper for hånden, hvor løsningen ble en litt kortere knappestolpe enn først planlagt.
Resultatet
I utgangspunktet synes jeg jakken ble fin. Den passer også godt til det blomstrede linskjørtet jeg sydde, så det eneste ankepunktet er egentlig at stoffet ikke lever opp til forventningene. Nå vet jeg at lin krøller, og at det blir slik ved bruk. Men denne kvaliteten opplever jeg i andre enden av skalaen i forhold til linen brukt i den blomstrede linkjolen.
Mulig en liten sløyfe kan være med på å løfte plagget?
Husnissen og andre greier
17. mai ble feiret med etterdønninger av jet-lag og med ny bunadsskjorte. Husnissen har fortsatt "gjemt" den gamle, og for å gjøre en lang historie kort kapitulerte jeg og dro til husfliden og kjøpte en ny. Den er heldigvis at typen bomull med nupereller, og dermed ikke helt umulig å erstatte sammenlignet med de broderte bunadsskjortene. Denne gangen vurderte jeg seriøst en strykefri, men prisforskjellen og håpet om at husnissen skal gi slipp på den gamle bunadsskjorten gjorde at jeg likevel falt på den tradisjonelle (og billigere) varianten.
Designerspiren er russ i år, så familien måtte selvsagt ut og bivåne russetoget. 
Ferie = back-log
En ting er at ferie kan gjøre litt vondt i lommeboken, spesielt når 2 shoppingglade jenter drar på tur sammen til et shopping-mekka. Å ha ferie rett etter at man har begynt i ny jobb er heller ikke å anbefale. Mulig andre har det annerledes, men for min del bruker jeg mye energi på å tilegne meg kunnskap om hvordan ting fungerer. Overgangen fra å ha "full kontoll" til å ikke en gang vite hvordan kantinen fungerer oppleves krevende.
Strikk inspirert av Poise, fra Spirit, Kim Hargreaves. 
Det positive er at jeg igjen har fått tilbake litt mer av kveldene mine som en følge av kortere reisevei, så trening er endelig igjen satt på timeplanen. Det som dessverre har fått "lide" mest er strikkingen, som nesten har blitt redusert til et minimum, nå som tog-strikk er helt ute. - Men snart er det sommer, kveldene blir lysere for hver dag og det er blitt varmere, - så hvem har grunn til å klage?


Faktaboks 
Design: Burda 7303
Materialer: 1,1 m lin og 1 m forstoff
Fra lager: ja
Farge: rustbrun
Kjøpt hos: Lillestrøm sysenter
Tilbehør: 4 knapper innkjøpt på http://sommerfuglen.dk/, vliselin
Størrelse: 36