12. august 2012

Ballong til festen

"Jeg har ingenting å ha på meg", må være et av de uttrykkene menn ikke forstår. De fleste menn har dress(en), som brukes til alle sosiale anledninger som krever pent antrekk. Noen menn har sogar både lyse og mørke varianter av denne, men spenningsnivået ligger heller knyttet til om den passer eller ikke siden sist. For kvinner derimot gjelder helt andre regler når en invitasjon innbyr til pent antrekk, med et sett påfølgende utfordringer.
Medbragt ballong til festen, i brent-oranske festantrekk med ballongskjørt. 
For mens menn er mest opptatt av hva de får å spise i løpet av kvelden, har kvinner helt andre spørsmål knyttet til arrangementet: Hvem kommer, og hva har de sett meg i? Hvor pent er pent? Hvor pent skal de andre pynte seg? Er det noen sjanse for at andre kan komme i samme kjole (bunad er det eneste unntaket)? Bakgrunnen for alle disse ubesvarte spørsmålene er et 10 års jubileum i den enheten jeg arbeider i. Egentlig hadde jeg glemt hele greia i løpet av sommerferien og ble i forrige uke minnet på at dette var noe jeg burde ha engasjert meg ørlite mer i.
Ulike kjolemodeller med skissert før valget falt på ballongskjørt. Armene ble
droppet da jeg syntes den fungerte beder uten  når jeg så den "live".
Nå vil faste lesere av bloggen med rette kunne hevde at mitt klesskap er relativt velfylt. Men ikke med coctailkjoler! De fleste av kjolene jeg syr er tatt i bruk som arbeidsantrekk, og kan følgelig ikke lenger benyttes til fest på samme sted. Dessuten sto det mørk dress i invitasjonen. Coctailkjole var nivået på damenes antrekk fikk jeg vite. Min venn Google kunne fortelle at cocktailkjoler er noe kroppsnært, gjerne laget i silke og krever høye hæler. Den lille sorte kunne også fungere til dette bruk, men saken er den at min lille sorte fortsatt er i trangeste laget. Fast bestemt på å opprettholde kjøpestopp var det bare å ta frem skisse/ notisboken å gå i tenkeboksen.
Foret er brunt, da det var det nærmeste jeg kom (basert på lagerbeholdning)
Etter å ha drodlet litt med pennene var modellen klar. En enkel kjole med splitt i halsen, høyt liv og ballongskjørt virket som et passende valg for anledningen. I lageret fant jeg frem en thaisilke som jeg har hatt liggende i årevis uten å vite hva jeg skulle lage av den. Sannheten er at jeg synes stoffet er så lekkert at jeg har vært litt redd for å sette saksen i det. Nå var situasjonen slik at det var ingen vei utenom om jeg skulle berike garderoben med en coctailkjole.
Halsåpningen kan også brettes ut.
Etter å ha sydd i stoffer som sklir og drar seg var dette selve belønningen å arbeide med, da det både var stødig og samarbeidsvillig. Den største utfordringen lå i at jeg ikke hadde et mønster for hånden og måtte improvisere basert på et annet mønster. Valget falt på et mønster fra Simplicity som lovet Amazing fit, noe som viste seg å være bare tull. Mye justeringer måtte til underveis før kjolen satt pent. Ballongskjørtet var ikke vanskelig å sy, men jeg hadde ikke gjort det før og måtte i kjent stil prøve og feile litt før jeg var fornøyd.
Foret er laget mye mindre enn kjolen i skjørtedelen, men med gangvidde.
Først forsøkte jeg å rynke sammen kjolestoffet, men det ble for stramt til at det var behagelig å gå. Jeg laget da foret mye smalere men med tilstrekkelig gåvidde. Jeg vurderte også å sette inn en strikk, men valgte til slutt en annen løsning. Ved å rynke kjolestoffet og sy det sammen med det smalnede foret fungerte det bra. Det var en del stoff å holde rede på da hele kjolen blir helt lukket, hvor jeg klarte å vri foret ikke en men 2 ganger før jeg var ferdig.

Mye tilpasning måtte til, men resultatet fungerer bra.
Jeg valgte å avstå fra å legge inn andre detaljer på kjolen, da jeg var redd at for mye stæsj ville ødelegge det enkle, men likevel elegante uttrykket på kjolen. Dessuten ønsket jeg at fargen og stoffet skulle være det bærende i plagget, da det er mye "liv" i seg selv i thaisilke. Dessuten blir den da også litt enklere å pynte opp og ned, dersom man overlater detaljene til tilbehøret som sko og smykker. Fornøyd? Absolutt, men så er fargen også "brent"-oransje. Da kunne det jo nesten ikke gå galt. :)
(Gode) sko og smykker får stå for pynten. 
Hvorfor menn søler
Helt til slutt har jeg lyst til å dele en søt historie fra artisten Ingrid Bjørnov. Hennes mann var intet unntak fra regelen om at menn kun har dress(en) når de skal bort. Den som kan brukes til alt bare den passer.... Heldigvis passet dressen, men ikke like heldig var det at det var en flekk på penskjorten, som han selvfølgelig også kun hadde en av. Flekken var godt synlig, og vanskelig å kamuflere uten å holde jakken lukket hele kvelden, noe som syntes som et lite fristende alternativ. Ingrids mann kom da selv opp med løsningen: Hurtig søling. Han ville passe på at han ville velge en aperitiff med litt farge, søle den utover seg selv (les skjorten) så fort som mulig etter at de hadde entret selskapet. På det viset ville ingen legge merke til den lille flekken som hadde vært så vanskelig å skjule. Om Ingrid var like begeistret for ideen vites ikke, men den aktuelle kvelden skal ha blitt riktig så hyggelig. :)

Faktaboks
Design: eget, benyttet 2247 fra Simplicity som grunnmønster. (Obs mye tilpasning)
Materialer: 1,5 m 100 % thaisilke, 1 m forstoff
Fra lager: ja
Farge: brent-oranjse
Kjøpt hos: Lillestrøm sysenter
Tilbehør: usynlig glidelås 55 cm, vliselin til innforing
Størrelse: 36