14. oktober 2011

Tjuvstart

Det begynte egentlig helt uskyldig. Designerspiren og jeg hadde planlagt en liten tur til Oslo forrige lørdag, det vil si det var lunsj (og garnbutikken Tjorven) som var unnskyldningen for vårt Oslobesøk. Mitt garnbehov hadde sitt utspring i et ullstoff jeg hadde fått tak i på Oslo sømsenter uken før, som lå litt utenfor den vanlige fargeskalaen. Selvfølgelig trengte jeg å fylle opp lageret med noe som kunne passe til det nye ullstoffet.

Like kjoler til dukker og prinsesser.
Vel inne i den dyreste avdelingen fant både designerspiren og jeg våre nøster fra Rowan Tweed, og var såre fornøyde med dagens fangst. Så skjedde det skjebnesvangre; Rett ved kassen lå det nye hefter fra Arne & Carlos med strikkeoppskrifter på kjoler til små jenter. Aldri for tidlig å tenke på julepresanger for en som gjerne satser på hjemmelaget og øynene ble store og blanke mens heftet ble hurtig inspisert.

En Blondie til en liten jente
Et par nieser fikk forseglet sine julepresanger i det øyeblikket, og like sikker på at det var mulig å strikke dukker med matchende kjoler var planen klar. Etter litt rådslagning med designerspiren kom jeg frem til at røde kjoler med rosa hjerter måtte være midt i blinken for småprinsessene. Skuffelsen var desto større når jeg forsto at oppskriften på strikkedukkene ikke fulgte med heftet. Ingen bønn, skulle man strikke dukker måtte man kjøpe bok. - Akkurat den boken jeg har satt på ønskelisten for julepresanger 2011.

Sto på ønskelisten under treet for 2011.
En revurdering av julepresangene til niesene måtte altså til, og en følelse av stor selvbeherskelse slo til før jeg forkynte at dukkene fikk komme i posten etter jul. Etter å ha betalt en liten formue for lekkert, men svinedyrt garn gikk turen videre inn til Tjorven & friends for å kjøpe knapper til prinsessekjolene.

Små troll kan også ligge under treet?
Med kun 5 minutter igjen før stengetid tilgjengelig for knappekjøp gjaldt det å være effektive. Så effektive var vi at når jeg kom til kassen, og så strikkedukkeboken utstilt til en rimeligere pris enn jeg hadde sett den i bokhandelen, reagerte jeg med besluttsomhet. Jeg feide til side all selvbeherskelse og sikret at prinsessene skulle få sine strikkedukker under treet.

Mange å velge mellom.
Designerspiren forsikret generøst at boken godt kunne være fra henne, så hun hadde en ting mindre å tenke på til jul. Husbonden kommenterte tørt at han hadde tippet på at boken aldri kom til å ligge under treet, da han var skråsikker på at den ville komme i hus leeeenge før det. - Må faktisk innrømme at jeg også hadde mine tvil om at min selvbeherskelse skulle holde helt til desember. - Den er rett og slett bare til å bli glad av. - Og det skal man da virkelig ikke vente for lenge på?

Det er noe kjent med denne..?
(Også gleder jeg meg til å lage julepresanger. )