26. juli 2012

Inspirasjonskilder

Til de som har gledet seg over at det har vært mye blått på bloggen i det siste, må jeg dessverre skuffe med at det ikke kommer til å vedvare utover høsten. Etter forrige vinters suksess med å planlegge prosjekter har jeg tenkt å forsøke å gjenta den formelen en gang til, til tross for at sommerens aktiviteter bærer mer preg av Ad Hoc og etter innfallsmetoden fremfor basert på planlagte prosjekter. En del tanker for høstens prosjekter er dermed forsøkt satt ned på papir, hvor farger og materialer er prøvd kombinert etter hva som allerede finnes i lageret. Og der er det som kjent mye brunt… Nå vil kanskje noen synes det er litt tidlig å planlegge høstens aktiviteter, (tross alt fortsatt juli), men med det sommerværet vi har hatt i år, så har materialer som ull aldri ligget langt unna.
Den brune delen av de planlagte prosjektene går fra beige til Cognac og til sjokoladebrun i tonene. 
Inspirasjonskilder
Jeg reflekterte litt over hva det er som gir meg inspirasjon, og ofte kan det være småting som for eksempel en duft, noe man observerer på gaten, eller en kommentar som egentlig handler om noe helt annet. En tur i skogen i løpet av høsten er for min del en ren energi- og inpsirasjonsbombe, i positiv forstand. Jeg henter også mye energi og inspirasjon når jeg er på reise. New York var et slikt sted som jeg nesten ble beruset av, og som satte i gang mange kreative prosesser i ettertid. Amsterdam gav meg også et slikt kreativt kick, som ennå sitter i kroppen, (Ja jeg skal tilbake dit). En god indikasjon på hvordan Amsterdam hadde gjort inntrykk på meg var designerspirens kommentar: ”Det høres nesten ut som noe som Tim Burton kunne ha laget”.
Amsterdam, med sine trange gater, syngende hus og kanaler gjorde inntrykk.
Øynene som ser er tydeligvis veldig avgjørende for hvordan vi oppfatter ting. For min egen del har jeg alltid hatt sansen for historier med en litt mørkere undertone blandet med litt humor. Noe som er typisk for blant annet Tim Burton. Eller fortellinger hvor forfatteren klarer å gi deg en opplevelse av å nesten kunne lukte eller ta på omgivelsene denne beskriver. Gabriel Garcia Maques synes jeg er en mester til akkurat det, ellers kan også F. Kafka, C. R. Safon eller J. Irwing nevnes i den sammenheng. Forfattere som med andre ord gir mer enn bare gode leseopplevelser, men også sanseopplevelser og inspirasjon.
En debut roman, hvor tittelen appellerte  til undertegnede. Spennende og godt skrevet. 
Nå har en av inspirasjonskildene til skissene har vært nettopp inntrykkene fra- og stoffene jeg kjøpte i Amsterdam. Kombinert sammen med en del nye garnkvaliteter fra Rowan som jeg har stiftet bekjentskap med i løpet av våren har de satt preg på fargeskalaen. Denne går hovedsakelig i rødt, brunt og beige, som er planlagt mikset og matchet om hverandre så langt det går.
Stoffene fra Amsterdam står for det meste av den røde delen av prosjektene.
Tanker og ideer blir notert flittig ned på papiret etter innfallsmetoden.
Fargene
En fyldig rød blir mitt svar på den mørke burgunderrøde som kommer til å dominere kjedebutikkene denne høsten, men som er litt for blå til at den fungerer godt for meg. De brune nyansene kommer til å gå fra nesten oransje via Cognac til mørkebrun, eller sjokoladebrun om man vil. Er det noe rart jeg er glad i brunt? Den beige fargen er tenkt som en mellomfarge, som harmonerer godt til både brunt og rødt, og samtidig binder disse godt sammen. Materialene spenner mellom skinn, mohair, ull og silke.

Skinn, ull, silke mohair, .....
Som tidligere har jeg også hentet noe inspirasjon fra et av de store motehusene. Når vi var i København kikket jeg som vanlig innom Burberry, hvor jeg følte meg nesten som en liten spion der jeg studerte både materialer og detaljer med kanskje uvanlig stor interesse. Jeg har kopiert noen av detaljene derfra som sløyfer, selv om jeg har moderert bruken av dette noe da jeg opplevde Burberrys bruk litt i overkant for min smak. Jeg har også lagt meg på en annen fargeskala, da jeg arbeider best med farger jeg både liker og som gir meg energi. Jeg får på det viset satt mitt eget preg på "min kolleksjon", selv om jeg har hentet inspirasjon fra flere steder. Det tror jeg i og for seg alle som arbeider med design i en eller annen form gjør?

Vurdering av materialer og tegning av mønstre er en del av (kosen) planleggingen.
En annen inspirasjonskilde har blomstermotivene som finnes i flere av de utvalgte stoffene vært, hvor jeg syntes det var fint å bruke dette som en detalj. Snittet er som vanlig enkelt og feminint, selv om det også kan være elementer av 50/60-tallet i noen av prosjektene, som igjen er inspirasjon basert på inntrykk fra Amsterdam. Noen av de strikkede modellene jeg har planlagt for høsten er hentet fra Kim Hargreaves, (en annen inspirasjonskilde), resten er i dag fortsatt kun i mitt hode. Arbeidet nå utover blir å planlegge videre, vurdere farger og kvaliteter, tegne opp manglende mønstre, tilpasse og justere disse, rett og slett den (nesten aller) mest spennende delen av jobben. Det tegner til å bli en god og kreativ høst.