2. desember 2012

En liten rest av ull

Med tanke på at jeg ikke hadde konkrete planer for den rød-lilla ulljerseyen, var størrelsen på stoffstykket jeg hadde kjøpt ikke så rent lite imponerende. Selv med en ganske stor krymp av stoffet på hele 15 %, satt jeg fortsatt igjen med et anselig stykke med ulljersey som jeg ikke hadde konkrete planer for! Etter at jeg hadde sydd (og strikket) kjole til niesen av dette stoffet, satt jeg fortsatt igjen med en god størrelse på resten av ulljersyen, hvor det ikke fristet å sende det til lageret med fare for alvorlig langtidslagring. En kjole til undertegnede ble planlagt ut av det resterende stoffet, selv om fargen egentlig ikke tilhører min vanlige skala.

Ullkjole i jersey for kalde dager. 
Modellen ble basert på en sikker variant, det vil si litt høyt liv og vidde i skjørtet. Litt plundring for å få stoffet til å rekke ble det, da en vinterkjole i ull krever lange armer. Uansett hvor mye jeg forsøkte ble det ikke nok. I så fall hadde jeg måttet velge en langt mer kroppsnær variant, som ikke er et førstevalg i disse lite tid til trening-tider. Kompromisset ble 3/4 lange ermer som i og for seg er ganske praktisk da jeg likevel ofte trekker ermene opp.
3/4 lange ermer ble løsningen når det ikke var nok stoff. 
I utgangspunktet går det svært raskt å arbeide i jersey, når man har en overlockmaskin. Den kutter, kaster over og syr sammen i en og samme operasjon. Trikset er da å ikke sy for trangt, da det aldri er noe sømmonn å gå på eller legge ut, og heller sy litt og litt inn til plagget sitter som planlagt. Nå er det også sånn at man får aldri helt den samme passformen i et jerseyplagg som i et fasong-sydd plagg i en fastere stoffkvalitet. Dette er noe jeg har en tendens til å glemme, når jeg arbeider med jersey, og kan derfor oppleve litt frustrasjon over manglende passform underveis.

Splitten og knappen ble den lille detaljen som skulle få halsen til å bli litt mer "morsom". 
Jeg vurderte å lage samme hals som på niesens kjole, men i mangel av mere garn måtte andre løsninger utforskes. Jeg har gått inn på en ny giv med å begrense innkjøp til et allerede overfylt lager, og ønsket ikke å forville meg inn i en garnbutikk med bankkort, men uten viljestyrke til å stå i mot fristelser. En rund hals ble forsøkt, men jeg syntes den ble litt kjedelig uten noe pynt. En splitt lukket med en knapp, ga kjolen litt mer pynt.
Kjolen er sydd etter en godt utprøvd modell, men for første gang i jersey. 
Kjolen var klippet 3-4 cm for kort. i forhold til ønsket lengde. I min iver etter å få nok stoff til både kjole og ermer hadde jeg sjanset på at skjørtelengden var tilstrekkelig, noe den altså viste seg å ikke være. I mangel av mere stoff var det ikke annet å gjøre enn å ta et dypdykk i lageret i håp om at løsningen skulle åpenbare seg der. Ingen åpenbare løsninger, men etter å ha sjekket ut ulike kvaliteter kom jeg frem til at løsningen ble å bryte fullstendig,  hvor et rutet ullstoff i grå-brunt med blå og gylne tråder var det beste alternativet.
Sløyfen bak ble satt på for å ta igjen fargen på kontrast stoffet også i ryggen
For å ta igjen kontraststoffet, ble knappen i halsen trukket i samme stoff, i tillegg til at det ble satt som en kant nederst på ermene. Et silkebånd ble til slutt satt over kappene nederst på kjolen, hvor jeg oppdaget hvor mye stoffet hadde strukket seg når kappen ble sydd på. En av utfordringene ved å sy i jersey er at det fort kan strekke seg. Det er mulig at silkebåndet godt kan strammes enda litt mer og gjøre rysjene tydeligere. Som et alternativ laget jeg også hemper i sidene for at jeg kunne henge på et bånd som en pynt bak, for å ta igjen fargen også der.
Hold inn magen, ut med armene, stå sånn!
Det er ikke bare bare å bli fotografert når man er 40 + .
Resultatet
Den er myk, den er varm, den er i ull, og den er i en farge jeg liker! Bortsett fra at stoffet dro seg når jeg sydde på kappene har jeg lite å utsi på resultatet, og har en god følelse for at den kommer til å bli brukt.
Når det gjelder niesens reaksjon på sin kjole var den akkurat så overveldende som du kan forvente når du kommer med klær i den ene pakken og veldig spennende leker i den andre. Men aller mest fornøyd var hun over at hun kunne bruke kjolen uten å måtte ha på en ekstra hals. Det er da alltids noe.
Drivhuset har tatt juleferie, mens naboens gran allerede har fått julelysene på plass. 
Adventstid
Tiden frem mot jul vet vi av erfaring at kommer til å rase av gårde i et heseblesende tempo, både på jobb og privat. Viktig er det da å ta vare på alle de fristunder man kan finne, så man ikke sliter seg fullstendig tom i sin iver etter å arrangere den perfekte julen. Hva nå det måtte være. Etter at jeg for en del år tilbake senket mine egne forventningene til både kakebakst og kreative (egenproduserte) gaver, har julefeiringen endret seg til å bli en hyggelig opplevelse for undertegnede også. Ved å flytte fokus bort fra det materielle maset, får man også mer tid til samvær med de nærmeste og kjenne på takknemligheten over hva man har. Det er kanskje ikke det dummeste vi kan gjøre i disse hektiske adventstider.


Faktaboks
Design: eget
Materialer: 100 % ulljersey og 100 % ull
Fra lager: ja
Forbruk: 1,2 m ulljersey, 20 cm ullstoff
Tilbehør: 3 m sløyfebånd
Farge: rød-lilla ulljersey, og grå-brun rutet ullstoff med striper i blått og gyllent
Kjøpt hos: Lillestrøm sysenter
Størrelse: 36