19. april 2013

Prinsessekjole i jeansstoff - en selvmotsigelse?

Jeg ga tidlig opp å diskutere med designerspiren hva hun skulle ha på seg når hun var liten. De fineste prinsessekjolene ble hverdagsklær, godt beskyttet av en praktisk parkdress som tålte det meste av ytre prøvelser. Ikke at jeg hadde hjerte til å nekte henne å bli en kjolebruker heller, da jeg selv helst ikke går i annet enn skjørt eller kjoler så langt det er praktisk. For at jeg skulle slippe å skifte til bukser når jeg kom hjem fra jobb, og bikkja skulle ut, kjøpte jeg et par ekstra lange ullstrømper og forede vintersko med høyt skaft.
Prinsessekjole i jeansstoff - en selvmotsigelse?
Så hva er vel mer naturlig da enn å fortsette trenden, og sørge for at småfolket i familien også har tilstrekkelig tilgang på kjoler? Stoffet ble innkjøpt (helt utrolig) faktisk for dette formålet, en jeanskjole med rysjer til en av niesene. Ikke ofte at planer ikke endres, så dette burde neste vært feiret! Mønsteret til kjolen utarbeidet jeg på bakgrunn av en enkel topp i et Burda-blad. Toppen justerte jeg litt på i lengden og bredden, i tillegg til at jeg valgte å lage en splitt foran.
Kjolen fikk et belegg rundt halsen på grunn av splitten på forstykket. 
Skjørtet tegnet jeg på bakgrunn av vidden på toppen, i tillegg til at jeg hadde ca målet på høyden til mottakeren som utgangspunkt. Etter dette skråklippet og buet jeg skjørtet litt oppe og nede. Kjolen er ikke foret da jeg synes det er unødvendig på en jeanskjole. Rundt ermene brukte jeg vanlig bomull-skråbånd for å få pene kanter, og rundt halsen laget jeg et belegg for å få splitten pen. De som har fulgt bloggen min en stund, vil kanskje dra litt kjensel på modellen, som er til forveksling lik en jeanskjole jeg sydde til meg selv i fjor.
Min kjole har blitt hyppig brukt, og håper at modellen kan gjøre suksess igjen. 
Jeg hadde egentlig planer om å sette på 2 rader med rysjer på denne kjolen, som på min. Denne gangen var det ikke mangel på stoff som var hinderet, for jeg kunne nok ha fått det  til om jeg hadde planlagt litt annerledes når jeg klippet kjolen. Det jeg imidlertid oppdaget ganske raskt var at dette jeansstoffet var både tykkere og litt stivere enn det jeg hadde brukt i min kjole. Å lage rysjen ble en liten jobb i seg selv. Selv med rynkefot på maskinen var det nesten umulig å lage rynker i remsen. Det tok 3 hjelpetråder til før jeg klarte å få nok kraft til å lage rynkene, og selv da var det ikke uten komplikasjoner.
Stoffet er såpass stivt at vidden holder seg godt, selv når man ikke snurrer. 
Resultatet
Jeg er klar over at kjolen har én stor mangel: den er ikke rosa! Jeg håper den likevel faller i smak hos den unge mottageren. For å bøte på fargevalget har jeg satt på en prinsesseknapp som jeg håper vil understreke at den er beregnet på prinsesser. Bare tiden vil vise som den blir en hit i barnehagen eller ikke, men det er jo lov å håpe. Det viktigste har jeg skjønt, er at kjolen passerer "hoppe og sprette-testen".  :)
Prinsesseknappen, selve garantien for brukeren. 
Mr Blobby on The Big Fat Quiz of the 90s
Helt til slutt, så vil jeg dele en morsom video (synes nå jeg), med en barne-TV figur fra UK på 90-tallet, Mr Blobby. For alle de som måtte synes at Pompel og Pilt var i drøyeste laget som barne-TV kan kose seg med denne videoen. Jeg lurer på hvordan barn i UK på 90-tallet noensinne kom seg etter dette.:)
Faktaboks: 
Design: eget
Materialer: Bomull
Fra lager: ja
Forbruk: 1,2 m jeansstoff
Farge: mørkeblått med prikker
Kjøpt hos: Stoff og Stil i Oslo
Tilbehør: 1 usynlig glidelås 45 cm, 1 knapp fra Snella og Petronella, 0,7 m skråbånd (bomull)
Størrelse: 6 år